سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:00 - جمعه 04 مهر 1393

کمبود “ویتامینB۱۲” عامل بروز سرفه‌‌های مزمن است

کمبود ویتامین B۱۲ عامل بروز سرفه‌‌های مزمن است که این بیماری بیشتر در افراد مسن بروز می‌‌کند و عوارضی مانند کم‌خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌‌های عصبی را در پی دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ دکتر اکرم میناییان متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به اینکه کمبود ویتامین B۱۲ عامل بروز سرفه‌‌های مزمن است، عنوان کرد: این بیماری بیشتر در افراد مسن بروز می‌‌کند و عوارضی مانند کم‌خونی، کاهش حافظه و آسیب سلول‌‌های عصبی را در پی دارد.
وی گفت: ویتامین B۱۲ از ویتامین‌‌های مهم برای بدن است که در ماهی، گوشت و لبنیات یافت می‌‌شود و در حفظ سلامت اهمیت بالایی دارد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه ویتامین B۱۲ در کار سیستم عصبی نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: گیاه‌‌خواران و کسانی که گوشت و لبنیات کمتری استفاده می‌کنند و همچنین سالمندان از آنجایی که بدنشان در جذب این ویتامین با مشکل مواجه است در معرض خطر کمبود ویتامین B۱۲ قرار دارند.
وی در خصوص علل کمبود ویتامین B۱۲ بیان داشت: کمبود ویتامین B۱۲ گاهی ممکن است به دلیل نوعی بیماری عفونی به وجود آید که این بیماری سلول‌هایی از سیستم گوارش که وظیفه دریافت ویتامین B۱۲ را دارند، از بین می‌‌برند.
میناییان از علل دیگر اختلال در جذب ویتامین B۱۲ را استفاده از دارو‌های درمان ریفلاکس یا آنتی‌اسید‌های معده ذکر کرد و افزود: جراحی‌هایی که روی بخش‌‌هایی از روده انجام می‌‌شوند نیز می‌توانند سیستم گوارش را از جذب این ویتامین ناتوان سازند.
وی اظهار کرد: اگر میزان کمبود ویتامین B۱۲ ناچیز باشد، عوارض زیادی را به دنبال ندارد ولی کمبود زیاد این ویتامین باعث بروز کم ‌خونی، افسردگی، اختلالات ذهنی و مشکلات سیستم عصبی می‌‌شود.
این متخصص تغذیه با استناد به اینکه تحقیقات نشان داده ارتباط مهمی بین کمبود ویتامین B۱۲ و سرفه‌‌های مزمن بی‌‌دلیل، وجود دارد، عنوان کرد: محققان در این مطالعه به وجود رابطه احتمالی بین سرفه‌‌های مزمن و کمبود ویتامین B۱۲ پی بردند.
وی تاکید کرد: در صورت کمبود ویتامین B۱۲ حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف مکمل‌‌های غذایی خودداری نمایید، چرا که این مکمل ‌ها نمی‌‌توانند میزان کمبود B۱۲ را جبران کنند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.