سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:02 - سه شنبه 01 مهر 1393

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان:

ابهام در اعطای حق‌آبه کشاورزی شرق اصفهان

رییس انجمن حمایت از کشاورزان شهرستان اصفهان گفت: حق آبه‌داران تاریخی زاینده رود از حقوق قانونی خود نخواهند گذشت.

به گزارش اصفهان شرق: حسین محمدرضایی اظهار داشت، منطقه اصفهان، درباره مطالب عنوان شده در خصوص باز شدن زاینده‌رود اظهار کرد: در هفته اخیر نظام صنفی کشاورزی استان با تعدادی از نمایندگان اصفهان در مجلس و مدیریت آب منطقه‌ای در سه مورد تعیین زمان باز شدن دقیق آب برای کشاورزی شرق، میزان آب تحویلی و هم‌چنین مدت باز بودن آن جلسه‌ای برگزار کرد.

 

وی افزود: هنوز به نتیجه کاملی در خصوص زمان، حجم و میزان و نیز مدت باز بودن آب برای حق‌آبه شرق اصفهان دست نیافته‌ایم.

 

محمدرضایی با بیان اینکه متأسفانه هنوز به نتیجه‌ کامل نرسیدیم و ادامه این بحث به جلسه‌ای دیگر موکول شده است، افزود: وزیر نیرو در فروردین امسال قول اعطای کامل آب برای کشت پاییزه شرق اصفهان را داد و نباید این وعده، ناقص عملی شود.

 

این عضو کمیته آب، کشاورزی و منابع طبیعی فرمانداری اصفهان تاکید کرد: آب ذکر شده باید ابتدا برای کاشت در آبان و دوباره در نیمه‌های اسفند برای داشت محصول به کشاورزان داده شود، چرا که در غیر این صورت زیان این کشت از نکاشتن آن بیشتر خواهد شد.

 

محمدرضایی با بیان اینکه حق آبه‌های زنده رود سندیت چند هزار ساله دارد و هرگز نمی‌توان آن ‌را انکار کرد، افزود: سال‌ها است که کشاورزان به خصوص در منطقه شرق به بهانه خشکسالی از این حق معاش خود محروم مانده‌اند و حتی خسارت واقعی و قانونی دوره خشکسالی را هم دریافت نکرده‌اند.

 

وی گفت: در هر صورت در چنین شرایطی صنایع بزرگ استان اصفهان و یزد به هر میزان که خواسته‌اند از آب قشر کشاورز بهره برده‌اند، اما به هر نحوی زارعان نیز باید به حقوق قانونی خود برسند.

 

رییس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تاکید کرد: حق آبه‌داران زاینده رود به خصوص در شرق اصفهان دیگر تحت هیچ شرایطی از حقوق قانونی خود نخواهند گذشت و این دولت است که باید در هر وضعیتی خواسته‌های این قشر مظلوم را تأمین کند.

 

محمدرضایی با انتقاد از بی‌توجهی مسؤلان به طرح 9 ماده‌ای احیای زاینده رود گفت: حفر تونل انتقال آب بهشت آباد بدون هیچ منطقی، پس از 12 سال کار کارشناسی در ظرف مدت کوتاهی متوقف شد. کنترل برداشت‌های بالادستی هم جزء همین مصوبات بود که اجرایی نشد.

 

وی اضافه کرد: در همین شرایط کمبود آب، دولت اصرار به توسعه صنعت فولاد در صنایع بزرگی مثل ذوب آهن و فولاد مبارکه دارد و از سوی دیگر پمپاژهای بی‌رویه برای احداث باغات در سنگلاخ‌های استان چهارمحال تمامی ندارد.

 

این کارشناس زراعت اضافه کرد: رییس جمهور در سفر اخیر خود به استان چهارمحال مجوز انتقال لوله به بروجن از سر شاخه‌های زاینده‌رود به میزان 41 میلیون مترمکعب آب در سال را داده است. این عمل نوعی فشار به حق آبه‌های پایین دستی است. این میزان آب بیش از نیاز شرب عنوان شده، اما حقیقت امر توسعه غیر اصولی صنایع در بالادست بدون توجه به حرمت حق آبه‌داران زنده رود در پایین دست رودخانه است.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.