سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - دوشنبه 07 مهر 1393

دیدگاه فرمانده ناجا درباره شبکه‌های اجتماعی

فرمانده نیروی انتظامی دیدگاه‌های خود را درباره شبکه‌های اجتماعی و افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: شهرداری‌ها باید همانطور که دست‌فروش‌ها، بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، معتادان را نیز جمع کند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در همایش ملی پلیس و پیشگیری اجتماعی با گرامیداشت دلاوری‌های 8 سال دفاع مقدس با ابراز خشنودی نسبت به برگزاری این همایش اظهار داشت: امید است برگزاری این همایش گامی باشد برای حرکت به سمت افق روشن جامعه‌ای عاری از جرم که به‌زودی آن را در کشورمان مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه پیشگیری از جرم نیازمند توجه به ریشه‌های بروز جرم است، گفت: متاسفانه شرایط عمومی جهان امروز به سمتی پیش رفته است که هر روز شاهد گسترش تروریسم هستیم و دست سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای غربی از پس به وضوح پیداست.

احمدی‌مقدم ادامه داد: گسترش شدید مواد مخدر و الکلی در دنیا به حدی رسیده است که گزارشات سازمان ملل آن را به صورت مزمن و پیش‌رونده توصیف می‌کند و این در حالی است که نقش با واسطه و بی‌واسطه حامیان تروریسم در ترویج مواد مخدر آشکار است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به گسترش وقوع جرائم در بستر اینترنت گفت: گرچه فضای مجازی با عنوان بستر تسهیل کننده ارتباطات امروز بشری است ولی به فضای مناسبی برای توسعه جرائم تبدیل شده است و شاهد گسترش وقوع جرائم سازمان یافته، اخلاقی و تخریب فرهنگ‌های مختلف در این بستر هستیم.

وی با تاکید بر اینکه فضای مجازی به عنوان ابزاری برای محدود کردن آزادی عمل حکومت‌ها و کنترل جوامع در دست برخی دولت‌ها قرار دارد، به موضوع ادعای آمریکا و غرب برای مبارزه با داعش پرداخت و گفت: امروز حتی آنهایی که ادعا می‌کنند می‌توانند امنیت را به کشورها بازگردانند نشان دادند که در عمل از بازگرداندن امنیت به کشورهای منطقه عاجز بوده و ناموفق هستند.

احمدی‌مقدم؛ مدرنیسم در فرهنگ امروز را مترادف با روش زندگی غربی عنوان کرد و افزود: متاسفانه یکسان‌سازی فرهنگی در دستور کار کشورهای غرب قرار گرفته است و غربی‌ها با هجوم رسانه‌ای خود به دنبال مقهور کردن افکار عمومی ملت‌ها و رواج هنجارهای غربی در تمام دنیا هستند که این مسئله خود باعث بروز جرم می‌شود.

وی با اشاره به افزایش بروز روابط غیراخلاقی و جنسی در بستر فرهنگ غرب عنوان کرد: امروز نگاه فمنیستی باعث ایجاد کانون‌های حمایت از زنان در اقصی نقاط دنیا شده است و این موضوع موجبات افزایش هزینه‌های ازدواج را به همراه داشته است.

فرمانده نیروی انتظامی با تاکید بر لزوم افزایش جمعیت گفت: متاسفانه در گذشته به نحوی فضاسازی شده بود که عالمان نیز در ابراز نظرات خود پیرامون لزوم افزایش جمعیت در فشار بودند ولی خوشبختانه امروز فضاسازی و گفتمان تحدید گسترش یافته است و لزوم افزایش جمعیت برای بسیاری روشن شده است چرا که یکی از عواقب غیراخلاقی و جنسی، قناعت از منع ازدواج و پیرشدن جمعیت است.

احمدی مقدم در بخش دیگری از سخنانش با عجیب توصیف کردن رویکرد دوگانه کشورهای غربی در مبارزه با تروریسم گفت: اگر داعشی‌ها حتی بغداد را نیز تسخیر می‌کردند از نگاه غربی جای اشکالی وجود نداشت ولی اگر همین گروه یکی از شهروندان آنها را بکشد این کشورها آنها را مشمول مجازات می‌دانند البته شاید کشته شدن شهروندان غربی به دست تروریست‌ها یک فضاسازی رسانه‌ای باشد و ما به دیده ظن شک به آنها نگاه میکنیم.

