سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:30 - سه شنبه 01 مهر 1393

دردسرهای کارمزد دستگاه های کارتخوان

بیشترین دغدغه‌های دارندگان دستگاه‌های کارتخوان یا پایانه‌های فروشگاهی، دریافت کارمزد بابت خریدهای خرد است زیرا در برخی مواقع سود ناشی از فروش کالا فاصله چندانی با نرخ کارمزد ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ همانطور که در خبرها آمده بود، از ابتدای آبان ماه امسال از حساب دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (پوز) کارمزد کسر شود که مبلغ آن به گفته مدیرکل نظام‌های پرداخت بانک مرکزی احتمالا حدود 100 تا 150 تومان خواهد  بود و باید به تصویب شورای پول و اعتبار برسد.

البته واکنش‌هایی مانند جمع کردن دستگاه‌ و یا درخواست پول نقد از مشتری تا حدودی طبیعی است زیرا خدمتی که سال‌ها بدون هزینه و به صورت رایگان ارائه می‌شد، به یکباره کارمزدی می‌شود.

قطعا باید هزینه‌های نگهداری شبکه و دستگاه‌ها، به طریقی تامین شود که بهترین روش آن، دریافت هزینه به صورت تدریجی از استفاده کنندگان این خدمت است.

اما در این بین مسائلی وجود دارد که توجه به آن ضروری است. یکی از مهمترین مسائل که ممکن است بر این کار تاثیر نامطلوبی داشته باشد، افزایش تقاضای اسکناس و پول‌های خرد است.

برای تهیه این گزارش با تعداد زیادی از فروشندگان صحبت کردیم و نظرات آنها را جویا شدیم. نقدی که به درستی بر این مساله وارد است نرخ یکسان برای همه تراکنش‌ها است؛ به نحوی که فرقی بین تراکنش 500 تومانی با 10 میلیون تومانی نیست. به همین دلیل خرید‌های خرد با کارت اعتباری با چالش مواجه شده و تقاضای پول نقد افزایش می‌یابد.

از طرف دیگر این پدیده دقیقا مغایر با دیگر سیاست‌های بانک مرکزی است. یکی از برنامه‌های بانک مرکزی کیف پول الکترونیکی است که هدف آن پوشش خریدهای خرد مردم است اما روند فعلی این هدف را خدشه‌دار خواهد کرد.

در این باره با مراجعه به برخی دارندگان این دستگاه‌ها که اغلب جزو اصناف کشور هستند، نظر آنها را نسبت به دریافت کارمزد از هر تراکنش پایانه‌های فروشگاهی یا کارتخوان (پوز) جویا شدیم.

مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های تقریبا بزرگ که اطلاعی هم از این مساله ندارد در واکنش به سوال ما می‌گوید: این کار درستی نیست؛ هدف بانک مرکزی از راه‌اندازی این دستگاه‌ها این بود که پول خرد و نقد کاهش یابد و مردم از کارت اعتباری استفاده کنند اما با این کار دیگر برای خرید‌های خرد استفاده از کارتخوان صرفه اقتصادی ندارد.

وی با نشان دادن چند فاکتور فروش که با استفاده از کارتخوان پول آن پرداخت شده، گفت: ببنید، بعضی مشتریان ما برای 500 تومان هم کارت کشیده‌اند؛ اگر از تراکنش 500 تومانی بخواهند 150 تومان از ما بگیرند، شما جای ما باشید، کارت قبول می‌کنید؟

این فروشنده ادامه می‌دهد: به نظر من دریافت هزینه بابت هر تراکنش مشکل ایجاد می‌کند و دوباره مردم باید به پول نقد روی بیاورند. شاید برای اصنافی که معاملات عمده انجام می‌دهند 150 تومان تاثیری نداشته باشد اما برای ما که ممکن است سود یک کالا مثل نوشابه 200 تومان باشد، پرداخت 150 تومان به هیچ وجه منطقی نیست.

وی اضافه می‌کند: اگر این پرداخت کارمزد اجرایی شود، به مشتری می‌گوییم هزینه کارمزد از حساب شما برداشت می‌شود.

* با کارمزدی شدن تراکنش‌ها برای خریدهای خرد پول نقد می‌گیرم

فروشنده بعدی لوازم یدکی ماشین می‌فروشد و او هم گویا بی اطلاع از موضوع است. از او می‌پرسیم اگر به ازای هر تراکنش 100 تا 150 تومان از حساب شما کسر شود، چه می‌کنید؟ می‌گوید: در مغازه من کالاها قیمت‌های مختلفی دارند؛ کالایی هست که 200 تومان می‌فروشم و کالایی هم 100 هزار تومان.

وی تصریح کرد: اگر بخواهند از هر تراکنش 150 تومان دریافت کنند، برای خرید‌های خرد پول نقد می‌گیرم چون فایده‌ای ندارد.

*کارت‌خوان را جمع می‌کنم/ مشتری از عابر بانک پول نقد بگیرد

در این بین برخی دارندگان پوز واکنش‌های تندتری نسبت به این خبر نشان می‌دهند. یکی از مغازه‌داران که فروشنده پوشاک است، می‌گوید: اگر این کار انجام شود، من دستگاه را جمع می‌کنم و به مشتری می‌گویم پول نقد بیاورد.

به او می‌گوییم با این کار مشتری شما کم نمی‌شود؟ می‌گوید: نه؛ کنار همین مغازه دستگاه عابربانک است و مشتری می‌تواند از کارت خود پول بگیرد؛ در ضمن ما مشتری خودمان را داریم.

