سرویس: غیر تولیدی » نقلی 15:00 - شنبه 05 مهر 1393

مدیریت یکپارچه بر زاینده رود آغاز خواهد شد/ تا اواخر مهر ماه برداشت های غیر مجاز از زاینده رود متوقف می شود

استاندار اصفهان گفت: با آغاز مدیریت یکپارچه بر زاینده رود از آخر مهر ماه همه برداشت‌های غیر مجاز از سد تا کوهرنگ شناسایی و جلوگیری می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور ظهر امروز در نشست خبری خود و در جمع خبرنگاران گفت: در زبان علمی ۳ نوع خشکسالی داریم که این یک موضوع بین‌المللی بوده، خشکسالی هیدرولوژیکی که میزان بارش یک سال را با بارش سال قبل مقایسه می‌کند، خشکالی کشاورزی که اثرات خشکسالی را در بخش کشاورزی در شاخص‌های درجه حرارت، میزان و نوع محصول نسبت به سال آبی قبل مقایسه می‌کند.
وی همچنین گفت: خشکسالی اقتصادی همه ابعاد موضوع آب‌سالی را به صورت تلفیقی بررسی کرده که درباره میزان بارش، منبع آبی، اقلیم، درجه حرارت و منابع ذخیره موجود اطلاعات را مشخص می‌کند و این مبنایی برای سنجش خشکسالی است.
سال آبی ۹۲-۹۳ خشک ترین سال آبی در طول ۴۰ سال گذشته بوده است
استاندار اصفهان با بیان اینکه سال آبی از ابتدای مهر تا آخر شهریور سال بعد محاسبه شده و ما اکنون وارد سال آبی ۹۳-۹۴ شده‌ایم، تصریح کرد: سال آبی ۹۲-۹۳ خشک ترین سال آبی در طول دوره ۴۰ سال گذشته بوده که بر اساس آمار رسمی آب منطقه‌ای کشور در سال آبی ۹۲-۹۳ میزان ورودی پشت سد زاینده‌رود، یک میلیارد متر مکعب بوده در حالی که در دراز مدت میزان ورودی پشت سد یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که خود کاهش ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: بر اساس آمار به طور متوسط در سال‌های اخیر ۷۹۰ میلیون متر مکعب آب در سد داشتیم اما در حال حاضر ۴۲۰ میلیون متر مکعب آب داریم که ۴۷ درصد کاهش را نشان می‌دهد و همچنین میزان افزایش درجه حرارات در طول سال آبی ۹۲-۹۳ یک تا ۱.۵ درصد افزایش داشته و به همین سبب افزایش تبخیر و افزایش مصرف را در بخش شرب و کشاورزی داشتیم.
زرگرپور با اشاره به بارش‌های استان اصفهان گفت: ایستگاه مادر بارش‌های استان اصفهان نشان می‌دهد که این بارش‌ها آوردی برای زاینده‌رود نداشته، بارش‌ها در دراز مدت هزار و ۴۱۲ میلی متر بوده و امسال به هزار و ۴۵۰ میلی متر رسیده که ۱۸ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه امسال هفتمین سال خشکسالی را پشت سر گذاشتیم، خاطرنشان کرد: هر سال اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی داشتیم و این منابع به حداقل رسیده و چاه فلمن و چاه‌های دیگر خشک شده و میزان نفوذ پذیری آب سطحی افزیش پیدا کرده است.
استاندار اصفهان با طرح این سئوال که چرا مردم اصفهان احساس خشکسالی را ندارند، اظهار کرد: به این دلیل است که میزان بارش در استان نسبت به سال‌های گذشته افزایش داشته، استان اصفهان به طور متوسط در دراز مدت ۱۲۰ میلی متر بارش داشته و امسال ۱۷۵ میلی متر که ۴۳ درصد افزایش داشته اما این بارش‌ها آوردی برای زاینده‌رود نداشته است.
