سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - سه شنبه 08 مهر 1393

براي رو كم‌كني و چشم و هم‌چشمي، ازدواج نكنيد/ازدواج كنيد چون هيچ دختر و پسر كاملي پيدا نمي‌كنيد

يك مشاور و روانشناس باليني تاكيد كرد: اگر براي رودربايستي است؛ اگر براي اين است كه سربازي‌تان در شهر خودتان بيوفتد؛ اگر مي‌خواهي متاهل شوي تا به خارج بروي؛ اگر براي لجبازي است؛ اگر يك ترهم است و اگر براي چشم و هم‌چشمي و رو كم‌كني است، ازدواج نكنيد. چون هيچ‌كدام از اينها دليل عاقلانه‌اي براي ازدواج نيستند.

به گزارش اصفهان شرق؛ ايام سالروز پيوند خجسته امام علي (ع) و حضرت فاطمه (س) و هفته ازدواج است و در اين ميان، صحبت از زن گرفتن براي پسرها و شوهر دادن دخترهاي دم بخت؛ اما گاه گاهي، وقتي در خانواده‌ها صحبت از ازدواج و به خانه بخت رفتن جوان‌ها به ميان مي‌آيد، يك استرس و ترسي بر دل دختر و پسر و خانواده‌ي آنها سايه مي‌افكند؛ ترس از نداشتن‌ها و كمبودها؛ ترس از اين كه مبادا همسري كه براي آينده‌اش برگزيده‌ است، در فاميل سر نباشد و مجبور باشد سنگيني كنايه‌هاي آنها را تا آخر عمر به دوش بكشد؛ ترس از دردسرهايي كه ممكن است در آينده گريبان او و خانواده‌اش را بگيرد و كار به طلاق و طلاق كشي برسد؛ و البته گاهي هم حس آزاردهنده بي علاقه بودن به طرف مقابل و فقدان احساسات عاشقانه در ميان دختر و پسري كه براي هم لقمه گرفته شده‌اند!
و اين‌جاست كه جوان در تصميم‌گيري كم مي‌آورد و در نهايت، فراموش كردن موضوع و ادامه زندگي بي‌دردسر مجردي را ترجيح مي‌دهد؛ در مقابل، عده‌اي هم فقط و فقط ازدواج مي‌كنند تا مبادا از ديگران عقب بمانند و كم بياورند.
احمدرضا قنبري،‌ روانشناس بالینی و کارشناس ارشد اخلاق و دكتري مديريت منابع انساني در اين‌باره به خبرنگار ايمنا گفت:‌ بنده هميشه به مراجعان خود و جوانان تاكيد مي‌كنم كه اگر براي رودربايستي است؛ اگر براي اين است كه سربازي‌تان در شهر خودتان بيوفتد؛ اگر مي‌خواهي متاهل شوي تا به خارج بروي؛ اگر براي لجبازي است؛ اگر يك ترهم است؛ اگر براي چشم و هم‌چشمي و رو كم‌كني است؛ و اگر مي‌خواهي از دست غُر و لُندهاي اعضاي خانواده‌ات راحت شوي، ازدواج نكن. چون هيچ‌كدام از اينها دليل عاقلانه‌اي براي ازدواج نيستند.
دلايل غيرمنطقي براي ازدواج، خطرناك‌اند
وي با بيان اينكه متاسفانه برخي دختر و پسرها يك سري دلايل غيرمنطقي براي ازدواج دارند كه اين دلايل بسيار خطرناك هستند، افزود: بايد به اين جوانان گفت كه اگر به خودت رحم نمي‌كني، به طرف مقابل خود رحم كن؛ او چه گناهي كرده است كه تو او را نمي‌خواهي و با او ازدواج مي‌كني؟ اينكار مي‌تواند بسيار خطرناك باشد و آسيب‌هاي بي شماري را براي هر دو خانواده به وجود آورد.
اين مشاور در حوزه خانواده و ازدواج خاطرنشان كرد: از طرفي هم، اگر پدر و مادر براي ازدواج فرزندان‌شان اصرار نكنند و به دنبال رفع موانع نباشند، برخي دختر و پسرها دچار تنبلي مي‌شوند و ممكن است جرات اقدام كردن براي ازدواج را نداشته باشند؛ و البته برخي هم متاسفانه در ازدواج، توقعات بسيار بي‌جا و غيرمنطقي دارند كه بايد آنها را هوشيار كرد.
قنبري تاكيد كرد: البته خانواده‌ها نيز بايد توجه داشته باشند كه تنها بر اساس چارچوب‌ و اصول به فرزندشان براي ازدواج اصرار كنند؛ والدين بايد از كمك مشاوران براي قانع كردن دختر و پسرهايشان استفاده كنند و به شدت از اجبار و تهديد و تحريك حس ترهم آنها در اين زمينه خودداري نمايند.
در ازدواج، مفهوم‌هاي بدون مصداق نسازيد
وي با بيان اينكه عوامل مختلفي در كاهش ازدواج جوانان تاثيرگذار است، اظهار كرد: متاسفانه برخي جوانان با توجه به اينكه به راحتي، نيازهاي عاطفي خود را با يك پسر و دختر در خارج از قالب ازدواج ارضا مي‌كنند از ازدواج سرباز مي‌زنند؛ تحصيل تا مدارج بالاي دانشگاهي هم بهانه ديگري براي به تاخير انداختن ازدواج در جوانان شده است.
قنبري ادامه داد: گاهي هم پسري تصميم دارد كه زود ازدواج كند اما وقتي به خواستگاري مي‌رود از او مسكن مستقل و مدرك بالاي تحصيلي و يك شغل تعريف شده مي‌خواهند لذا او هم در مواجهه با اين موانع از ازدواج كردن منصرف مي‌شود.
