سرویس: سیاسی » بین الملل 16:00 - سه شنبه 01 مهر 1393

تفاوت طالبان با داعش چیست؟

گروه طالبان با صدور اطلاعیه‌ای به مردم افغانستان هشدار داده است چنانچه کتابی با تفکر وهابیت دیدند آن را بسوزانند، همچنین تا به حال هیچ‌فردی از گروه طالبان به سوریه اعزام نشده و طبق آمار، کمترین داعشی ها اهل افغانستان هستند.

به گزارش اصفهان شرق؛

در قسمت اول گزارش “طالبان را بهتر بشناسیم” به بررسی تشکیل و چگونگی رشد این گروه و همچنین تفاوت‌های موجود میان القاعده و طالبان پرداختیم. در قسمت دوم این گزارش سعی شده به تغییر رویکرد این گروه پرداخته شده و همچنین تفاوت‌های تفکر طالبان و داعش بررسی شود.

همانطور که در قسمت اول گزارش گفته شد، طالبان یک گروه تروریستی بوده که تحت حمایت عربستان سعودی اقدام به عملیات‌های تروریستی کرده و از قوانین بسیار سختگیرانه‌ای برخوردار است.

اما پس از مدتی این قوانین سختگیرانه کمی معتدل شده و رهبران این گروه از اعمال برخی از این قوانین کوتاه آمده و اصلاح کرده. برای مثال در ابتدا تحصیل برای دختران و زنان ممنوع بود ولی در حال حاضر زنان حق حضور در مدارس و تحصیل را دارند.

همچنین با رویش تروریست‌های تکفیری در منطقه مسیر خود را از این گروه‌های تروریستی جدا کرده و تا حدودی با این گروه‌های تروریستی که سردمدار آنان “داعش” است مبارزه می‌کند.

گزارش طالبان و <font id= برخلاف طالبان در افغانستان، داعش یک جنبش قومی ساکن نیست که در آرمان‌ها و نارضایتی‌های بخشی از مردم محلی ریشه داشته باشد. داعش جنبشی تروریستی است که مرزهای ملی را درنوردیده است و خود را در هر جایی که بتواند جای پایی داشته باشد، جا می کند. این گروه در سوریه و عراق رشد کرده اما سنت های حاضر در این کشورها را منعکس نکرده است. این گروه با استفاده از هرج و مرج موجود در سوریه و عراق حضورش را گسترده کرد.

این موضوع داعش را بسیار متفاوت از طالبان کرده است. طالبان یک جنبش بومی افغانی است، مبارزان آن افغان و اغلب پشتو هستند و اهداف آن در به دست گرفتن حکومت افغانستان متمرکز شده است. این موضوع در قبال دیگر گروه‌های تروریستی در شمال آفریقا و یمن نیز صدق می کند.

گزارش طالبان و <font id= اغلب اعضای طالبان عناصر بومی هستند، اما بیشتر تروریست‌های داعش خارج از سوریه و عراق هستند.

داعش بر خلاف القاعده و طالبان یک گروه تروریستی متشکل از نیروهای نظامی نیست. آنها یک سری جنگجوی غیرنظامی هستند که برای مبارزه علیه دشمنان خود سازماندهی شده اند. تروریست‌های دولت به اصطلاح اسلامی به بمب‌های دست ساز و یا بمب گذاری در خودرو در مکان های شلوغ متکی نیستند. هدف این گروه به طور مستقیم نیروهای نظامی و اهدافی در دولت و دیگر گروه های شبه نظامی رقیب است.

گزارش طالبان و <font id= اعلام خلافت اسلامی از سوی این نیروها یکی دیگر از تفاوت‌های اساسی داعش با جنگجویان طالبان و القاعده است. طالبان تلاش داشت افغانستان را کشور اسلامی نماید، مدعای آنان برای اجرای احکام شریعت در کشور تحت سلطه‌شان بود کاری با کشورهای دیگر نداشتند. القاعده نیز چنین بود. ولی نیروهای داعش گستره خلافت اسلامی خود را سرزمین‌هایی اعلام کردند که از شام تا عراق و دیگر مناطق خاورمیانه و آسیای میانه را در بر می‌گیرد. 

