سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - شنبه 05 مهر 1393

رشد نرخ بیکاری در کشور تبعات منفی فرهنگی و اجتماعی دارد

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: حمایت از تولید داخلی موجب کاهش نرخ بیکاری و در نتیجه کم شدن تبعات منفی فرهنگی و اجتماعی رشد نرخ بیکاری جوانان می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛علی شمس‌اردکانی در نشست مقایسه تطبیقی شرایط اقتصادی و تاریخی معاصر کشور در سالن نشست‌های اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به چالش‌های کشور در مسائل مختلف اقتصادی و مالی اظهار کرد: فرآیند تصویب و اجرای برنامه‌ها نیازمند آسیب‌شناسی است.

وی در ادامه افزود: تحلیل درستی از هزینه‌های پروژه‌ها و فایده دقیق پروژه‌های اجرایی وجود ندارد، ضمن اینکه طولانی شدن اجرا و افزایش هزینه‌های پروژه‌ها از دیگر چالش‌های پیش ‌رو در زمینه مسائل و برنامه‌های عمرانی و اقتصادی کشور است و آمار دقیق و درستی از سوی نهادهای مربوطه ارائه نمی‌شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ضمن ارائه آماری از افزایش قیمت نفت و ارتباط آن با برنامه‌های مالی و اقتصادی کشور بیان کرد: افزایش ناگهانی حقوق‌ کارمندان، کشور را دچار مشکلات متعددی در زمینه اقتصاد و عرضه و تقاضا در بازار می‌کند. در سال‌های 54 تا 58 دچار سقوط شدید اقتصاد کشور بوده‌ایم و در سال‌های 82 تا 88 از نظر اقتصادی کشور به آرامش و سکون دست پیدا کرد.

وی خاطرنشان کرد: نرخ رشد انباشت سرمایه در زمانی که کشور از نظر مالی دارای ثبات و قدرت بیشتری بوده، متأسفانه دچار افت شده است و این مسأله موجب تعجب است. نرخ بیکاری در کشوری که نسل جوان زیادی دارد باید بسیار مورد توجه باشد، نبود اشتغال پیامدهای بسیار بدی به خصوص در زمینه مسائل فرهنگی و اجتماعی دارد.

شمس‌اردکانی رشد واردات کالا را بسیار بیشتر از صادرات غیرنفتی توصیف کرد و گفت: اگر نفت نبود از نظر اقتصادی از افغانستان هم ضعیف‌تر می‌شدیم و اگر به فکر بهبود اوضاع اقتصادی نباشیم به طور حتم در آینده دچار این مسئله خواهیم شد و شاهد رکود اقتصادی وسیعی خواهیم بود.

وی با اشاره به عقب ماندن ایران در تولید ناخالص داخلی در رقابت با عربستان و ترکیه تصریح کرد: باید به فکر برنامه‌های دقیق و مهم‌تری در زمینه اقتصاد به خصوص تولید ناخالص داخلی باشیم و در غیر این صورت به بن‌بست اقتصادی خواهیم رسید و باید سیاست‌های بد اقتصادی را به پایان رساند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ضمن ابراز تأسف از واردات کالاهایی که در داخل تولید می‌شود از کشورهای همسایه، خاطر‌نشان کرد: باید به رشد تولید داخلی و از طریق آن حمایت از نسل جوان و اشتغالزایی برای جوانان توجه ویژه شود. می‌توان از طریق حمایت از تولید داخلی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی در اجرای طرح‌های عمرانی و صنایع، کمک بسیار زیادی به اشتغال و صنعت کشور کرد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.