با احداث تونل گلاب اصفهان از وضعیت قرمز خارج می شود
وی با بیان اینکه در طول این مدت وزارت نیرو اصفهان و کرمان را در وضعیت قرمز اعلام کرده، بیان کرد: میزان اطمینان آب شرب وضعیت قرمز را مشخص می‌کند که کرمان از آن خارج اما اصفهان به دلیل تک سامانه بودن، هنوز در وضعیت قرمز بوده که با راه‌اندازی و اجرای سامانه دوم آب شرب ( تونل گلاب) می‌توان از این وضعیت قرمز و درجه اطمینان آب شرب خارج شد.
زرگرپور با بیان اینکه امسال در استان اصفهان جیره‌بندی آب شرب نداشته‌ایم، افزود: البته محدودیت و افت فشار را در برخی مناطق مشاهده کردیم اما جیره‌بندی آب را در سال آبی ۹۲-۹۳ وجود نداشت و در این سال آبی ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب شرب و بهداشتی مصرف شده و ۸۰ میلیون متر مکعب در صنعت و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی اختصاص یافته که از این میزان ۲۴۰ میلیون متر مکعب را تخصیص دادیم و بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ میلیون متر مکعب را در بخش کشاورزی برای کشت پاییزه نگه داشته‌ایم.
وزیر نیرو مسئول حوضه آبریز زاینده رود است
وی با بیان اینکه باید قبول کنیم هر مسئه‌ای در کشور مسئولی دارد، گفت: مسئولیت حوضه آبریز زاینده‌رود با وزارت نیرو بوده که در حدود یک ماه و نیم گذشته وزارت نیرو در حال جمع بندی برای تصیم گیری درباره آب پاییزه است که هر زمان تصمیم وزارت نیرو ابلاغ شود ما آن را به مردم اعلام می‌کنیم.
استاندار اصفهان افزود: حوضه آبریز شامل مصرف آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت بوده که از سد تا تالاب گاو خونی محسوب می‌شود که بخش اعظمی از آن در اصفهان و بخشی هم در چهار محال و بختیاری است.
مدیریت یکپارچه بر زاینده رود آغاز شده است
وی بیان کرد: در بخش کشاورزی ۳۲ میلیون اصله درخت آبیاری شده که حدود ۲ میلیون درخت خشک شد و امسال کمترین مشکلات را در زمینه حوضه زاینده‌رود درباره درخت داشتیم و همچنین به صنعت نیز شکی وارد شد اما جدی نبود و بخشی از مشکلات افت فشار مربوط به کمیت آب نبوده بلکه به اختلاف ارتفاع نقاط مختلف بستگی داشته است.
زرگرپور با اشاره به وضعیت مدیریت حوضه آبریز زاینده‌رود اظهار کرد: مدیریت به هم پیوسته و یکپارچه حوضه زاینده‌رود از چند روز گذشته مستقر و اجرایی شده که این اصل برای مدیریت منابع و مصارف بوده و تبعاتی را نیز به همراه دارد، نخست اینکه همه برداشت‌های غیر مجاز از سد تا چم آسمان شناسایی و دستور برای حذف آن صادر شده و همچنین از آخر مهر، همه برداشت‌های غیر مجاز از سد تا کوهرنگ شناسایی و جلوگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه وزیر نیرو ۲ ماه قبل بخش‌نامه‌ای را مبنی بر اینکه هیچ گونه بارگذاری جدیدی در حوضه زاینده‌رود از تاریخ ۳ دی ماه ۹۲ نمی‌تواند اختصاص یابد و هم تخصیص‌های استفاده نشده لغو بوده، خاطرنشان کرد: بر اساس ابلاغیه وزیر نیرو حدود ۷ هزار هکتار طرح‌های توسعه‌ای که بین ۲۰ تا ۹۵ درصد پیشرفت داشتند، نباید اجرایی شوند و برق به آنها اختصاص پیدا نکند که ۶ هزار و ۷۰۰ هکتار در استان چهار محال و بختیاری بوده و ۳۰۰ هزار هکتار آن در استان اصفهان است.
