سرویس: غیر تولیدی » نقلی 21:30 - پنجشنبه 27 شهریور 1393

کارشناس مسوول پیش‌بینی هوای اصفهان:

بارور كردن ابرها در كشور ما، نه تنها مفيد نيست بلكه ضرر هم دارد

کارشناس مسوول پیش‌بینی هوای اصفهان با بيان اينكه بهترين پروژه‌هاي بارورسازي تاكنون، بيش از ۱۰ تا ۱۵ درصد جواب نداده است، گفت: بارور كردن ابرها در كشور ما، نه تنها مفيد نيست بلكه ضرر هم دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ ليلا اميني امروز در جمع اصحاب رسانه با بيان اينكه ادعاي توليد ابر از سوي برخي گروه‌ها جنبه تبليغاتي داشته و واقعيت ندارد، گفت: هر نوع ابري را نمي‌توان بارور كرد چراكه اگر ابري به اشتباه، بارور شود، عقيم شدن آن را در ساير مناطق به دنبال خواهد داشت؛ همچنين اين كار از لحاظ ورود مواد شيميايي به داخل آب و مقرون به صرفه نبودن، كاري غير منطقي است.
وي با بيان اينكه بارور كردن ابرها، به رادارهاي بسيار قوي و نيروهاي فوق‌العاده تخصصي نياز دارد، افزود: ‌اين كار در كشور ما نه تنها مفيد نيست بلكه مضر هم هست.
اين کارشناس مسوول پیش‌بینی هوای اصفهان با اشاره به اينكه متولي اصلي اين قضيه در كشور ما، مركز بارورسازي يزد است كه زير نظر وزارت نيرو كار مي‌كند، تصريح كرد: بهترين پروژه‌هاي بارورسازي در جهان تاكنون بيشتر از ۱۰ تا ۱۵ درصد جواب نداده است.
اميني با اشاره به اينكه بارورسازي ابرها در استان‌هايي چون اصفهان و يزد، جواب نخواهد داد، تاكيد كرد:‌ اين كار از اولويت‌هاي استان ما محسوب نمي‌شود ولي به عنوان يك كار مطالعاتي و تحقيقاتي به آن توجه مي‌شود، البته اين روش در شمال كشور به دليل رطوبت بالا، با درصد بهتري جواب داده است.
وي همچنين عامل اصلي گرد و خاك در استان اصفهان را خشكسالي‌هاي پياپي عنوان كرد و اظهار داشت: منبع اصلي اين گردو خاك‌ها از كشور عراق و مركز داخلي آن از سمت شمال و شمال شرق استان است.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.