سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:30 - دوشنبه 31 شهریور 1393

سهم آب اصفهان از 1 میلیارد به 150 میلیون متر مکعب رسید

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: سال 80 به هنگام مطرح شدن تونل بهشت آباد مقرر شد با احداث آن یک میلیارد و 250 میلیون متر مکعب آب به این استان انتقال یابد اما اکنون با شریک شدن کرمان و یزد تنها 150 میلیون متر مکعب آب به اصفهان اختصاص یافته است.

به گزارش اصفهان شرق؛ مهدی بصیری در دومین همایش ” مردم برای احیای زاینده رود” در پنل پرسش و پاسخ این همایش در ارتباط با اینکه بهشت آباد در چه مرحله ای قرار دارد و آیا مشکل زاینده رود را رفع می کند، اظهار داشت: سهم 1 میلیارد و 250 میلیون متر مکعبی آب اصفهان از طرح تونل بهشت آباد در ابتدا به 800 میلیون متر مکعب رسید و در سال های بعد این سهم به 580 میلیون متر مکعب کاهش یافت.

وی بیان داشت: این کاهش سهم آب از طرح تونل بهشت آباد به همین ترتیب ادامه داشت تا جایی که وزیر نیرو، کرمان و یزد را نیز جزو سهامداران آب در طرح تونل بهشت آباد دانست.

امیدی به احیای زاینده رود با شرایط فعلی به وسیله طرح بهشت آباد نیست

مسئول کمیته آب اتاق بازرگانی استان اصفهان تصریح کرد: طرح تونل بهشت آباد با مخالفت های چهار محال و بختیاری با این بهانه که احداث این تونل سبب خرابی و بروز زلزله و خشک شدن چشمه ها می شود و فشارهای زیادی که نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی وارد ساختند مقرر شد که تونل به لوله بهشت آباد مبدل شود.

وی ادامه داد: به دلیل ادعای استان های یزد و کرمان مبنی بر اینکه به آب شرب احتیاج داریم، مقرر شد 248 میلیون متر مکعب برای شرب به استان یزد و 180 میلیون متر مکعب به استان کرمان اختصاص یابد و همین مسئله سبب شد که سهم استان اصفهان از این طرح برای شرب به 152 میلیون متر مکعب برسد.

بصیری با اعلام اینکه در همین راستا لوله بهشت آباد جایگزین تونل شد، گفت: کار گذاشتن لوله با پمپاژهای 700 متری ضمن اینکه مصارف زیاد انرژی را می طلبد نیاز به خریداری زمین های حدود 30 تا 40 روستا را مطرح می کند که نمی دانم چطور این مسئله دیده شده است.

وی با اعلام اینکه کار گذاشتن لوله به جای تونل و کاهش سهم آب از این طرح به اصفهان مشکل و بحران بی آبی را در این استان رفع نمی کند، ادامه داد: در حال حاضر یزد 57 میلیون متر مکعب آب برای شرب در اختیار دارد که با اضافه شدن سهم آب بهشت آباد این سوال پیش می آید که استان یزد با این میزان جمعیت چه مقدار به آب شرب احتیاج دارد.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.