سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:05 - یکشنبه 30 شهریور 1393

17 مهر ماه صورت می‌گیرد

برگزاری «جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس» در اصفهان

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس گفت: 17 مهر ماه امسال آیین افتتاحیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس در اصفهان برگزار می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق ؛ مسعود حسین میرزایی با اشاره به اینکه اصفهان از 16 تا 20 مهر ماه امسال میزبان یک رخداد عظیم بین‌المللی است، اظهار کرد: البته برگزاری آیین افتتاحیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس در روز 17 مهر ماه امسال با حضور مقامات ارشد کشوری و مسئولان استان در مهمانسرای عباسی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که رئیس جمهور نیز در این برنامه مهم بین‌المللی در اصفهان حضور داشته باشد و تاکنون نیز جواب منفی در این زمینه نشنیده‌ایم، اضافه کرد: همچنان پیگیر این موضوع هستیم و به طور حتم رئیس جمهور یا یکی از مقامات ارشد کشوری به عنوان سخنران افتتاحیه این برنامه هستند.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس با تاکید بر اینکه مراسم افتتاحیه این برنامه با حضور سفرای کشور‌های مختلف برگزار می‌شود و با توجه به این موضوع شاید آمار کشور‌های شرکت‌کننده در این برنامه از 50 کشور نیز بیشتر شود، تصریح کرد: ما به این سمت رفتیم که کشور‌های غیر از شبکه ICCN را نیز بتوانیم در این برنامه دعوت کنیم.

وی با اشاره به اینکه کشور‌هایی که تا این لحظه در برنامه‌های اصفهان نقش‌آفرینی می‌کنند، حدود 30 کشور هستند، ادامه داد: آیین اختتامیه اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی، معنوی نا‌ملموس نیز با حضور مقامات ارشد کشوری در کاخ موزه چهلستون برگزار می‌شود.

حسین میرزایی با بیان اینکه مردم مخاطبان اصلی جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس هستند، تاکید کرد: در اجرای برنامه‌ها نیز از خود مردم کمک گرفته شده و مجموعه‌های مردم‌نهاد، NGOها و مردم در این برنامه بین‌المللی حضور دارند.

وی با تاکید بر اینکه گروه هدف در نظر گرفته شده برای جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس از خردسال تا کهنسال هستند، افزود: این برنامه به این شکل نیست که برای مخاطبان خاص در نظر گرفته شده باشد، بلکه عموم مردم می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس با بیان اینکه هیچ محدودیتی برای شرکت مردم در این جشنواره وجود ندارد، گفت: هیچ کارت ورود و بلیتی برای حضور مردم در این جشنواره تعریف نشده است.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره یک رخداد بین‌المللی فرهنگی در سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی محسوب می‌شود، اظهار کرد: عموم مردم اصفهان و سراسر کشور می‌‌توانند به راحتی از این برنامه استفاده کنند و به نوعی تمام تلاش ما این است که یک تلنگری در مردم ایجاد کنیم که نسبت به حفاظت از میراث فرهنگی نا‌ملموس خود علاقه بیشتری پیدا کنند.

حسین میرزایی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم در جریان زندگی روز‌مره خود فراموش کرده‌اند که نقشی در پاسداری از میراث فرهنگی نا‌ملموس دارند، ادامه داد: ما اگر به فکر حفظ مواریث فرهنگی نا‌ملموس خود نباشیم، میراثی برای انتقال به نسل‌های آتی در اختیار خود نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه احیاء و حفظ میراث فرهنگی نا‌ملموس باید دغدغه تمام مردم شود، تصریح کرد: همچنین انتقال مواریث فرهنگی نا‌ملموس به نسل‌های آتی به عنوان یکی از رسالت‌های اصلی مردم است.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی معنوی نا‌ملموس با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب بار‌ها به اصلاح سبک زندگی تأکید کرده‌اند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد که که این نمایشگاه، جشنواره‌ها و مجموعه برنامه‌هایی که اجرا می‌شود، می‌تواند این دغدغه را در مردم ایجاد کند که جایگاه بازی‌های بومی، محلی در زندگی ما کجاست.

وی نبود فضا‌هایی برای انجام بازی‌های بومی، محلی در شهر‌ها را یکی از نقاط ضعف در جامعه دانست و تاکید کرد: وجود چنین فضا‌هایی باید به عنوان یک مطالبه از سوی مردم مطرح شود تا مسئولان در راستای ایجاد فضا‌هایی برای انجام بازی‌های بومی، محلی تلاش کنند.

حسین میرزایی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب به موضوع معرفی بازی‌های بومی، محلی به مردم تأکید کرده‌اند، افزود: بازی‌های بومی، محلی به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس باید به نسل جدید و نسل‌های آینده شناسانده شود.

وی با اشاره به اینکه اصلاح سبک زندگی یکی از رسالت‌های اصلی جشنواره بین‌المللی فرهنگی معنوی میراث نا‌ملموس است، گفت: برای صادر کردن میراث فرهنگی نا‌ملموس خود باید از ذخایر این شهر آگاه شویم و سپس این مواریث را به تمام دنیا صادر کنیم.

انتهای پیام
منبع:فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.