اصفهان شرق

در دومین همایش مردم برای احیای زاینده رود مطرح شد؛ ریزگردهای تالاب خشکیده گاوخونی تا تهران هم می رسد/ قوه قضاییه بحث حق آبه مردم اصفهان را پیگیری کند

کدخبر: 32730
1393/06/31 در ساعت 17:54

به گزارش اصفهان شرق:

اصفهان فقط برای اصفهانی ها نیست بلکه متعلق به ایران و جهان است

«خسرو کسائیان»رییس اتاق اصفهان در ابتدای این همایش گفت:مردم و دولت بایستی تلاش کنند که زاینده رود همیشه جاری باشد و این موضوع یک بُعدی نیست بلکه هزاران بُعد دارد .

وی با اشاره به اهمیت آب زاینده رود در بخش های مختلف اقتصادی و همچنین در بخش اجتماعی گفت:رودخانه زاینده رود فقط برای زیبایی شهر اصفهان نیست بلکه در همه بخشهای مذهبی ،اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی و هنری تمدن اصفهان این رودخانه نقش دارد.

وی هدف از برگزاری این همایش را فرهنگ سازی در پاسداشت آب به عنوان عنصر حیاتی و تمدن ساز برشمرد و گفت:اتاق تلاش می کند که راهکارهای فنی و کارشناسی را به اطلاع مسوولین تصمیم ساز با هدف احیای زاینده رود برساند.

ریزگردهای تالاب خشکیده گاوخونی تا تهران هم می رسد

«سیداحمد خاتون آبادی»عضو کمیته آب اتاق اصفهان در این همایش گفت: بحران خشکسالی منجر به بیکاری، پیامدهای بهداشتی و زیست محیطی می شود و در آینده نه چندان دور که تالاب گاوخونی به طور کامل خشک شود، ریزگردهای نمکین کف تالاب با وزش بادهای شرق به غرب جا به جا خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: این ریزگردهای سمی تالاب گاخونی به استان تهران هم خواهد رسید اما هم اکنون بخاطر وجود بوته های اطراف تالاب که هنوز خشک نشده، این ریزگردها جا به جا نشده است.

وی با مقایسه تفکر خطی یا رویدادنگر و تفکر سیستمی گفت:خشک شدن زاینده رود یک مساله پیچیده است که نیازمند تفکر سیستمی است و با تفکر خطی نمی توان این مساله را حل کرد.

خاتون آبادی خاطر نشان کرد:سال گذشته به دلیل خشکسالی 50 درصد محصولات کشاورزی به ایران وارد شد.

وی اظهار کرد: بحران زاینده رود شامل آلودگی، تنش آبی و خشکی رود و تالاب گاوخونی است و این بحران دنباله دار خواهد بود.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: مرز بحران برای سرانه آب شرب مورد نیاز در دنیا یک هزار و 200 متر مکعب است و این در حالیست که برای شهر اصفهان کمتر از 600 متر مکعب است.

وی با بیان اینکه بحران حل شدنی نیست اما می توان آن را مدیریت کرد، افزود: بهبود شرایط برای کشور ما راه حل است و نباید به دنبال مدینه فاضله بود.

خاتون آبادی گفت: موضوع خشکی زاینده‌رود پبش از آنکه که یک مساله فنی باشد، یک موضوع اخلاقی است، چراکه هم مردم و هم مسوولان به منافع جمعی بی‌توجه بودند و بیشتر به منافع فردی پرداختند.

وی اظهار کرد: متاسفانه تکنولوژی به نوعی قاتل اخلاق بوده در حالی که در دنیای مدرن تکنولوژی به دست می‌آوریم تا تکریم اخلاق را نهادینه کنیم.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان تصریح کرد: امروز تکنولوژی سبب شده انسان هر کاری بخواهد انجام دهد، در حالی که اخلاق باید انسان را محدود کند.

وی ادامه داد: وقتی به تکنولوژی سدسازی می‌رسیم یعنی اینکه می‌توانیم سد را در سریع‌ترین زمان ممکن هم احداث کنیم اما فراموش کردیم با این کار جلوی جاری شدن سیلاب را برای تغذیه سفره‌های زیرزمینی می‌گیریم و از سوی دیگر تجمیع آب پشت سدها تبخیر فاجعه بار آب را به دنبال دارد.

خاتون‌آبادی با اشاره به اینکه امروز مردم نسبت به اطرافشان بی‌تفاوت شده‌اند، اضافه کرد: پیش از این اگر رودخانه زاینده‌رود خشک می‌شد مردم به آن توجه می‌کردند اما در دنیای مدرن امروز مردم از میان رودخانه خشک با سرعت عبور می‌کنند تا به سریال، فیلم و یا موضوع مورد علاقه خود برسند و این بی‌تفاوتی نتیجه تکنولوژی است.

