سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:30 - دوشنبه 07 مهر 1393

وضعیت بحرانی آثار تاریخی نصف‌جهان

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان اشاره به نقش میراث فرهنگی در مسئله تخریب آثار تاریخی گفت: میراث فرهنگی باید مسئله را منعکس کرده و به مسئولان آب استان و کشور هشدار دهد.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیریپیرامون وضعیت خشکسالی زاینده‌رود و کمبود آب در حوزه آب این رودخانه اظهار کرد: خشکی زاینده‌رود خشکسالی نیست و نباید این پدیده را خشکسالی نامید.

وی افزود: خشکسالی به معنای این بوده که باران نیامده و یا کمبود ریزش جوی داشته باشیم اما زمانی که بارندگی شده و باز هم رودخانه خشک است، دلیل آن به توسعه نامتوزانی بر می‌گردد که بیش از ظرفیت زاینده‌رود در حوزه آب اتفاق افتاده است.

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان بیان کرد: در بخش کشاورزی توسعه دربالا دست داده شده همچنین توسعه صنعتی، توسعه شهرها و انتقال آب به یزد را در این چند سال اخیر داشتیم که مجموعه اینها سبب خشکی زاینده‌رود شده است.

وی با بیان اینکه زمانی که آب‌های زیر زمینی افت پیدا کند زمین نشست کرده و پدیده فرونشست زمین اتفاق می‌افتد، تصریح کرد: در این زمان زیر پی‌های آثار تاریخی سست شده و امکان نشست این آثار  نیز وجود دارد، همان طور که اکنون نیز نشانه‌هایی از ترک خوردگی روی آثار تاریخی شهر را شاهد هستیم.

بصیری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گذشته میلگرد و بتن نبوده، بنابراین فنداسیون‌های این آثار آهکی و ساروجی ساخته شده و استحکام لازم را ندارد و در اثر خشکی و همچنین به دلیل تکان خوردن ترک خورده  است.

وی با اظهار تاسف از وضعیت پیش آمده برای آثار تاریخی گفت: البته این آثار انقدر با کیفیت ساخته شده که تا به حال توانسته دوام بیاورد اما بیش از این نمی‌توانند این فشار را تحمل کند.

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان  تصریح کرد: ترک خوردگی این آثار شروع شده و در برخی جاها مانند سی و سه پل دیده شده البته مشخص نکردند که دلیل آن چیست اما به هر حال ترک‌ها دیده شده و این خطرناک است.

وی با اشاره به متولیان وضعیت نابه سامان آثار فرهنگی اصفهان اظهار کرد: میراث فرهنگی به تنهایی در این زمینه نمی‌تواند کاری انجام دهد چرا که قادر نیست آب بیافریند و باید آب وجود داشته باشد تا به شهر اصفهان رسیده و حتی از اصفهان هم رد شود و به تالاب گاو خونی برسد چرا که در آینده این تالاب برای اصفهان مسئله و دردسر درست می‌کند.

بصیری مسئله فرسایش بادی و خشکی اراضی زراعی شرق اصفهان را مطرح و خاطرنشان کرد: خشکی زاینده‌رود غیر از فقر و بدبختی و غصب حق‌آبه کشاورزان مسائل زیست محیطی را نیز به وجود آورده که تنها به کشاورزان مربوط نبوده و مربوط به کل اصفهان می‌شود.

وی افزود: این مسئله دامن گیرتمام کشاورزان حوزه زاینده‌رود در زرین شهر به پایین می‌شود چرا که تا آنجا آب بوده اما از آنجا به بعد نیست و بنابراین برای آنها ایجاد درد سر می‌کند.

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به نقش میراث فرهنگی در مسئله تخریب آثار تاریخی تصریح کرد: میراث فرهنگی باید مسئله را منعکس کرده و به مسئولان آب استان و کشور هشدار دهد تا دولت وارد قضیه زاینده‌رود شود چرا که وزارت خانه نیرو نیز به تنهایی نمی‌تواند کاری انجام دهد و دولت باید وارد قضیه شود.

وی بیان کرد: دولت، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور همه باید وارد شده و مسئله به یک عزم ملی تبدیل شود تا کار انجام شود چرا که تاریخ مملکت و به خصوص تاریخ شیعی در شهر اصفهان بوده و غنی‌ترین آثار تاریخی شیعی در این منطقه بوده که از دوران صفویه به جا مانده است و ما باید آن را حفظ کنیم.

منبع: تسنینم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.