سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 11:30 - سه شنبه 01 مهر 1393

استرس روز اول مدرسه را چگونه کنترل کنیم؟/ اولیا هم‌قد دانش‌آموزان شوند

روانشناس کودک گفت: والدین روز اول مدرسه با کودکان دعوا نکنند. آنها را تهدید و تنبیه نکنند. به آنها چشم‌غُره نروند و اولیای مدرسه هم خود را هم‌قد کودکان کنند.

به گزارش اصفهان شرق؛ بدرالسادات همایونیان با بیان اینکه واکنش همه انسان‌ها به محیط‌های جدید اضطراب است اظهار داشت: اضطراب ریشه تمام مشکلات رفتاری فرد است متأسفانه برای حذف آن راهی وجود ندارد.

وی گفت: محیط در شکل‌گیری اضطراب بسیار مهم است. هر فرد نیز با حضور در مکان‌ها و موقعیت‌های جدید مضطرب می‌شود، یکی از محیط‌هایی که اضطراب ایجاد می‌کند مدرسه است بنابراین گریه کودکان و چسبیدن به مادر و پدر در روزهای اول مدرسه طبیعی است.

* کودکان را تهدید و تنبیه نکنید

وی تأکید کرد: توصیه می‌شود والدین با کودکان دعوا نکرده، آنها را تهدید و تنبیه نکنند و به آنها چشم‌غره نروند همچنین بهتر است مدارس یک روز زودتر آغاز به کار کند و از سوی دیگر والدین چند روز قبل از شروع مدرسه فرزند خود را به محیط آن برده و اجازه دهند کودک از دور با مدرسه آشنا شود این کار بهتر است در زمانی که همهمه و سر و صدای دانش‌آموزان وجود ندارد رخ دهد.

این متخصص حوزه بهداشت روان تصریح کرد: کودکانی که منطقی‌تر هستند و اضطراب جدایی ندارند نیز ممکن است به ظاهر چیزی را نشان ندهند ولی از درون ناراحت باشند بنابراین باید به آنها نیز توجه شود، این رفتارها به ویژه در مورد کودکان درون‌گرا و پسرها صادق است.

* خود را هم قد کودکان کنید

وی ادامه داد: توصیه می‌شود والدین و اولیای مدرسه موقع صحبت کردن با کودکان خود را هم قد کودکان کنند تا آنها آسان‌تر ارتباط برقرار کنند بر این اساس بهتر است زانو بزنند دست‌های کودکان را بگیرند و با محبت به چشمان آنها نگاه کنند.

این روانشناس کودک تأکید کرد: بهتر است روز اول والدین همراه دانش‌آموزان باشند چنانچه مدیر یا ناظم بخواهد سخنرانی کند چون فاصله آنها از دانش‌آموزان کمی دور است اشکالی ندارد که ایستاده باشند اما توصیه می‌شود معلمان حتماً خود را هم قد دانش‌آموزان کنند حتی بعضی دانش‌آموزان که کلاس دوم ابتدایی هستند هنوز خود را با محیط مدرسه تطبیق نداده‌اند بنابراین پیشنهاد می‌شود تا به آنها نیز توجه کافی شود.

وی افزود: برخی دانش‌آموزان خاطرات خوبی از درس، معلم و همشاگردی‌ها خود نداشته‌اند بنابراین باید برای اصلاح این ذهنیت تلاش کنیم.

* اضطراب کلاس اولی‌ها تا یک هفته ادامه دارد

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: چنانچه اولیای مدرسه شرایطی را فراهم کند که دانش‌آموزان روزهای اول را با شادی و سرود بگذرانند با محیط مدرسه بهتر آشنا شده و خاطره خوشی از آن خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است کودکی خیلی شاد باشد و برخی بگویند انگار از خانه فراری است توصیه می‌شود در هیچ حالتی کودکان را قضاوت نکنید و اجازه دهید آنها هیجان‌ها و تمایلات خود را آزادانه ابراز کنند والدین نیز می‌توانند با تهیه گل، کاغذهای رنگی و بادبادک کودکان را راهی مدرسه کنند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.