وی با تاکید بر اینکه باید نگاهمان به زاینده‌رود تغییر کند، افزود: اگر مسوولان در نگاهشان تغییر ایجاد نکنند، مشکلات همچنان ادامه دارد و تغییر اقلیم و گرم شدن زمین تنها عامل خشکی رودخانه نیست، بلکه فقط آن را تشدید می‌کند.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: هرگز نمی‌توان اکوسیستم‌ها را از هم جدا کرد و اگر قسمتی از اکوسیستم یک منطقه از بین برود، تمام اکوسیستم آن منطقه از بین می‌رود.

وی اظهار کرد: خشکی رودخانه زاینده‌رود سال 75 پیش‌بینی شد و آن زمان کمتر کسی باور می‌کرد روزی رودخانه خشک شود، اکنون نیز پیش‌بینی می‌شود اگر برای ریزگردها فکری نشود، به زودی ریزگردهای تالاب گاوخونی تا تهران هم می‌رسد.

خاتون‌آبادی تصریح کرد: بحران مرحله به مرحله می‌آید و بحران‌های امنیتی نیز نتیجه بی‌توجهی به همین مرحله به مرحله بودن اصل بحران است.

عضو کمیته آب اتاق اصفهان اضافه کرد: به طور مثال زاینده‌رود در ابتدا به مواد شیمیایی و سمی آغشته شد، سپس بحران کم‌آبی در این رودخانه به وجود آمد و پس از آن نیز خشکی کامل دامن رودخانه را گرفت، در حالی که به لحاظ علمی امکان جلوگیری از ورود به مرحله بعدی بحران در هر یک از این مراحل وجود داشت

سهل آبادی:قوه قضاییه بحث حق آبه مردم اصفهان را پیگیری کند

«سیدعبدالوهاب سهل آبادی»نایب رییس اتاق اصفهان در این همایش گفت:کشاورزان اصفهان که یک روز از مستمندان دستگیری می‌کردند، امروز خودشان محتاج زکات شده‌اند و این شرایط شایسته استان اصفهان نیست.

وی خاطرنشان کرد: صدا و سیما هنوز رودخانه خشک زاینده رود را نشان نمیدهد و هر تصویری از زاینده‌رود نشان می‌دهد، تصویر رودخانه پر آب است، در حالی که روح و روان زاینده‌رود خشک شده است.

وی افزود: چطور می‌شود شهرهای کرمان و رفسنجان آب بخرند و از زیرگوش اصفهان به شهرهایشان ببرند، اما در اصفهان تا کسی حرف می‌زند می‌گویند حرف نزنید، گریه نکنید و مرثیه نخوانید،اگر مردم هم بخواهند تجمع کنند می‌گویند مجوز نمی‌دهیم.

وی تصریح کرد: مگر نه اینکه مردم اصفهان بیشترین مالیات را بعد از تهران می‌پردازند، مگر نه اینکه بیشترین ایجاد شغل را داریم‌، مگر نه اینکه بیشترین شهید و ایثارگر را تقدیم نظام کرده‌ایم، پس چرا یک اصفهان‌ستیزی در بین برخی مسوولان وجود دارد؟

وی خاطر نشان کرد: ما از مسوولان می‌خواهیم حداقل به همان مصوبه 9 ماده‌ای که نفع آن چنانی هم برای استان نداشته و استان‌های خوزستان، چهارمحال و بختیاری و اصفهان را در کنار هم دیده و سهم و حق این استان را تقسیم کرده است احترام بگذارند و آن را عملی کنند.

سهل آبادی از مسوولان استان خواست که در موضوع آب زاینده رود فعال تر از گذشته مسایل را پیگیری کنند و افزود:تونل کوهرنگ با پول مردم اصفهان بویژه کشاورزان شرق اصفهان ساخته شد وآنها صاحب حق آبه می باشند.

وی از قوه قضاییه خواست همان گونه که فصل الخطاب همه دعاوی در کشور است نسبت به شکایت مردم اصفهان در موضوع خشک شدن زاینده رود رسیدگی کند.

نایب رییس اتاق اصفهان تاکید کرد:اصفهان با اهدای 23 هزار شهید به انقلاب اسلامی همواره به آرمان های نظام جمهوری اسلامی وفادار بوده و اجازه سو استفاده سیاسی به کسی در موضوع زاینده رود نمی دهد.