این فروشنده ادامه می‌دهد: وقتی پول من در بانک است و بانک می‌تواند با آن کار کند، من که صاحب سپرده هستم نباید در قبال این پول‌ها خدمات از بانک بگیرم؟ یعنی هم پول را در بانک بگذارم و هم هزینه‌ای بابت استفاده از دستگاه پوز بدهم؟

وی باز هم تاکید می‌کند: اگر با کشیدن هر کارت 150 تومان کسر شود، من کارتخوان را جمع می‌کنم.

*برای اینکه هزینه کارمزد ندهیم به مشتری می‌گوییم از عابر بانک پول واریز کند

برای شنیدن نظرات معامله‌گران کلان، به یک صرافی می‌رویم. صاحب صرافی که به نظر می‌‌رسد توپ پُر تری دارد می‌گوید: به جای اینکه خدمات این دستگاه‌ها را بیشتر کنند، روز به روز کمتر می‌‌شود.

وی ادامه می‌دهد: اول می‌شد از این کارتخوان‌ها نقل و انتقال وجه از حسابی به حساب دیگر انجام داد که برداشته شد و بعد برای مانده‌گیری 120 تومان هزینه تعیین کردند.

این صراف تصریح می‌کند: الان هم که می‌خواهند به ازای هر تراکنش 100 تا 150 تومان دریافت کنند؛ اگر این کار انجام شود یا ما دستگاه را جمع می‌کنیم و یا اینکه هزینه را از مشتری می‌گیریم.

با تعجب به او می‌گوییم 150 تومان برای با توجه به معاملات کلان شما مبلغ چندانی نمی‌شود. می‌گوید: بله؛ الان 150 تومان تعیین کرده‌اند، اگر هر سال نرخ‌ها را افزایش دهند، آن وقت چه می‌شود؟ به همین دلیل باید از هم‌‌اکنون چاره‌‌جویی کنیم.

می‌پرسیم اگر دستگاه را جمع کنید، مشتری شما برای خرید و فروش ارز چه کار می‌کند، پاسخ می‌دهد: برای فروش ارز شماره کارت می‌دهیم تا از عابر بانک به حساب واریز کند. این طور دیگر نیازی به پرداخت هزینه تراکنش نیست.

*قبلا جایزه استفاده از دستگاه کارتخوان تعیین می‌کردند

این صراف با اشاره به مزایای استفاده از دستگاه‌های پوز، می‌گوید: تا مدتی پیش برخی بانک‌ها در قبال استفاده از دستگاه‌های کارتخوان جایزه تعیین می‌کردند اما می‌خواهند کارمزد بگیرند؟ ما مخالف این کار هستیم چون این اقدام موجب استفاده بیشتر مردم از پول نقد می‌شود.

مشاهدات خبرنگار فارس نشان می‌دهد برخی دارندگان دستگاه‌های کارت‌خوان از هم‌اکنون خود را برای جمع‌آوری دستگاه‌های پوز آماده کرده‌اند و از مشتریان صرفا وجه نقد دریافت می‌کنند؛ در حالی که تا اجرای این طرح هنوز یک ماه باقی مانده است.

به گزارش فارس، بررسی صحبت‌های فروشندگان نشان می‌دهد که اطلا‌ع‌رسانی مناسبی در این زمینه صورت نگرفته و دارندگان این دستگاه‌ها به نوعی علت تعیین کارمزد آگاهی چندانی ندارند. اما با تمام این تفاسیر به نظر می‌رسد تا قبل از اینکه شورای پول و اعتبار درخصوص نرخ‌ کارمزد تراکنش‌های پایانه‌های فروشگاهی یا کارت‌خوان‌ها تصمیم‌‌گیری کند، نحوه نرخ‌گذاری این خدمت مورد بازنگری قرار گیرد. در این رابطه بهتر است برای تراکنش‌های خرد معافیت یا تخفیف در کارمزدها اعمال شود تا استفاده از این ابزار الکترونیکی در این نوع خریدها به بن‌بست نرسد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

یک نظر در مورد “دردسرهای کارمزد دستگاه های کارتخوان”

  1. یک فروشنده گفت:

    من به عنوان فروشنده خدمتی دریافت نمیکنم که کارمزدش را بپردازم. خدمت را کسی دریافت میکند که بجای حمل پول نقد و تحویل اسکناس به فروشنده از کارت بانکی متعلق به خودش استفاده میکند . مسئولین چرا همیشه مسائل را معکوس جلوه میدهند و توپ را در زمین گروه اقلیت ذینفع می اندازند؟فروشنده از پول نقد بدش نمی آید و آیا تا بحال شده برای خرید بروید و پول نقد بدهید و فروشنده پول را پس بزند و پیشنهاد کندکه کارت بکشید ؟

    دوما : من با استفاده از دستگاه پز سپرده در بانک میگذارم ومنافعش نصیب بانک میشود حال باید دستمزد هم بپردازیم برای پولی که دربانک میگذاریم و گناهمان این است که از حجم مراجعه به بانک و کاغذبازی هاو مشغله کارمند بانک و ترافیک و مشکلات حمل پول نقد توسط مشتری کاسته ایم !
    این است مشتری مداری و نتیجه تبلیغات شبانه روزی استفاده از خدمات دولت الکترونیک!

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.