سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:00 - یکشنبه 30 شهریور 1393

تا ۱۰ سال آینده کشور از نیمه خشک به خشک تبدیل می‌شود

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: امروز خشکی زاینده رود سبب بیکار شدن کشاورزان، مشکلات زیست محیطی و اخلاقی و ایران وارد خشکی ۳۰ ساله شده و اگر به فکر نباشیم ایران تا ۱۰ سال آینده خشک شده و منابع طبیعی آن به کلی نابوده می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ سید احمد خاتون آبادی در جلسه اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: مسئله خشکی زاینده رود قبل از اینکه فنی باشد بحرانی اخلاقی است چرا که ما منافع جمعی را رعایت نکردیم و به طور عمده با بحران به صورت فردی برخورد کردیم.

وی بیان کرد: اکنون سال‌ها است که فلات مرکزی ایران خشک است و می‌گویند در این مورد صحبت نکنید اما اگر وضعیت فلات مرکزی اینگونه باشد سایر مناطق نیز قابلیت تمرکز و دفاع خود را از دست می‌دهند.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به کوره‌های آجرپزی استان خاطرنشان کرد: 110 کوره آجز پزی استان 2 متر از خاک اصفهان را خارج کرده در حالی که هر میلی متر خاک ده‌ها سال طول می‌کشد تا به وجود آید و شما حساب کنید با این تعداد تولید آجر در استان ما چند سال خاک از دست می‌دهیم.

وی با بیان اینکه مشکل زاینده رود پیش از اینکه فنی باشد اخلاقی بوده و راه حل آن نیز اخلاقی است، تصریح کرد: ریز گردهای خشکیده ته تلاب زاینده رود که به گفته کارشناسان کادمیم، سرب و جیوه در آن وجود دارد به چشمان مردم شهر رفته و من پیش بینی می‌کنم که با این وضعیت این ریزگردها تا تهران نیز می‌روند.

خاتون آبادی افزود: امروز خشکی زاینده رود به بیکار شدن کشاورزان، مشکلات زیست محیطی و اخلاقی انجامیده است و ایران وارد خشکی 30 ساله شده است و اگر به فکر نباشیم ایران تا 10 سال آینده کاملا خشک شده و منابع طبیعی آن به کلی نابوده می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 50 درصد محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور را وارد کردیم، اظهار کرد: از 600 دشت کشور 300 دشت دارای بیلان منفی است و طبق گزارش ناسا با ادامه این وضعیت ایران از یک کشور نیمه خشک به یک کشور خشک تبدیل می‌شود.

عضو کمیته آب اتاق بازرگانی اصفهان گفت: تبخیر در ایرن 4 برابر دنیا است و در مخزن سدها این میزان فاجعه است و مصرف خانگی آب شرب در ایران 2 برابر دنیا است.

وی با تاکید بر اینکه بحران رشد یافته و پیچیده نیاز به راه حلی پیچیده دارد، تصریح کرد: حل این بحران مشارکت تمام مردم و نهادهای دولتی و خصوصی، آموزش تمام مردم در تمامی سنین، همیاری رسانه‌های جمعی و شبکه‌ای با هم افزایی مثبت و باز شناسی سرمایه‌ها و توجه به رابطه‌ها هم افزایی انواع سرمایه را نیاز دارد.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.