سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:30 - دوشنبه 31 شهریور 1393

اصفهانی ها زاینده رود را برای ساز و آهنگ زیر پل خواجو نمی خواهند

رئیس خانه صنعت و معدن استان اصفهان با گلایه از صدا و سیما گفت: اصفهانی ها زاینده رود و رودخانه همیشه پر آب را برای ساز و آهنگ زیر پل خواجو و سی و سه پل که رسانه ملی در ایران آن را به تصویر کشیده است، نمی خواهند.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید عبد الوهاب سهل آبادی  در دومین همایش ” مردم برای احیای زاینده رود” اظهار داشت: رسانه ملی هیچگاه زاینده رود خشک و بی آب را به تصویر نمی کشد و از سوی دیگر اقدام به پخش مصاحبه هایی از مردم اصفهان می کنند که این ذهنیت ایجاد شده مردم اصفهان پر آب بودن زاینده رود را تنها برای ترانه سرایی و خوشدلی در زیر پل های آن می خواهند.

وی بیان داشت: اگر گفتگویی با وانت بارهای کنار فلکه احمد آباد اصفهان شود خواهید دید که راننده این ماشین ها همان کشاورزان شرق اصفهان هستند که روزی از فقیران دست گیری می کردند و زکات و خمس می دادند و امروز خود زکات بگیر شدند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با اشاره به اینکه امروزه با کشاورزان گداگونه رفتار می شود و افرادی که روزی تولید کننده بوده اند امروز باربر شدند، تصریح کرد: زمانی که از رئیس جمهور سابق خواهش کردیم آب را به اصفهان برگردانند گفتند دعا کنید باران ببارد.

وی خطاب به معاون سیاسی امنیتی استانداری اصفهان تصریح کرد: چطور امکان دارد استان های همجوار همچون کرمان یا رفسنجان آب بخرد، قرار داد تونل ببندد، آب از کنار گوش ما به فروش برسد و قرارداد با پیمانکار بسته شود اما زمانی که ما  لب به سخن باز می کنیم گفته می شود روضه خوانی نشود.

وی با بیان اینکه برگزاری چنین همایش هایی خلاف اسلام و نظام نیست، گفت: ما از قوه قضائیه خواهش داریم که به مسئله حق آبه کشاورزان اصفهان رسیدگی کنند و آب را به اصفهان برگردانند.

سهل آبادی در ارتباط با مصوبه 9 ماده ای بیان داشت: این مصوبه چندان ارزشی برای اصفهان و کشاورزان ندارد بلکه حق آبه اصفهان، خوزستان و چهار محال را در یک اندازه دیده و تمام امور را تقسیم بر سه کرده است.

بحران آب بیش از اینکه یک بحران زیست محیطی باشد یک بحران اخلاقی است

عضو کمیسیون آب اتاق بازرگانی استان اصفهان گفت: بحران آب در اصفهان بیش از اینکه ناشی از یک بحران زیست محیطی باشد یک بحران اخلاقی است.

وی با اعلام اینکه منافع فردی و غافل شدن از منافع جمعی سبب مواجه شدن امروز مردم اصفهان با بحران آب شده است، ادامه داد:  امروز اصفهان در وضعیت بحران و پس از بحران را سپری می کند و البته مدیریت بحران با مدیریت کردن یک موقعیت غیر بحرانی بسیار متفاوت است و نیاز به فرد جسور و خلاق دارد.

خاتون آبادی با بیان اینکه آلوده شدن زاینده رود به فلزات سنگین از جمله کادمیم و سرب به مرور با مبتلا شدن به تنش آبی شدید، دچار خشکسالی  و بحران شدن وضعیت آب در استان شد، ادامه داد: چطور امکان دارد در مورد زاینده رودی که سالیان سال است خشک شده سخن نگوئیم.

عضو کمیته آب کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان اصفهان با بیان اینکه وظیفه انسانی و اخلاقی هر فردی است که نسبت به اطراف خویش بی تفاوت نباشد و احساس مسئولیت کنیم ، ادامه داد: نگه داشتن امنیت و وضعیت فلات مرکزی باید برای تمام مسئولان و ایرانی ها مهم باشد.

وی بیان داشت: خاک اصفهان در حالی به غارت می رود و شاهد تاراج آن در مناطق کوره های آجر پذیری و منطقه گرگاب هستیم که بی آبی نیز مزید بر علت شده است.

وی افزود:  تحقیقات پزشکی روی نمک تالاب گاوخونی انجام گرفته و مشخص شده که این نمک آلوده به فلزات سنگین از جمله کادمیم، سرب و جیوه است که با هر وزش باد ریزگردهای پخش شده در هوای اصفهان نیز به این فلزات آغشته است و برای سلامتی مردم این استان بسیار مضر است.

خاتون آبادی ادامه داد: از 600 دشت استان اصفهان 300 دشت از استان به دلیل احداث غیر اصولی سدها و خشک شدن سفره های آب زیرزمینی از بین رفته است.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.