سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 02:00 - شنبه 05 مهر 1393

آب را با طعم آهن بنوشید/ فرسودگی شبکه در نواحی قدیمی اصفهان بیداد می کند

همیشه وقتی از آب نام می بریم بی تردید نماد پاکی و زلالی برایمان تداعی می شود و هوس خوردن آب از شلنگ پای باغچه در روزهای گرم تابستان، بدون دغدغه و بدون ترس از آلوده بودن آب به سراغمان می آید.

به گزارش اصفهان شرق؛ البته این روزها با بحرانی شدن وضعیت آب، دیگر این واژه معنای زلال بودن را برایمان ندارد و حتی بسیاری از مردم ترجیح می دهند از آب های معدنی و دستگاه های تصفیه آب خانگی برای بهره مندی از آب پاک استفاده کنند و گواه آن هم افزایش روز افزون شرکت هایی است که در زمینه خرید و فروش این دستگاه ها فعالیت می کنند.
روزی نیست که خبری مبنی بر کمبود آب، قطعی ناگهانی آن و حتی افت شدید فشار آب در منطقه ای از شهر تیتر نخست روزنامه ها نباشد و این مسئله تاکنون ادامه داشته است.
بی درنگ چیزی که در هنگام مطالعه خبرمربوط به آب متوجه آن می شوید وجود ناخالصی های فراوان در آب به ویژه در شهری مانند اصفهان است که عمده ترین آنها گچ ونمک است.
رسوب بسیاری از این دست ناخالصی ها در اتصالات موجب گرفتگی لوله های آب شده است، تنها چاره ای که برایت باقی می ماند بازکردن و تمیز کردن لوله های آب است که تجمع فراوان گچ در آن عامل مهمی در افت فشار آب است.
اما آیا این آب برای همه شهروندان به این وضعیت است یا اینکه تنها در نواحی شمال شهر شاهد این دست رسوبات هستیم.
اهالی نواحی کاوه به ویژه نواحی برازنده و چمران به شدت از وضعیت آب و افت شدید آن در تابستان شاکی هستند، از اهالی این نواحی می گوید که بارها در مدت تابستان اتصالات را باز می کند و بارها نیز شاهد گرفتگی شدید لوله های شیر آب منزل است حتی برخی مواقع گرفتگی لوله ها آنقدر زیاد بود که ناگزیر شدم اتصالات جدیدی خریداری کنم.
خانم دیگری که در کنار ما در انتظار اتوبوس است در ادامه صحبت های همحله ای خود گفت: بارها شده است که آب را در ظرفی ریخته ام و صبح شاهد رسوب فراوانی در کف ظرف بودم، چون همسرم هم بیماری کلیوی دارد ناگزیر آب را می جوشانم و بعد آن را مصرف می کنیم اما باز هم نمی دانم ایا این روش کفایت می کند یا خیر؟
در مسیر اتوبوس های میدان قدس – میدان آزادی به راحتی می توانی موضوع آب را مطرح کنی و به نوعی تریبونی برای بحث و جدل بین بالا شهری ها و پایین شهری ها ایجاد کنی!
زنی میانسال در پاسخ به سوالم درباره آب و اینکه آب را چگونه مصرف کنیم به من می گوید: دخترم من آب معدنی می خرم، این کار بهترین روش برای سالم نگهداشتن خودم و فرزندانم است، برای شست و شو هم که مشکلی ندارم اما خواهرم که در حوالی آپادانا زندگی می کند کمتر از من از آب معدنی استفاده می کند و با خرید دستگاه تصفیه آب خانگی آب را در خانه تصفیه می کند.
از او شماره شرکتی که این دستگاه ها را خرید و فروش می کند جویا می شوم اما پس از تماس با این شرکت به بن بست رسیدم شماره اشتباه بود.
تنها راه اطلاع از این شرکت ها آگهی های بود که در ویژه نامه بازار اصفهان منتشر می شود با یکی از این دفاتر تماس می گیرم و نحوه کار این دستگاه ها را می پرسم، خانمی که پشت تلفن است به من می گوید که این دستگاه ها در زیر سینک ظرفشویی نصب می شوند و با روش اسمزی آب را تصفیه می کنند، و در ادامه اینکه این کار را با فرآیند پیشرفته ای انجام می دهند و قادر به حذف سموم و برخی مواد الاینده که از طریق تصفیه از آب خارج نشده هستند.
یکی از دوستانم به من گفت جند وقت پیش با یکی از این شرکت ها تماس گرفته و یکی از این دستگاه ها را به صورت آزمایشی خریداری کرده با اینکه تفاوتی در رنگ و بوی آب مشاهده نکرده اما زمانیکه آب بنا به گفته مردم شهر آلوده شده بود و خیلی از مردم راهی بیمارستان شدند خانواده او سالم مانده اند و از این بابت خوشحال است.