از نظر عقیدتی، نظرات و افکار طالبان و داعش با هم برابر و یکسان نیست که طالبان بتواند با این گروه بیعت کند. موافقت طالبان با داعش یعنی بیعت کردن با آنان و پذیرفتن خلافت و رهبری آنان در حالی که رهبران و بزرگان طالبان، ابوبکر البغدادی را یک بیعت شکن می‌دانند.

گزارش طالبان و <font id= مبارزه و ضدیت طالبان با داعش در مواضع رسمی رهبران طالبان به وضوح نمود پیدا کرده که در زیر به بخشی از اظهار نظرهای مولوی‌های طالبان اشاره شده است.

مولوی مخدوم عبدالسلام، عضو برسجته کمیسیون جلب و جذب طالبان در شرق افغانستان، در رابطه با گروه داعش و اقدامات انجام شده توسط آنان اظهار داشت:

ظهور گروه داعش در منطقه برای مسلمانان مضر است؛ این دیدگاه که در کشورهای اسلامی بتوان به وسیله جنگ و درگیری و کشتار سایر مذهب را از بین برد خیال باطلی است، هیچ گاه جریانی موفق نخواهد شد که جریان دیگر اسلامی را حذف کند به عنوان مثال هیچ وقت امکان ندارد که جریان تشیع در تمامی کشورهای اسلامی توسط نیروهای تندروی اهل سنت به طور کامل از بین برود و یا جریانات تند اهل تشیع بتوانند، اهل سنت را به طور کامل از بین ببرند.

تنها چیزی که دشمنان اسلامی و کفار و غربی ها به دنبال آن هستند این است که مسلمانان نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در سراسر دنیا با یکدیگر درگیر شده و مذهب و فرق مختلف مسلمانان علیه همدیگر دست به سلاح ببرند و در صدد کشتار همدیگر برآیند که متاسفانه گروه داعش در این مسیر قرار گرفته است و در حال تامین منافع کشورهای غربی می باشند.

اگر درگیری ها و جنگ های گروه داعش به همین منوال ادامه پیدا کند دامنه این افکار و درگیری‌ها به طور حتم به افغانستان نیز سرایت خواهد کرد.

گزارش طالبان و <font id= متاسفانه در کنار کشورهای غربی و کفار، کشورهای عربستان قطر و ترکیه نیز از اقدامات و فعالیت های تروریستی داعش حمایت می کنند و تقریبا برای مسلمانان جهان ثابت شده که جریان وهابی و سلفی افراطی در پشت حرکت های داعش حضور پررنگی دارند و متاسفانه با توجه به کمک های مالی گسترده غربی و عربی به این گروه، در حال حاضر جرقه های جماعت از داعش در بین مسلمانان پاکستان و افغانستان زده شده و در آینده به احتمال قوی به ایران و سایر کشورهای اسلامی نیز سرایت خواهد کرد که این امری خطرناک است و باید جلوی این حرکت گرفته شود.

گزارش طالبان و <font id= بنا به گزارش رسیده ملا محمد حسن آخوند، عضو منتقد شورای رهبری و رئیس کمیسیون جلب و جذب طالبان در جمع استانداران و روسای کمیسیون های نظامی این گروه در استان های شرق افغانستان به شدت از گرایش نیروهای طالبان به افکار سلفی و تکفیری انتقاد کرده و با اشاره به اینکه مذهب رسمی طالبان سنی حنفی می باشد، هرگونه اقدام تبلیغی نیروهای متمایل به تفکرات وهابی و سلفی و تکفیری در طالبان را ممنوع و عنوان داشته با کسانی که این موضوع را رعایت نکنند به شدت برخورد خواهد شد.

گزارش طالبان و <font id= همچنین گروه طالبان با صدور اطلاعیه‌ای به مردم افغانستان و طلاب این کشور هشدار داده است چنانچه کتابی با تفکر وهابیت دیدند آنرا از شهر خارج کرده و اقدام به سوزاندن آن کنند.

گفتنی است تا به حال هیچ‌فردی از گروه طالبان به سوریه اعزام نشده و طبق آمار، کمترین داعشی اهل افغانستان هستند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.