استاندار اصفهان با بیان اینکه ۳ طرح مطالعاتی احداث سد متوقف شده، افزود: مصوبه ۹ ماده‌ای احیای زودخانه زاینده‌رود در مسیر درست خود قرار گرفته و من از همه اساتید و کارشناسان می‌خواهم که پشت سر این مصوبه قرار گیرند اما با هم‌افزایی و وحدت نظر مشکلات این حوضه رفع شود و مدیریت یکپارچه‌ای که مد نظر ما بود مستقر شده و اطلاعات پایه آن فراهم شده که همه باید از آن حمایت کنند.
اصفهان سهم کمی از تونل بهشت آباد دارد
وی با اشاره به سامانه دوم آب شرب( تونل گلاب) گفت: مجوز سامانه دوم آب شرب با پیگیری‌های زیاد صادر شده و اکنون در مرحله اجرایی، در ملاقات با نوبخت مقرر شد که منابع و اعتبار سد، تونل سوم و سامانه دوم آب شرب در کوتاه ترین زمان تامین شده و سامانه دوم از طرح استانی به طرح ملی تبدیل می‌شود.
زرگرپور با اشاره به طرح بهشت آباد بیان کرد: این طور تلقی می‌شود که طرح بهشت آباد زیاده طلبی و زیاده‌خواهی استان اصفهان بوده، در حالی که اصفهان‌ها کمترین سهم را از این طرح دارند، از ۷۵۰ میلیون متر مکعب آب در این طرح ۲۵۰ میلیون به کرمان، ۲۴۸ میلیون به یزد، ۱۶۰ میلیون به چهارمحال و بختیاری تخصیص می‌یابد و سهم اصفهان ۱۵۰ میلیون متر مکعب است اما چگونه می‌شود که با این سهم ۱۵۰ میلیون متر مکعبی این طرح به نام اصفهان درآمده است.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اجرایی شدن مواد دیگر مصوبه ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود گفت: با تشکیل کارگروه ویژه حوضه آبریز زاینده‌رود که مصوبه قانونی دارد، موافقت شده و مقدمات آن در حال انجام است و همچنین مدیریت یکپارچه در این حوضه مستقر، برداشت‌های آزاد و بارگذاری‌های جدید کنترل و جلوگیری شده و تصمیم گیری‌ها درباره گلاب در حال انجام است.
در سه ماه آینده درباره تونل بهشت آباد تصمیم گیری می شود
وی افزود: ظرف ۳ ماه آینده درباره طرح بهشت آباد نیز تصمیم گیری می‌شود و وزارت نیرو یک بار دیگر تونل و لوله بهشت‌آباد را مورد بررسی قرار داده و همچنین صندوق خسارات کشاورزان با مصوبه ۲۱۰ میلیارد تومان تشکیل و ابلاغ شده اما درباره ماده تغییر الگوی کشت و نحوه آبیاری عقب هستیم که در ملاقات با وزیر کشاورزی در این زمینه گلایه کردم که قرار شد ستاد تغییر الگوی کشت تشکیل شود.
رسول زرگر پور در ادامه نشست خبری خود با اشاره به تخصیص بنزین یورو ۴ به اصفهان، اظهار کرد: هفته گذشته با وزیر نفت درباره استفاده از بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۳ در اصفهان صحبت‌هایی مطرح شد و قرار بود که تا آخر سال پالایشگاه بنزین مورد نیاز اصفهان را تامین کند که بد قولی‌هایی صورت گرفت و دولت نیز به همین امید در توزیع بنزین اصفهان را در نظر نگرفته است.
وی افزود: اکنون فعالیت‌های پالایشگاه اصفهان به نتیجه رسیده و بنزین یورو ۴ آزمایشی در پالایشگاه اصفهان تولید شده و تا آخر مهر ماه بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۳ به اصفهان داده می‌شود.
