سرویس: غیر تولیدی » نقلی 20:50 - پنجشنبه 27 شهریور 1393

معاون اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان مطرح کرد/

کمبود ۴ هزار معلم در مقطع ابتدائی اصفهان

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش و پرورش اصفهان گفت: کمبود ۴ هزار معلم در مقطع ابتدائی اصفهان از مشکلات این استان در تأمین معلمان به شمار می‌رود.

به گزارش اصفهان شرق؛اکبر پناهی در نشست مطبوعاتی مسئولان آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار کرد: 250 کلاس دوره ابتدایی برای جبران کسری نیروی انسانی ادغام شدند و در جایی صورت گرفته که مجموع 2 کلاس بیشتر از 30 نفر نباشد.

وی تصریح کرد: زمانی که قانون 6-3-3 می‌خواست اجرا شود، یک پایه از دوره راهنمایی باید جدا می شد و یک پایه به دوره ابتدایی اضافه می شد اما زمانی که 57 هزار نیرو داریم باید این نیرو‌ها در 3 دوره تحصیلی ساماندهی شوند.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: به خوبی می‌دانیم که ساماندهی این نیرو‌ها و تغییر آنها از یک دوره به دوره تحصیلی دیگر بسیار هزینه‌بر بوده اما در این قانون مشکل ما کسری نیرو در دوره ابتدایی بوده که نمی‌دانستیم چگونه آن را جبران کنیم.

وی بیان کرد: ساده‌ترین کار تزریق نیرو از بیرون به داخل مجموعه بود که رایزنی‌های بسیاری را با نمایندگان مجلس شورای اسلامی، استانداری و مسئولان مرتبط برای تحقق این موضوع انجام دادیم، اما تهران با این موضوع مخالفت کرد.

پناهی گفت: دلیل مخالفت مسئولان در تهران این بود که ما به ازای 11.5 نفر دانش‌آموز یک نیرو در آموزش و پرورش به کار گرفته‌ایم که این مخالفت‌ها مانع تزریق نیروی جدید به آموزش و پرورش شد به همین دلیل جبران کسری نیرو در دوره ابتدایی مجبور شدیم تعدادی از بازنشستگان را در این دوره به کار بگیریم.

وی افزود: حتی با به کار گیری نیروهای بازنشسته مشکل کسری نیرو در دوره ابتدایی برطرف نشد و حدود 450 نفر را به عنوان سرباز معلم در دوره ابتدایی در روستا‌ها و مناطق محروم استان به کار گرفتیم که باز مشکل کمبود نیرو برطرف نشد.

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در سال گذشته با وجود اینکه از 160 سرباز معلم استفاده کرده‌ایم اما با کسری 4 هزار معلم در دوره ابتدایی مواجه شده که تلاش‌های بسیاری را برای جبران این کسری در آموزش و پرورش انجام داده‌ایم.

وی بیان کرد: با این موضوع کمبود نیروی انسانی در دوره ابتدایی تا حدی از بحران خارج شده و برای جبران این کسری یک بار دیگر از بازنشستگان خواستیم که یک سال با ما همکاری کنند و در شورای برنامه‌ریزی استان و حتی در کشور تصمیم گرفته شد که حدود 400 نفر مشاور فعال در مدارس به عنوان معلم به دوره ابتدایی راه یابند.

کمبود 4 هزار معلم در مقطع ابتدائی اصفهان

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اصفهان نیز اظهار کرد: در حال حاضر 60 مدرسه شبانه‌روزی در اصفهان فعالیت می‌کنند که به عنوان سیاست‌های اصلی این مجموعه به حساب می‌آیند.

رحیم محمدی تصریح کرد: برای سال تحصیلی جدید اقداماتی انجام شده که هدف از آن آماده‌سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید بوده و امیدواریم که در سال تحصیلی 93-94 شاهد حضور با‌شکوه دانش‌آموزان باشیم.

وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در چند ماه گذشته دستور‌العملی را برای تشکیل ستاد‌های پروژه مهر به استان‌ها ارسال کرده که نشان دهنده اهمیت آماده‌سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی جدید بوده است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و دبیر ستاد پروژه مهر استان اصفهان بیان کرد: مهم‌ترین رسالتی که ستاد پروژه مهر در استان به عهده دارد، در حوزه برنامه‌ریزی و نرم‌افزاری بوده که ما نیز در این راستا برنامه‌ریزی و اقدامات لازم را انجام داده‌ و مصوبات آن برای اجرا به نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان ارسال می‌شود.

وی گفت: ستاد پروژه مهر در نواحی و مناطق آموزش و پرورش استان نیز تشکیل می‌شود که حدود 50 هزار معلم در ستاد پروژه مهر استان و نزدیک به 750 هزار دانش‌آموز نیز در این ستاد سازماندهی می‌شوند.

محمدی تصریح کرد: بیش از 5 هزار واحد آموزشی را باید در استان آماده هستند و در حوزه برنامه‌ریزی درسی نیز باید برنامه هفتگی مدارس را تکمیل کنیم زیرا برای روز نخست مهرماه نیز برنامه ویژه‌ای را در مدارس استان اجرا می‌کنیم.

وی افزود: نواحی و مناطق آموزشی استان 50 ابتکار مختلف را برای آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌دهند که اداره کل آموزش و پرورش استان نیز 2 ابتکار را برای آغاز سال تحصیلی جدید در دست اقدام دارد.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش و دبیر ستاد پروژه مهر استان اصفهان بیان کرد: به دلیل هم زمانی آغاز سال تحصیلی جدید با هفته دفاع مقدس، مدارس 40 منطقه آموزش و پرورش در استان که بالا‌ترین دانش‌آموز شهید را دارند، موظف کرده‌ایم که هم‌زمان با روز نخست مهر زنگ ایثار، مقاومت و مهر را بنوازند.

وی گفت: در سال تحصیلی جدید بیش از 60 هزار دانش‌آموز اول ابتدایی در استان وجود دارد و یکی از اقدامات ستاد پروژه مهر نواختن زنگ شکوفه‌ها بوده و براساس بخشنامه ابلاغ شده به تمام استان‌ها فرمانداران موظف شده‌اند ستاد استقبال مهر را تشکیل بدهند که این موضوع برای نخستین بار انجام می‌شود.

محمدی خاطرنشان کرد: ثبت‌نام دانش‌‌آموزان در مدارس یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها بوده که وظیفه اصلی آموزش و پرورش پاسخگویی به تمام دغدغه‌های خانواده‌ها است اما مردم شرایط آموزش و پرورش را درک می‌کنند و با مشارکت‌های خود به این حوزه کمک کرده زیرا امروز آموزش و پرورش یکی از سخت‌ترین دوران خود را می‌گذراند.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.