سرویس: غیر تولیدی » نقلی 16:30 - پنجشنبه 03 مهر 1393

عزيرانم با مشكل كمبود آب روبرو هستيم، چگونه از آب‌هاي كشور بهتر نگهداري كنيم

رئیس جمهور در آغاز سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ در پیامی این پرسش را از دانش آموزان مطرح کرد که «عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه رو است، هر کدام از ما چگونه می توانیم از آب های کشور بهتر نگهداری و استفاده کنیم؟

به گزارش اصفهان شرق؛ در ‌آیین آغاز سال تحصیلی ۹۴ – ۱۳۹۳ وزیر آموزش و پرورش در این مراسم پیام حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» را به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۴-۹۳ قرائت کرد.
رئیس جمهور در این پیام، آغاز ماه مهر و فصل مدرسه را به تمام معلمان، مربیان و دانش آموزان عزیز صمیمانه تبریک گفت و نوشت: مدرسه خانه امید دولت و مردم و آموزش و پرورش بنیادی ترین بخش توسعه کشور است. در شرایط کنونی کشور ما نیاز به مدرسه پویا و نوآور داریم و سازندگان اصلی این مدرسه معلمان، مربیان و دانش آموزان این سرزمین هستند.
روحانی در این پیام یادآور شد: راه رسیدن به این هدف از مدرسه و آموزش و پرورش ما می‌گذرد، استعداد و هوش فرزندان این زاد و بوم بالا است باید به کشف و پرورش آنها بیشتر و بهتر بپردازیم.
او یادآور شد: توانمندی آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان نیز که قادر باشند در کنار تربیت ذهن و دانش اندوزی با جامعه و جهان پیرامون خود به درستی ارتباط برقرار کنند باید به آنان آموخت که جهان نو را خود بشناسند در آن زندگی کنند و در عین حال تعلق خاطر به دین، فرهنگ و سرزمین خود داشته باشند.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در این پیام با تاکید بر این که «مدرسه ما باید بتواند دانش‌آموزانی متفکر، پرسشگر، نقاد و اخلاقی تربیت کند، نوشت: مدرسه مطلوب ما مدرسه خلاقیت، عقلانیت، گفت و گو و مدارا است.
روحانی در ادامه این پیام نوشت: شما معلمان، مربیان و دانش آموزان عزیز باید به ما کمک کنید تا به این مدرسه مطلوب نزدیک شویم مدرسه ای که پناهگاه همه شما و ما باشد، می دانم که آموزش و پرورش ما تا رسیدن به این نقطه هنوز تنگناهای زیادی دارد.
او در این پیام نوشت: کمبودها و کاستی‌های اقتصادی و آموزشی معلمان و دانش آموزان عزیز ما را در دستیابی آسان به این هدف با مشکل روبه رو می‌کند. معلمان ما نیازمند زندگی عزتمندانه هستند تا تمام ذهن و توان خود را صرف آموزش و تربیت کنند و دانش آموزان ما به احترام و توجه بیشتر نیاز دارند تا بتوانند قدرت انتخاب خود را بالاتر ببرند.
او در ادامه این پیام یادآور شد: بسیار مایل بودم که امسال نیز می‌توانستم چون سال پیش هم پا و همراه معلمان، دانش آموزان و پدران و مادرانشان در نشاط و جنب و جوش روز اول ماه مهر شرکت می‌کردم و آهنگ دلنشین زنگ مهر و زندگی را از نزدیک در مدرسه می‌شنیدم اما ضرورت سفر به مجمع عمومی سازمان ملل متحد این توفیق را از من گرفت در آنجا هم در خدمت شما و نیازمند دعای همه شما هستم.
رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان این پیام، پرسش سال تحصیلی جدید را اینگونه مطرح کرد که برای این که سنت نیکوی سال‌های پیش زنده بماند از دانش آموزان عزیز می‌پرسم عزیزانم ایران ما با مشکل جدی کمبود آب روبه رو است هر کدام از ما چگونه از آب های ایران می توانیم بهتر نگهداری و استفاده کنیم.
منبع:  ایمنا

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “عزيرانم با مشكل كمبود آب روبرو هستيم، چگونه از آب‌هاي كشور بهتر نگهداري كنيم”

  1. اموزگار گفت:

