سرویس: اجتماعی » علمی 09:20 - سه شنبه 23 مهر 1392

به مناسبت روز ملي مبارزه با سل

دوره ی آموزشی مبارزه با سل در دهستان رامشه برگزار شد

واحد مبارزه با بيماري ها در رامشه براي ارتقاء سطح اگاهي مردم و دانش آموزان و به عنوان بسيج اطلاع رساني در مورد بيماري سل اقدام به تشكيل كلاس هاي آموزشي در همين رابطه در مدارس و مساجد نموده است.

DSC03173

خاموشی كارشناس مبارزه با بيماري واحد بهداشتي درماني رامشه جرقويه در گفتگو با خبرنگار اصفهان شرق درجرقويه عليا گفت :

بيست و سوم مهرماه به عنوان روز ملي مبارزه با سل نامگذاري شده است. فرصتي مناسب براي يادآوري بيماري خفته اي که اکنون درحال بيدار شدن به صورت جهاني مي باشد و کشور ما هم از اين قاعده مستثني نيست. سل يک بيماري عفوني است که توسط باکتري مايکوباکتريوم توبرکلوزيس ايجاد مي شود. سل اغلب ريه ها را تحت تأثير قرار مي دهد ولي در هر جايي از بدن ممکن است رخ دهد.

وي در ادامه گفت: سل بيماري عفوني كه شايع ترين عامل كشنده بالغين مي باشد و حتي از ايدر نيز رعب انگيزتر است و به علت بالا بودن هزينه درمان و طولاني بودن مدت درمان يكي از بيماري هايي است كه به اقتصاد و جامعه خسارات زيادي وارد مي كند.

خاموشي در ادامه افزود:  بيماري سل معمولا توسط فردي که مبتلا به سل ريوي مسري است به افراد سالم انتقال پيدا مي کند. اين بيماران با سرفه يا عطسه، قطرات ريز حاوي ميکروب را در هواي اطراف خود پخش مي کنند. ذرات بزرگتر مي توانند تا چند ساعت در هوا معلق بمانند و سپس در قسمت  بالاي دستگاه تنفسي جاي گيرند. همچنين بيماري سل يك بيماري مسري است و هر فرد مبتلا به سل اگر درمان نشود، طي دوره بيماري خود مي‌تواند بين 12 تا 15 نفر را مبتلا كند. بنابراين در صورت مشاهده و تشخيص موارد سل، حتماً بايد آن را به مسئولان بهداشت و درمان منطقه گزارش داد.

كارشناس مبارزه با بيماري ها گفت: عوامل بسيار زيادي وجود دارد كه سبب مي‌شود آلودگي به سل تبديل به بيماري شود يا فرد سالم در معرض خطرات بيشتري براي ابتلا به اين بيماري قرار گيرد. به طور كلي مي‌توان گفت نوجوانان، سالمندان و زنان باردار بيش از گروه‌هاي ديگر در معرض خطر هستند. همچنين سوءتغذيه، نارسايي كليوي و ابتلا به ديابت نيز احتمال ابتلا به سل را افزايش مي‌دهند. افرادي كه تحت درمان بوده و ملزم به مصرف داروهاي ضعيف ‌كننده سيستم ايمني بدن هستند يا افرادي كه مبتلا به بدخيمي‌اند، بيش از افراد ديگر در معرض خطر ابتلا به بيماري سل قرار دارد .

وي راه هاي پيشگيري از بيماري را چنين بيان كرد :
–  شناخت افراد داراي سرفه پايدار و مشكوك
–  تشخيص اوليه و زود هنگام
–  رعايت بهداشت فردي
–  تهويه مناسب مطبوع  در منازل و ادارات
–  جدا سازي كودكان زير 6 سال در خانواده هايي كه فرد بيمار دارند
–  عمل پروفيلاكسي انجام دهند ( براي پيشگيري )

DSC03165 DSC03166 DSC03167 DSC03168

یک نظر در مورد “دوره ی آموزشی مبارزه با سل در دهستان رامشه برگزار شد”

  1. علي گفت:

    دستت درد نكند كه از مناطق محروم خبر مي دهي اي خبرنگار فعال

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.