وی ادامه داد: متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که کشورهای غربی از اسرائیل به عنوان جنایتکارترین کشورهای دنیا از مرتجع‌ترین کشورهایی که هیچگاه انتخاباتی مردمی برگزار نکرده است حمایت می‌کنند که این موضوع نشان از رفتار دوگانه غربی‌ها دارد.

احمدی مقدم با تاکید بر لزوم نگاه علت‌‌گرایانه در برخورد با جرائم گفت: باید توجه داشت که نگاه علت‌گرایانه نسبت به رویکرد معلول‌گرایانه در برابر جرائم اولویت دارد. ولی این به معنای آن نیست که نباید با مجرمان برخورد کرد. بلکه باید رویکرد ما ناظر بر پیشگیری و کاهش هزینه‌ها باشد.

فرمانده نیروی انتظامی قدرت پیشگیری را از یکی از عناصر موفقیت پلیس دانست و افزود: برخورد ما در نیروی انتظامی پیش‌بینی حداکثری برای احتمالات حداقلی است.

وی با اشاره بر لزوم بهره‌گیری از گفتمان‌سازی به موضوع ساماندهی شبکه‌های اجتماعی پرداخت و گفت: اظهار نظرهای اخیر در خصوص ساماندهی شبکه‌های اجتماعی باعث شده است تا جوانان تصور کنند که دولت به دنبال محدود کردن آنهاست ولی باید توجه داشت که محدودسازی با ایمن‌سازی متفاوت است و محدودسازی به هیچ وجه به معنی محکوم سازی نیست.

فرمانده نیروی انتظامی ساماندهی شبکه‌های اجتماعی را اقدامی برای در امان نگه داشتن خانواده‌ها از قربانی شدن در برابر مجرمان دانست و افزود: امروز نباید از امکاناتی که غربی‌ها در اختیارمان قرار داده‌اند خوشحال باشیم. بلکه باید مشکلات موجود در این فضا را مرتفع کنیم.

احمدی‌مقدم ادامه داد: کسانی که شبکه‌های اجتماعی و فضای اینترنت را طراحی می‌کنند ما را خواسته یا ناخواسته به دنبال خود می‌کشند اما اگر میدان بازی را ما تعریف کنیم می‌توانیم مدعی باشیم که پیشتازیم و پیشتازی نیازمند قدرت ابتکار و تاسیس است.

وی با اشاره به شواهد پشتیازی ایران در برخی از عرصه‌ها گفت: ما امروز شاهدیم که به دلیل پیشتازی ایران ابرقدرت‌ها هر چند با گردن‌کلفتی ولی دست گدایی به سمت ما دراز می‌کنند تا ما  آنها را در امنیت در منطقه یاری کنیم.

فرمانده نیروی انتظامی در ادامه مسئول‌سازی را یکی دیگر از عنصرهای موفقیت در هر جامعه‌ای برشمرد و با اشاره به عدم همکاری برخی دستگاه‌ها در مبارزه با اعتیاد و جمع‌آوری معتادان گفت: ما معتقدیم که معتاد مجرم نیست و یک بیمار است، لذا شهرداری‌ها باید همانطور که دست‌فروش‌ها، بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها را جمع‌آوری می‌کنند، باید معتادان را نیز جمع کنند.

وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات در قوانین از قوه قضائیه خواست تا با سرعت و قاطعیت فضایی را مهیا کنند تا علاوه بر برخورد با مجرمان آنها به مسیر زندگی خود بازگردند.

احمدی‌مقدم در پایان پلیس افتخاری را یک ابزار قدرتمند در اختیار پلیس دانست و خاطرنشان کرد: من معتقدم که با استفاده از حضور مردم در میدان، توان نیروی انتظامی دو برابر توان فعلی افزایش می‌یابد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.