    ایران با مشکل جدی آب روبروست . راه حلها و پیشنهادهایی که بتوان در نگهداری و استفاده از این مایع حیات را بطور اختصار بیان می نمایم .
    راضیه اسفندیاری آموزگار مدرسه شهید اندرزگو منطقه اشترینان
    پدیده کم آبی و شیوه مواجهه با آن نسبت به سایر بلایای طبیعی و غیر مترقبه در ایران بایستی مورد توجه قرار گیرد،این مساله ناشی از خشکسالی های شدید در چند سال گذشته است. در حالیکه با نگاهی گذرا به تاریخ و بررسی آسیب های بوجود آمده در اثر کمبود آب ناشی از خشکسالی ، این موضوع دگرگون شده و اهمیت دادن به مسایل کم آبی نسبت به سایر مقوله های طبیعی از اولویت بالایی برخوردار است.
    در چنین شرایطی نگاه فراگیر به آب و مدیریت پیوسته و یکپارچه ی آن با شفاف ساختن ارزش آب ، الگویی است با تقویت مدیریت آب ، مولفه های اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی آن را قوت بخشید.
    با افزایش جمعیت و افزایش تقاضای آب ، موضوع پایداری مصرف آب در نهایت در گرو تطبیق رفتار انسان با چرخه آب است ، جوامع انسانی نیازمند آنند که قابلیت خود را در مدیریت استفاده از آب ، چنان فراگیر و منسجم توسعه دهند که کیفیت و کمیت آب مصرفی انسان اکوسیستم های تامین کننده اش حفظ شود .
    آب به عنوان منشاء حیات و زیر بنای رشد توسعه به رغم ارزش و اهمیتش در بسیار موارد به طور بیهوده و ندانسته تلف می شود و این درحالی است که رشد روز افزون جمعیت ، استفاده ی صحیح از منابع آب موجود را طلب می کند ، چرا که کمبود آب بزرگترین مانع توسعه است .
    با توجه به اینکه کشور ما در کمر بند خشک جهان قرارگرفته و میزان بارندگی آن یک سوم متوسط جهانی است ودوره های خشکسالی بر اساس سوابق به کرات اتفاق می افتد، لذا بر اساس این ویژگی ها طلب می کند که با قبول این وضعیت در جهت استفاده ی بهینه از آب گام های موثری را برداریم و طبیعی است که اقدام های مناسب ، مانع بروز خسارت های گسترده و قابل توجه شود.
    برنامه ریزی در جهت کاهش و وابستگی کشور به آب و بهینه کردن مصرف آب امکان پذیر خواهد بود، در بخش شهری با الگوی مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب ، در بخش صنعت با بازیافت و استفاده مجدد از آب و در بخش کشاورزی با بالابردن بازده ی آبیاری میزان وابستگی به آب را می توان کاهش داد، همچنین به آبیاری باید توجه ویژه و برای ترغیب ایجاد فناوری بهتر ، انگیزه های اقتصادی بوجود آورد. می بایست مدیریت را بهبود بخشید ، هدررفت راحذف کردو فبل از فکرکردن به طرح های پرهزینه ی جدید، شبکه های توزیع فرسود و قدیمی آب را اصلاح و تقویت کرد.بازیافت آب در مراکز صنعتی نه تنها نیاز وابستگی کامل آنها را به منابع اولیه اش کاهش می دهد، بلکه از آلودگی آب های سطحی و زیر زمینی نیز جلوگیری خواهد کرد.
    از سوی دیگر استانداردهای کیفیت و کمیت آب برای کاربرهای مختلف از جمله ساختار و عملکرد اکوسیستم ها باید مشخص شود . استانداردهای کیفیت می بایست ضرورت حفظ و سلامت انسان را در نظر بگیرد. همچنین اقدام هایی نظیر دفن زیر زمینی زباله ها و سایر آلایندهای بالقوه که بر کیفیت آب تاثیر نامطلوب دارند باید به گونه یی کنترل شود که آب های آلوده شده کیفیت آب زیر زمینی را پایین نیاورد وروان آب های سطحی آنها کیفیت آب رودخانه هارا تباه نسازد.
    کاهش مصرف آب و رساندن آن به سطحی پایدار به معنای افزایش بهره وری و بالابردن کارایی آب است . یعنی کاری که در برخی از کشورهای پیشرفته صورت گرفته است .
    باروری زمین از دیرباز در فرهنگ ما وجود داشته و چیزی است که آن را براساس عملکرد درهکتار می سنجیم ، ولی عبارت بهره وری آب همانند باروری ابرها و رعایت الگوی مصرف و بهینه سازی در مصرف آب به ندرت مورد توجه قرارگرفته است . تا زمانی که این عبارت ها مانند باروری زمین به بخشی از فرهنگ ما تبدیل نشود ، کمبود آب بر آینده ی ما سایه افکن خواخد بود
    **پیشنهادهای برای آحاد مردم بویژه مسئولین
    1- آشنا کردن مردم به مسایل مربوط به کم آبی و تشویق آنان به صرفه جویی آموزش همگانی
    2- بهسازی شبکه های آب شهری
    3- مدیریت مخازن در دوره کم آبی و تهیه دستورالعمل بهینه بهره برداری از مخازن
    4- تکمیل بانک اطلاعات هواشناسی در مقیاس های زمانی مختلف
    5- تغییر الگوی مصرف و استفاده از تجهیزات مناسب مدیریت مصرف
    6-ایجاد فرهنگ صرفه جویی در مصرف آب

