سرویس: غیر تولیدی » نقلی 17:30 - سه شنبه 01 مهر 1393

شهریه‌های اضافی در دست هاشمی

حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد به مجلس و کمیسیون آموزش می‌رود و درباره موضوع جنجالی روزهای اخیر یعنی افزایش شهریه‌های غیرقانونی در این دانشگاه، به نمایندگان توضیح خواهد داد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حمید میرزاده، رئیس دانشگاه آزاد به مجلس و کمیسیون آموزش می‌رود و درباره موضوع جنجالی روزهای اخیر یعنی افزایش شهریه‌های غیرقانونی در این دانشگاه، به نمایندگان توضیح خواهد داد. دانشگاه آزاد امسال طی بخشنامه‌ای و برخلاف چند سال اخیر، شهریه‌های ثابت را نیز مشمول افزایش سالانه قرار داده است به گونه‌ای که در سال تحصیلی جدید، هم شهریه‌های ثابت و هم شهریه‌های متغیر دانشجویان قدیمی 15 درصد افزایش خواهد یافت.

 این اقدام عجیب درحالی است که در دوره گذشته شهریه‌های ثابت ورودی‌های هر سال، تا پایان اتمام آن دوره تحصیلی ثابت می‌ماند اما اکنون این شهریه برای سال جدید 15 درصد افزایش یافته و دانشجویان ورودی سال‌های گذشته نیز مشمول این افزایش شهریه خواهند شد. این اقدام دانشگاه آزاد که در دوره جدید و با مدیریت حمید میرزاده صورت گرفته، اعتراضات فراوانی را به دنبال داشته و مقامات وزارت علوم نیز تاکید کرده‌اند که این اقدام دانشگاه آزاد غیر‌قانونی بوده است. ابری‌نیا، مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌تر این اقدام دانشگاه آزاد را غیر‌قانونی دانسته بود. به گفته ابری‌نیا، وزارت علوم سقف افزایش شهریه‌های دانشگاه‌های غیرانتفاعی را 25 درصد درنظر گرفت که این مساله شهریه ثابت سال‌های گذشته را در بر نمی‌گیرد، یعنی دانشجوی ورودی سال‌های گذشته نباید در شهریه ثابت با افزایش شهریه‌ای مواجه شده باشد.

وی گفت: وزارت علوم سعی کرده دانشگاه آزاد را ضابطه‌مند و قانونمند کند، اما چون سابقه این دانشگاه به این شکل بوده که با ضوابط وزارت علوم هماهنگی و سازگاری نداشته به نظر طول می‌کشد تا خود را با این ضوابط هماهنگ کند. ابری‌نیا با اشاره به جلسات مشترک وزارت علوم با مسؤولان دانشگاه آزاد در زمینه‌های مختلف، گفت: در جلسات مشترک این مسائل به آنها تذکر داده می‌شود، اما به‌دلیل سابقه‌ای که دانشگاه آزاد در زمینه  عدم قانونمندی دارد و خود را مستقل می‌داند تا بیاید خود را در روال ضابطه‌مندی قرار دهد، طول می‌کشد.

اما اظهارات مدیرکل دفتر آموزش عالی غیردولتی وزارت علوم مبنی بر بی‌توجهی دانشگاه آزاد به قانون در حالی است که براساس قانون، این اقدام دانشگاه آزاد یعنی افزایش شهریه‌ها نیازمند مصوبه هیات امنا است، به عبارتی اقدام دانشگاه آزاد که در واقع یک تغییر مهم درباره سیستم دریافت شهریه به شمار می‌رود، نیازمند آن است که در هیات امنا امضا شود اما هنوز مشخص نیست آیا این بخشنامه دانشگاه آزاد پس از تصویب در هیات امنا به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی ابلاغ شده است یا خیر؛ این از جمله مواردی است که می‌توان امروز در کمیسیون آموزش مجلس درباره آن شفاف‌سازی کرد. محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز چنین عقیده‌ای دارد. زاهدی در این‌باره گفت: افزایش شهریه در دانشگاه آزاد باید به تصویب هیات امنا برسد و پس از تایید رئیس هیات امنا، قابلیت اجرایی دارد.

وی درباره افزایش شهریه‌ ثابت دانشگاه آزاد و پیام نور نیز اظهار کرد: افزایش شهریه درباره دانشگاه‌های دولتی ابتدا باید به تصویب هیات امنا برسد و با تایید وزیر علوم ابلاغ شود اما درباره دانشگاه آزاد اسلامی هیات امنا – که وزیر علوم نیز دراین هیات عضو است – تصمیم می‌گیرد و پس از تایید رئیس هیات امنا قابلیت اجرایی دارد، البته درباره سایر دانشگاه‌های غیرانتفاعی‌ نیز این تصمیم با ابلاغ وزیر علوم قابل تسری است.  زاهدی افزود: بنابراین خارج از ضوابطی که گفته شد امکان افزایش شهریه وجود ندارد لذا این مساله باید بررسی شود که آیا روند مذکور طی شده است یا خیر؟ براساس این اظهارات زاهدی، باید دید موضوع افزایش شهریه‌ها در دانشگاه آزاد که مراجع مربوط در وزارت علوم، آن را غیر‌قانونی می‌دانند؛ آیا یک مصوبه در هیات امنای دانشگاه آزاد به ریاست آقای هاشمی رفسنجانی بوده است  یا خیر.

در صورت عدم تصویب موضوع افزایش شهریه دانشگاه آزاد در هیات امنا، آنگاه دانشگاه آزاد در معرض 2 اتهام قرار می‌گیرد، اولین اتهام افزایش شهریه خارج از ضوابط قانونی وزارت علوم است و دیگری نیز ابلاغ بخشنامه‌ای که در هیات امنای دانشگاه آزاد به تصویب نرسیده است. به هر حال اکنون افزایش شهریه‌ها، پای حجت‌الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی را نیز وسط کشیده است و باید دید آیا آقای رفسنجانی در این‌باره توضیحات قابل توجهی خواهد داشت یا خیر.

اما در روزهایی که افکار عمومی از اقدام دانشگاه آزاد در دوره جدید بشدت ناراضی هستند؛ روزنامه فرهیختگان متعلق به دانشگاه آزاد اقدام به انتشار ویژه‌نامه‌ای کرده که در واقع به یک دفتر تمجید از رفسنجانی شبیه است. در این ویژه‌نامه که به بهانه یکسالگی ریاست میرزاده بر دانشگاه آزاد منتشر شده، عکس‌ها، پوسترها و مطالبی در حمایت از هاشمی‌رفسنجانی هم منتشر شده است. هنوز مشخص نیست آیا بودجه این رپرتاژ آگهی از محل افزایش شهریه‌ها تامین شده است یا … ؟

منبع: دانشجو

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.