بنزین یورو ۴ آلودگی هوای اصفهان را کاهش خواهد داد
استاندار اصفهان تصریح کرد: استفاده از بنزین یورو ۴ و گازوئیل یورو ۳ گام‌های بلندی برای کاهش آلودگی اصفهان بوده و عدم استفاده از مازوت که ۲۰ درصد در آلودگی اصفهان نقش دارد هوای پاکی را برای اصفهان ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به انظباط بر فضای موتور سیکلت‌ها در اصفهان گفت: طرح سامان دهی موتور سیکلت‌ها که شامل کلاه ایمنی، داشتن اسناد، کنترل آلودگی و صوت از آبان ماه اجرا می‌شود که می‌تواند از تخلفات موتور سیکلت‌ها جلوگیری کند.
برگزاری کنسرت با رعایت قوانین منعی ندارد
زرگرپور درباره برگزاری کنسرت‌ها در اصفهان اظهار کرد: سال گذشته ۲۱۲ کنسرت در اصفهان اجرا شد که این عددی قابل توجه بوده و تنها ۳ مورد لغو کنسرت داشتیم که بیشتر مربوط به مسائل جنبی آن بوده و برگزاری کنسرت‌هائی که ضوابط و مقررات ارشاد را رعایت می‌کند سبب نشاط و شادمانی در اصفهان می‌شود.
وی افزود: جوی در اصفهان وجود دارد که با توجه به این جو مدیر کل ارشاد تلاش می‌کند که آن را تعدیل کند و اصفهان از بعد سیاسی و مذهبی دارای عرفیات خاص خود بوده و از نظر مدیریت استان و ارشاد همه باید ضوابط آن را رعایت کنند.
سیاست دولت با همه جریان‌های سیاسی زاویه دارد
استاندار اصفهان پیرامون جریان‌های سیاسی در اصفهان خاطرنشان کرد: وظیفه بنده به عنوان استاندار این است که سیاست‌های دولت تدبیر و امید را اعمال کنم و چون سیاست دولت با همه جریان‌های سیاسی زاویه دارد مشخص است که جریان‌های سیاسی انتقاد کنند که این خیلی هم خوب است زیرا اگر قرار باشد هم جریان‌های راست و هم چپ همه سیاست‌های دولت را تایید کنند، نشان می‌دهد که یک جای کار اشکال دارد.
وی بیان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که دولت از ما خواسته که از نیروهای اعتدالی استفاده کنیم و به گفته روحانی، اصولگرای اصلاح طلب و اصلاح طلب اصول گرا باشند و ما ۴ شاخصه اعتدال، تخصص، کارآمدی و تعامل برای انتخاب مدیران داریم و در شاکله دولت روحانی نیز از نیروهای اصلاح طلب، اصول گرا و مستقل استفاده شده است.
دولت از ما خواسته از نیروهای معتدل بهره بگیریم
زرگرپور با اشاره به انتخاب ۲۰ فرماندار بیان کرد: ما تاکنون از ۲۴ فرماندار ۲۰ فرماندار را تعیین تکلیف کردیم که از این تعداد ۴ نفر را ابقا و ۱۶ نیروی جدید گذاشتیم که این نیروهای جدید همسو با سیاست‌های دولت بوده و در جریان‌های سیاسی گرایش اعتدالی دارند.
وی با بیان اینکه تمام این انتخابات با انتخاب شخص استاندار انجام شده، افزود: فرمانداران نجف آباد، خمینی شهر، تیران و دهاقان را هنوز اعلام نکردیم.
استاندار اصفهان با اشاره به مدیران کل استان گفت: اختیار انتخاب مدیران کل با من نیست اما باید با استاندار هماهنگ باشد که هنوز ۳ اداره کل از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کار و رفاه اجتماعی تعیین تکلیف نشده‌اند.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.