    7-جلوگیری از استفاده غیر مجاز و دخل وتصرف غیر قانونی برتاسیسات آب
    8-جنگلکاري در اطراف شهرها بصورت دايره ممانعت از تخريب جنگل هاوارد کردن اب به کوير ها از خزر و يا درياي عمان جهت افزايش اب تحت الارضي و در صورت عدم تصفيه طبيعي با خاک شيرين سازي ان
    9-ايجاد تسهيلات براي احداث باغ و فضا هاي سبزکشيدن مسير فاضلاب در شهر ها و به جريان انداختن اب ان بعد از تصفيه. براي شهر هاي جديد از اول فاضلاب را بکشند بعد شهر را بسازند
    10-از 413 ميليارد متر مکعب نزولات ساليانه در کشور بيش از 70 درصد آن تبخير ميشود. با کنترل چيزي حدود 3 درصد از اين تبخير در سطح کشور توسط نو آوري قادريم کسري مخزن آبخوانها که معادل 9 ميليارد متر مکعب است را در سال جبران کنيم
    11-کشاورزي ايران فاقد زيرساخت لازم براي افزايش بهره‌وري و راندمان آب است بدلايل متعدد مانند عدم يکپارچه‌سازي اراضي عدم مديريت بهينه زه آبهاي شور در کشور
    12-نداشتن الگوي مناسب کشت در مناطق مختلف کشور
    13-عدم فرهنگ‌سازي در احترام به مقوله آب
    14-احداث صنايع تبديلي و سردخانه هاي مجهز و توسعه مکانيزاسيون جهت کاهش ضايعات محصولات کشاورزي
    ** پیشنهادهای برای خانواده ها و نیاز آموزش آن به فرزندان
    1- موقع مسواک زدن شير آب تصفيه شده را باز نگذاريد2- هنگام استحمام در فاصله بين شستن بدن و سرشويي، لزومي ندارد که شيرآب به طور پيوسته باز باشد3- براي آب دادن به درختان، درختچه ها، بوته ها و گلها، از روش آبياري قطره اي استفاده کنيد4- براي دوش گرفتن در حمام، زمان بگيريد و آن را به کمتر از 5 دقيقه برسانيد، با اين روش ماهيانه حدود 4000 ليتر آب صرفه جويي خواهد شد5- بهتر است براي شستن سبزي ها ابتدا آنها را در ظرفي بخيسانيد و سپس آب بکشيد6- ازجريان آب به منظور آب شدن يخ گوشت يا ديگر مواد غذايي منجمد استفاده نکنيد7- هنگام استفاده از دستشويي شير آب را به طور مداوم باز نگذاريد چون جريان دايم آب موجب هدر روي آن مي شود8- اگر دوش حمام شما در طي کمتر از 20 ثانيه يک ظرف چهار ليتري را بتواند پر از آب کند در آنصورت حتماً آنرا با يک سر دوش کاهنده مصرف تعويض کنيد
    9- براي نظافت حياط به جاي مصرف آب بهتر است از جاروب استفاده شود10- تمام شيلنگ ها، اتصالات و شيرها را به طور مرتب کنترل کنيد تا از نشتي آب جلوگيري شود11- ضروري است براي اطمينان از سلامت لوله ها و شيرهاي آب؛ آنها مرتباً کنترل شوند12- ازنصب سيستم هاي آب تزييني (مثل فواره ها) اجتناب کنيد. مگر اينکه آب در سيستم بازيافت شودهمچنين سيستم را درجايي نصب کنيد که تلفات کمي در اثر تبخير و باد داشته باشيم13- هرگز آبي را که مي توان به مصارفي نظير آبياري و يا شستشو رسانيد، فاضلاب حساب نکنيد14- ماشين هاي لباس شويي معمولاً مقدار زيادي آب مصرف مي کنند. بنابراين اگر از تعداد دفعات کاربرد ماشين لباس شويي بکاهيد، عملاً در مصرف اب صرفه جويي کرده ايد15- آب خنک مورد مصرف خود را همواره دريخچال نگهداريد تا مجبور نباشيد شير آب را براي مدتي بازبگذاريد تا آب خنک شود.
    16- براي نوشيدن آب به جاي آنکه شير آب را مدت زيادي باز بگذاريد، بهتراست ابتدا چند قطعه يخ در ليوان قرار دهيد و سپس شير آب را بازکنيد17- به جاي شستن اتومبيل با شيلنگ آب، از يک سطل آب هم مي توان استفاده کرد. 18- درحالي که کمبود آب در شهر احساس مي شود، لزومي به شستشوي پياده روي مقابل مغازه و منزل نيست. 19- نصب کولر در سايه و با استفاده از پوشش مناسب و جلوگيري از نشت آب کولرهاي آبي، باعث صرفه جويي زيادي در مصرف آب مي شود20- زماني که به مسافرت مي رويد، ضروري است شير فلکه بعد از کنتور آب را ببنديد. تا از وقوع هرگونه حادثه پيشگيري شود. 21- در مراکز آموزشي و مدارس به اطفال و دانش آموزان محدوديت منابع آب و روش هاي صرفه جويي آن را آموزش دهيم. 22- تعويض واشر شير آب براي جلوگيري از چکه کردن آب کار دشواري نيست.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.