مقصد اصلی پروژه بهشت آباد، یزد و کرمان است

«محمد کوشافر» سخنگوی کمیته آب اتاق اصفهان در ادامه این همایش گفت:مقصدپروژه بهشت آباد برای بسیاری از مردم در روزهای اخیر شبهاتی ایجاد کرده و فقط بخشی از این طرح مربوط به اصفهان است.

وی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی افزایش جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: بند 9 و 10 این سیاست ها درباره حوضه زاینده رود بوده که در آن بر باز توزیع فضایی و جغرافیایی جمعیت و تامین آب با هدف توزیع متعادل و کاهش فشار جمعیتی تاکید شده است.

سخنگوی کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان ادامه داد: این دو بند یکی از مهمترین راهکارها برای حل بحران زاینده رود است.

وی اضافه کرد: روزی فرا می رسد که باید صنایع پرمصرف آب از استان های اصفهان، یزد و چهارمحال و بختیاری به حاشیه خلیج فارس منتقل شود اما اینکار نیازمند مطالعه و تحقیق است.

پیگیری مجدد احداث تونل بهشت آباد در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است

«مسعود میر محمد صادقی» مدیرعامل شرکت آب منطقه ای اصفهان در پانل پرسش و پاسخ این همایش گفت: وزارت نیرو پیگیری مجدد احداث تونل بهشت آباد را به شرکت آب نیرو واگذار کرده تا بررسی هایی برای نحوه انتقال آب از لحاظ اقتصادی و فنی انجام شود.

وی افزود: با نهایی شدن این بررسی ها ادامه احداث تونل بهشت آباد اجرایی خواهد شد.

وی اظهار کرد: برای اجرای مصوبه 9 ماده ای شورای عالی آب، اقدامات مختلفی صورت گرفته و مهمترین آنها استقرار مدیریت یکپارچه در حوضه آبریز زاینده رود است.

مدیرعامل آب منطقه ای اصفهان با بیان اینکه این مدیریت اکنون در تهران مستقر شده است، ادامه داد: کنترل برداشت ها در پایین دست و بالادست سد زاینده رود با استقرار دو مشاور در حال انجام است.

وی تاکید کرد: مهمترین کار این مدیریت بررسی میزان برداشت ها در دو استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری و شفاف سازی آن است.

آمار و اطلاعات رودخانه زاینده رود باید یکپارچه شود

«مهدی بصیری»مسوول کمیته آب اتاق اصفهان در این همایش با انتقاد از ارایه آمار بی اساس در موضوع مصرف 90 درصدی آب در بخش کشاورزی استان اصفهان گفت:در بهترین شرایط ترسالی 70 درصد آب به بخش کشاورزی اختصاص یافته است.

وی ارایه آمار و اطلاعات دقیق از سوی منابع مستقل را لازم و ضروری دانست وگفت:متاسفانه در بحران زاینده رود آمار و اطلاعات متناقضی ارایه می شود که نیازمند یکپارچه سازی است.

وی هدف از برگزاری این همایش را پاسخ گفتن به سووالات مردم در موضوع خشک شدن زاینده رود برشمرد و گفت:کمیته آب اتاق اصفهان همواره تلاش کرده مسایل و مشکلات رودخانه زاینده رود را به صورت فنی و کارشناسی بررسی و راهکارهای اجرایی را به مسوولین ارایه کند .

سطح زیر کشت استان اصفهان 100 هزار هکتار کاهش یافته است

«قدرت الله قاسمی»رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان نیز در این همایش گفت: حوضه آبریز زاینده رود 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که 100 هزار هکتار آن کاهش یافته است.

وی افزود: این میزان کاهش به دلیل کاهش آب زاینده رود و به طور عمده در شرق اصفهان است.

وی اظهار کرد: در سال آبی 92-91 از رودخانه زاینده رود کمتر از 150 میلیون متر مکعب و در سال آبی 93-92 نیز برای غرب اصفهان 100 میلیون متر مکعب آب برداشت شد.

بارگذاری های رودخانه زاینده رود باید بازنگری شود

«اسفندیار امینی»مدیر کانون خبرگان کشاورزی اصفهان در این همایش گفت:به دلیل پراکندگی مدیریت آب در حوضه زاینده رود شاهد بارگذاری بیش از اندازه بر رودخانه زاینده رود هستیم.

وی خواستار احقاق حقوق حق آبه کشاورزان شد و گفت:برداشت بی رویه آب و نبود نظارت بر این برداشتها باعث خشک شدن رودخانه در پایین دست شده است.

«حجت السلام صادق زاده »امام جمعه شهر ورزنه در این همایش گفت:رودخانه زاینده رود رودخانه ای دایمی بوده و مردم استان اصفهان خواستار دایمی بودن ان می باشند.