اين در حالي است كه هاشم اميني مديرعامل آبفاي استان اصفهان در اين زمينه به ايمنا مي گويد:« برخی از مردم معتقدند که کاهش حجم آب سد زاینده رود بر کیفیت آب شرب تأثیرگذار است و این امر پارامترهای کیفی آب شرب را تحت تأثیر قرار داده است در حالی که با انجام طرح تحقیقات پایش بخشی از رودخانه زاینده رود که از سد چم آسمان تا منطقه مصرف توسط کارشناسان محیط زیست و مرکز بهداشت استان اصفهان صورت گرفت این نتیجه حاصل شد که در پارامترهای کیفی آب شرب اصفهان هیچ گونه تغییری مشاهده نشده و رسوبات موجود در سد زاینده رود تأثیری بر کیفی بودن آب شرب اصفهان نداشته است».
وي تغييرفصول را بر كيفيت آب بي تاثير مي داند و مي افزايد:« اينكه در تابستان سال جاري شاهد كاهش آب و آبدهي چاه هاي فلمن بوديم موجب شد تا چاه هاي جديدي در اين بخش مورد بهره برداري قرار گيرد اين امر موجب شد در برخي نقاط EC آب بالاتر از حد مجاز نشان داده شود اما اين امر دليلي بر عدم سلامت آب نيست».
بااین حال کم نیستند مردمی که به علت بحرانی شدن آب و خطر آلوده بودن آن به انواع و اقسام میکروب ها به سمت خرید این دست دستگاه ها می روند، زمانیکه که در حال تماشای ویترین یکی از فروشگاه های خریدو فروش این دستگاه ها بودم مردی میانسال توجه من را به خود جلب کرد.
جلو رفتم و از او دلیل خرید این دستگاه ها را جویا شدم، در جواب سوالم گفت: کمبود آب در شهرها عامل مهمی در استفاده از آب های زیرزمینی و استفاده از آب چاه ها برای جبران مافات است بنابراین چون احتمال این را می دهم که چنین آبی وارد سیستم آب شهری شده باشد این دستگاه را خریداری کردم تا حداقل از بیماری های وابسته به آب رهایی یابیم.
مجيد افيوني استاديار گروه خاك شناسي دانشگاه صنعتي اصفهان نيز در اين زمينه به ايمنا مي گويد:« صنعتي شدن و رشد صنعت در اصفهان و عدم تجهيز بسياري از كارخانه ها و تصفيه خانه ها به فاضلاب هاي مجهز موجب ورود پساب آنها به زمين هاي اطراف و نفوذ آن به آب هاي زير زميني مي شود».
وي با هشدار نسبت به آلودگي نيتراتي آب هاي زيرزميني در صورت تماس فاضلاب با آب هاي زيرزميني، مي افزايد:« با آغاز اجراي اين طرح در شهر اصفهان هر يك يا دو ماه يك بار با بازديد كارشناسان بهداشت محيط از چاه هاي حفر شده در سراسر شهر نمونه برداري انجام گرفته است كه تمام نمونه ها از نظر پارامترهاي شيميايي و آلي مورد بررسي قرار گرفته است».
افيوني البته در ادامه صحبت هاي خود به تمركز بر روي آلاينده هاي نيتراتي نيز تاكيد فراواني دارد و مي افزايد:« پيش بيني مي شود با توجه به اطلاعاتي بسيار دقيقي كه در دست داريم و به بهره گيري از روش هاي پيشرفته و حساس آزمايشگاهي ميزان آفت كش ها نيز در شهر اصفهان بالاتر از حد مجاز باشد».
این سخنان در حالی است که بسیاری از مردم به ویژه ساکنان محله های قدیمی شهر ازفرسوده بودن شبکه آبرسانی شکایت دارند،مرد مسنی که خود را بازنشسته ارتش معرفی می کند به من می گوید: مهمترین علت آلوده بودن آب در نواحی چهارباغ و شهدا همین شبکه فرسوده آب است، بسیاری از لوله ها زنگ زده اند و از رده خارج هستند، آنقدر این خرابی شدید است که درهنگام مصرف آب مزه آهن را حس می کنیم بنابراین چاره ای جز اکتفا به روش های قدیمی نداریم و بسیاری از اهالی محل یا دستگاه های تصفیه آب با قیمت های کلان خریداری کرده اند یا اینکه آب را می جوشانند و آن رامصرف می کنند.
سایت بهداشت محیط ایران نیز محل خوبی است تا بتوانم جواب برخی سوالاتم را در آنجا جستجو کنم.
در این مکان در مورد کلرزنی به آب توضیح داده شده و اینکه کلرزنی یکی از ارزانترین راه های تصفیه آب است اما چیزی که مایه نگرانی است این است که افزودن کلر برای از بین بردن تمام آلودگی های درون آب کافی نیست و حتی بهترین راه برای مقابله با آنها را همان روش سنتی جوشاندن آب ذکر کرده است.
از این دست سخنان و حرف و حدیث ها بسیار است اما چیزی که دراین میان وجود دارد سردرگمی مردمی است که نمی دانند روش بهینه برای دسترسی به آب سالم که کمترین حق یک شهروند است چیست، آیا می توان تنها به دستگاه های تصفیه آب خانگی امید بست یا باید منتظر اقدامی جدی از سوی مسوولان برای پیگیری جدی در این زمینه بود؟

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.