وي با بيان اينكه ايجاد تسهيل و تسريع در امر ازدواج جوانان، نيازمند بررسي جوانب مختلفي در اين زمينه است، اظهار كرد: اگر با افرادي كه از سن ازدواج آنها گذشته است و مجرد مانده‌اند صحبت كنيد، ۹۰ درصد از آنها ابراز پشيماني مي‌كنند و مي‌گويند اي كاش اينقدر سختگيري نكرده بوديم، چراكه اين افراد، براي انتخاب خود، مفهوم‌هايي را تعريف كرده بودند كه هرگز مصداقي براي آن يافت نشده است.
در دنياي واقعيت، هيچ دختر و پسر كاملي پيدا نمي‌شود/انسان‌ها، در كنار هم و به‌مرور زمان كامل مي‌شوند
اين روانشناس بالینی تاكيد كرد: بايد توجه داشت كه هم دختر در جامعه فراوان است و هم پسر؛ اما متاسفانه با خصوصياتي كه جوانان براي همسر ايده‌آل خود تعريف مي‌كنند، دامنه انتخاب آنها بسيار كوچك مي‌شود و حتي ممكن است هرگز چنين موردي را پيدا نكنند و فقط در خيال بتوان به آن مورد رسيد.
قنبري تاكيد كرد:‌ در دنياي واقعيت، هيچ دختر و پسر كاملي پيدا نمي‌شود؛ بلكه ما انسان‌ها، در كنار يكديگر و به مرور زمان كامل مي‌شويم؛ بايد به جوانان خود آموزش دهيم كه به يك‌باره، هيچ شوهر خوب و زن خوبي پيدا نمي‌شود بلكه به مرور زمان، با تجربه‌ها و شادي‌ها و غم‌ها است كه همسر ما به يك تكامل و رشد و شخصيت جديد دست مي‌يابد.
وي با اشاره به اينكه متاسفانه باورهاي كاذبي كه در ما به وجود آمده است، ما را به مرز خفگي رسانده، گفت:‌ امروز، پسرها و دخترهاي ما، جرات ازدواج ندارند چون امكان ازدواج ندارند؛ توقع از آنها بالا رفته است؛ متاسفانه امروز، به سختي مي‌توان يك دختر مومن و خوب معرفي كرد كه حاضر باشد در يك اتاق از خانه پدر و مادرشوهرش و با آنها زندگي كند؛ توقعات براي جهيزيه، بالا رفته و همه اينها مانعي براي ازدواج جوانان شده است.
قنبري با بيان اينكه هيچ پسري جرات نمي‌كند بدون داشتن خانه به خواستگاري برود و پولي هم براي اجاره ندارد، خاطرنشان كرد:‌ دخترها هم با ديدن ماجراي طلاق اطرافيان‌شان و اختلافات خانوادگي آنها، دچار يك حس شوهرهراسي و ازدواج‌گريز شده‌اند و حاضر نيستند دردسرهاي پس از ازدواج را به جان بخرند.
آسيب‌هاي ازدواج اجباري، جبران ناپذير است
وي با تاكيد بر اينكه ما بايد الگوهاي ازدواج موفق را به جوانان ارائه دهيم و به آنها معرفي كنيم، اظهار كرد: بايد به دخترها و پسرها ياد دهيم كه براي يك همسر خوب بودن، خودسازي كنند و به اين شيوه، آنها را قانع كنيم كه با توانمندكردن هرچه سريع‌تر خود، ازدواج كنند.
دكتر قنبري، ازدواج‌هاي اجباري را منع كرد و افزود: جواناني كه به زور ازدواج مي‌كنند به جايي مي‌رسند كه مي‌گويند ” مرا زن دادند” و “مرا شوهر دادند” ؛ چراكه در ازدواج‌هاي اجباري، رابطه بين دختر و پسر، عاشقانه نبوده و به قول معروف، به دل هم ننشسته‌اند؛ لذا زوجين هرگز با هم كنار نمي‌آيند بلكه همسرشان را عامل سقوط خود و كندي مسير زندگي خود مي‌بينند و دچار يك نوع حس تنفر و تهديد مي‌شوند كه او را عاملي بازدارنده مي‌دانند.
وي ادامه داد: در اينگونه ازدواج‌ها، پس از ورود به زندگي زناشويي، دختر يا پسر، ممكن است دلش گرفتار فرد ديگري شود لذا براي رسيدن به نفر سوم يا بايد طلاق بگيرد، يا خيانت كند و يا براي هميشه دچار افسردي شود و مسائل حاد ديگري را تحمل كند.
قنبري افزود: تجربه يك عمر زندگي تحميلي بدون عشق و احساس، آسيب‌هاي زيادي را هم از بُعد شخصي و فردي و هم به صورت خانوادگي و اجتماعي به فرد وارد مي‌كند كه ممكن است تبعات جبران ناپذيري داشته باشد.

ازدواج و انتخاب شريك زندگي، امري بسيار مهم و اساسي است و از آن مهم‌تر، استحكام اين زندگي‌ست كه بايد از همان ابتدا براي قوت گرفتن آن تلاش كرد؛ همواره به ياد داشته باشيد، براي خود ازدواج مي‌كنيد نه براي ديگران؛ پس بدون سخت‌گيري و با كنار گذاشتن اعتقادات و معيارهاي غيرمنطقي كه در بسياري جهات، غير شرعي و خلاف سيره ائمه اطهار و آموزه‌هاي دين اسلام هستند، به دنبال كسي باشيد كه با او كامل شويد نه اينكه او كامل باشد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.