سرویس: اجتماعی 14:53 - دوشنبه 22 مهر 1392

صدری‌نیا در مراسم اکران و نقد مستند «بحران خاموش» :

اینجا رقاصه تحویل جامعه می‌دهند!

تهیه کننده مستند «بحران خاموش» گفت: مدیرکل حوزه ریاست سازمان بهزیستی کشور به ما گفته بود دخترش را 6 ماه به مهدکودک فرستاد و بعد یک رقاصه! تحویل گرفته بود.

image15853

به گزارش اصفهان شرق به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی صدری نیا، تهیه کننده مستند «بحران خاموش» در جلسه اکران و نقد و بررسی این مستند که در دانشگاه مازندران برگزار شد، گفت: تمامی اتفاقاتی که باید بعد ازاکران این مستند رخ دهد، این است که فضای گفتگو در دانشگاه ها ایجاد شود؛ به گونه ای که با ایجاد چنین فضایی بتوانیم به نتایج خوبی برسیم.

وی با بیان اینکه ما نیز می توانستیم مانند سایر خبرگزاری ها فیلم هایی را که از مهدکودک ها به دست مان رسیده بود، در «خبرگزاری دانشجو» منتشر کنیم، اظهار داشت: ولی این کار را نکردیم و تصمیم گرفتیم که مستندی درباره وضعیت آموزشی مهدکودک ها تولید کنیم. البته تا الان هیچ مهدکودکی با پخش این مستند تعطیل نشده است؛ زیرا ما معتقدیم راه حل برخورد با چنین معضلی بستن مهدکودک های متخلف نیست. در واقع اگر قرار بود با بسته شدن مهدکودک های متخلف این معضل حل شود، باید تا الان اتفاق می افتاد.

تهیه کننده مستند «بحران خاموش» در همین زمینه افزود: در واقع در این موضوع باید نگاه تربیتی در سازمان های متولی این حوزه مانند سازمان بهزیستی و سازمان آموزش و پرورش حاکم شود؛ در حقیقت باید دغدغه دانشگاهی نسبت به این موضوع شکل گرفته تا از این طریق بتوانیم برنامه ریزی مناسبی برای آن انجام دهیم.

صدری نیا با بیان اینکه ما در تهران تعداد محدودی مهدکودک قرآنی داریم، ادامه داد: پدر و مادرها برای اینکه فرزندان خود را به این مهدکودک بفرستند حاضرند حتی یک ساعت ونیم راه را طی کنند تا بتوانند کودکان شان را به آنجا بفرستند.چرا ما باید بعد از 35 سال از انقلاب اسلامی تنها یک مهدکودک قرآنی در تهران داشته باشیم؟

وی افزود: چند جمله از بیانات امام (ره) که در طی مستند هم راهگشای ما بود به این موضوع اشاره دارد که امام همان سالها در دیدار با فرهنگیان بحثی را مطرح می کنند که کاش در نهادهای آموزشی ما از جمله آموزش و پرورش و بهزیستی حاکم شده بود.ایشان خطاب به معلمین می فرمایند ممکن است در همین 10نفر، همین 50نفری که شما تعلیم می دهید یک شخص پیدا شود که بعدها یک مقام عالی داشته باشد؛ رئیس جمهور یک مملکت شود؛ نخست وزیر بشود و مراتب عالیه یک کشور دست او بیاید. چنانچه همین یک نفری که پیش شما بوده بعد هم رفته پیش کسان دیگر تا رسیده به این آخر یک تربیت فاسدی بشود یعنی یا تعلیمی نباشد و هیچ کاری به این نداشته باشد که این باید تربیت انسانی هم بشود یا خدای نخواسته معلم منحرفی باشد کودک از همان اول و بعد هم مراتب دیگر تربیت انحرافی واقع شود. ممکن است همین یک نفر کشور را به باد فنا بدهد.امام (ره) در این دیدار به اهمیت نقش معلم و مربی تاکید کرده اند که متاسفانه امروز این اهمیت وجود ندارد.

تهیه کننده مستند «بحران خاموش» اظهار داشت: یک سال زمان صرف تولید این مستند شد، در حالی که کار مفید آن کمتر از یک ماه زمان می برد. این موضوع به دلیل این است که کسی حاضر نمی شد درباره وضعیت آموزشی مهدکودک ها مصاحبه کند، حتی کارشناسان مذهبی هم حاضر به مصاحبه در این زمینه نبودند. نکته جالب این است که مدیرکل حوزه ریاست سازمان بهزیستی کشور هم جزو قربانیان این مسئله بوده است؛ مدیرکل حوزه ریاست سازمان بهزیستی کشور به ما گفته بود دخترش را 6 ماه به مهدکودک فرستاد و بعد یک رقاصه! تحویل گرفته بود.

صدری نیا افزود: نگاه مان در «بحران خاموش» این نبوده که موسیقی باید از مهدکودک ها حذف شود؛ چرا که در کشورهای خارجی هم از موسیقی برای افزایش یادگیری کودکان استفاده می کنند؛ متاسفانه ما در کشورمان این موضوع را رعایت نکرده و از موسیقی تنها برای سرگرم کردن کودکان استفاده می کنیم.

وی با بیان اینکه در شهرری با پخش این مستند مجوز ساخت 3 مهدکودک قرآنی گرفته شده است، اظهار داشت: با این حال باید بررسی شود که قرار است در مهدکودک های قرآنی چه برنامه هایی برای کودکان در نظر گرفته شود. در واقع وظیفه دانشگاهیان این است که نمونه موفقی را در این حوزه بسازند و ما وظیفه به تصویرکشیدن آن را داریم.

تهیه کننده مستند «بحران خاموش» گفت: ما در طول این مستند مهدکودک هایی را دیدیم که تنها با موسیقی فعالیت می کردند؛ ولی روح کودکان در چنین مهدکودک هایی مرده بود؛ در حالی که در مهدکودک شکوفه های قائم که با برنامه ریزی از موسیقی استفاده می کردند کودکان سرزنده و شادی داشت.

صدری نیا در ادامه اظهار داشت: در این مستند به سه فصل پرداخته شده است در فصل اول به صورت خاص به موضوع مهد کودک و موسیقی پرداخته ایم, در فصل دوم یک قدم جلوتر آمده و نگاهمان را بازتر کرده ایم متوجه شدیم این اتفاق فقط منحصر به مهد کودک نیست و در صدا وسیمای جمهوری اسلامی هم درحال وقوع است به طوری که مشاهده می شود برنامه کودک صدا و سیما به جایی رسیده که هیچ محتوایی نداشته و فقط به موسیقی روی آورده است.همچنین در قدم سوم این مستند به نقطه ای دست یافتیم که متوجه شدیم مشکل اصلی از خانواده و والدین سرچشمه می گیرد؛ لذا در بخشی از این مستند که راجع به آکادمی گوگوش صحبت شده همان بحث نظام ارزشی است که متاسفانه گاهی اوقات برخی پدر و مادرها آن را شکل می دهند و اگر با همین شدت جلو برویم معلوم نیست 20سال آینده چه اتفاقانی خواهد افتاد.

صدری نیا در پایان درباره بخش آکادمی گوگوش مستند «بحران خاموش» افزود: در واقع این بخش بیشترین ارتباط را با مستند «بحران خاموش» دارد؛ چرا که ما از بحران خاموشی صحبت می کنیم که 20 سال آینده خود را نشان خواهد داد. قطعا کسی که الان به آکادمی گوگوش می رود یک شبه به این نتیجه نرسیده است و ما باید نظام ارزشی درست را از دوران کودکی به فرزندان خود تزریق کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.