اصفهان شرق

بشار اسد: پایه ارتش را فن‌آوری موشکی قرار دادیم/ ژنو۲ احتمالا برگزار نمی‌شود/مشکل ترکیه اردوغان است

کدخبر: 3197
1392/07/22 در ساعت 14:42

13920714000152_PhotoA

به گزارش اصفهان شرق «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگو با «ایلی شلهوب» خبرنگار روزنامه لبنانی «الاخبار»، تأکید کرد که اقدامات روسیه به معنای حمایت این کشور از سوریه ویا ملت آن و رئیس جمهور و نظام نیست بلکه مسکو در حال حمایت و دفاع از خود است.

رئیس جمهور سوریه همچنین افزود که تاریخ مصرف استفاده از سلاح شیمیایی به پایان رسیده است به چند دلیل از جمله پیشرفت قدرت دفاع موشکی که می‌توان از آن در لحظه‌های اولیه جنگ نیز استفاده کرد لزوم استفاده از سلاح شیمیایی را از بین برده است.

دوما در دو دهه گذشته راه‌هایی برای معالجه و درمان تأثیرات سلاح شیمیایی ایجاد شده‌ است و سوما جنگ داخلی لزوم استفاده از این نوع سلاح را از بین می‌برد.

اسد گفت: سوریه تولید سلاح شیمیایی را از سال 1997 متوقف کرده و پایه ارتش خود را بر اساس فناوری موشکی بنا نهاده، که به اعتقاد سوریه استفاده از این فناوری در هدف قرار دادن فرودگاه های اسرائیل کافی است زیرا قدرت نظامی تل‌آویو در سلاح‌های هوایی اش است و به این ترتیب هدف قرار دادن فرودگاه‌هاش کافی است تا مهار شود.وی افزود که بدون شک تحویل دادن سلاح‌های شیمیایی به نوعی شکستی روحی و سیاسی است.

وی همچنین در اشاره به اعطای نشان صلح نوبل به سازمان منع بکارگیری سلاح‌های شیمیایی به طنز گفت: باید این نشان را به من اعطا می کردند.

رئیس جمهور سوریه در این دیدار همچنین تأکید کرد که او معتقد است که نشست ژنو 2 برگزار نخواهد شد و تنها ممکن است به خواسته روسیه که به دنبال دور کردن شبح و سایه جنگ است برگزار شود و افزود: دمشق هیچ مشکلی برای حضور در این نشست ندارد زیرا خواست سوریه بر دو اساس بنا نهاده شده که یکی انتخابات است و دیگری این است که حمایت از تروریست‌ها متوقف شود زیرا بیش از هزار تروریست وارد سوریه شده‌اند.

وی تأکید کرد که مشکل غرب این است که گروهی از هم گسسته حمایت می‌کند که کنترلی بر زمین ندارند، ارتش آزاد کارش تمام شده زیرا تعدادی از عناصرش از آن جدا شده یا به گروه‌های جهادی پیوسته و یا اینکه تعدادی از آنها به ارتش سوریه پیوسته‌اند و در کنار سربازان ارتش مبازره می‌کنند و از گروه‌هایی که مورد حمایت کشورهای غربی و حاشیه خلیج فارس بودند تنها تروریست‌ها باقی مانده‌اند که جایی در ژنو2 ندارند.

اسد گفت: مشکل دیگر غربی‌ها این است که گروهی که تحت امر غرب هستند قدرتی در زمینه نظامی ندارند و آنهایی که قدرتی به دست گرفته‌اند تحت فرمان غرب نیستند.

وی بسیاری از غربی ها را بهتر از اعراب دانست زیرا هیچ یک از طرف‌های عربی طرحی برای حل و فصل بحران به ما پیشنهاد ندادند و گفت: کوفی عنان شرافت به خرج داد و استعفا داد اما تعدادی از همکاران عرب او چنین اقدامی نکرده‌‌‌اند.

وی درباره مسئله میدانی و نظامی نیز گفت که در طی نبرد در سوریه ارتش این کشور برخی مناطق را بازپس می‌گیرد و برخی را از دست می‌دهد اما به صورت کلی و در مجموع می‌توان گفت که ارتش در حال پیشرفت است.

اسد دو منطقه را عمده مشکل دانست یکی درعا و اردن زیرا سلاح‌ و تروریست‌ها از اردن وارد این کشور می‌شوند و مهم نیست که حکومت اردن از تروریست‌ها حمایت می کند و یا کشورهای حاشیه خلیج فارس، مهم این است که این مسئله مشکل ساز شده و از سوی دیگر نیز جبهه حلب در شمال نیز به دلیل مجاورت با ترکیه و حمایت آنکارا از تروریست‌ها مشکل ساز شده که البته بعد از به دست گرفتن کنترل ورودی این منطقه به وسیله القاعده خود ترکیه نیز با مشکل روبرو شده است.

رئیس جمهور سوریه همچنین به صورت قطعی گزارش‌هایی که اخیرا درباره سفر «عباس زکی» عضو کمیته مرکزی جنبش فتح و پیام امیر قطر برای اسد منتشر شده بود را تکذیب کرد.

اسد همچنین با انتقاد از عملکرد گروه اخوان المسلمین آنها را خائن و متقلب خواند

وی در اشاره به موضع حماس در قبال بحران سوریه گفت که جنبش حماس از چهارچوب مقاومت خارج شده و به اخوانی‌ها پیوسته است.

وی در پاسخ به سوالی در باره احتمال میزبانی از «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی حماس گفت: اگر جنبلاط را در اینجا هم دیدید نباید تعجب کنید.

ولید جنبلاط رئیس دروزی‌های لبنان است که به مواضع و سخنرانی‌های تند علیه حکومت سوریه معروف است.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که موضع عراق در قبال بحران سوریه بسیار خوب است و افزود که مصر قلعه و دژ مستحکم اعراب است و روابط با این کشور اکنون حتی از دوران مبارک نیز بهتر است.

اسد گفت: در دوران رئیس مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر نیز به وزارت خارجه این کشور به عنوان وزارت خارجه آمریکا نگاه می‌کردیم اما با این وجود ارتباط با این کشور به صورت کاملا قطع نشده بود و کانال‌های اطلاعاتی و نظامی در طول مدت باز مانده بود اما اکنون ارتباطات ما با قاهر بهتر از دو دوره گذشته ریاست جمهوری مبارک و مرسی است.

وی در ارتباط با سیاست‌های ترکیه نیز گفت: مشکل آنکارا انحصار این کشور در «رجب طیب اردوغان» نخست وزیر ترکیه است زیرا ملت این کشور با سیاست‌های او در سوریه مخالف‌اند و نظرسنجی ها نشان داده که اکثریت قاطع آنها مخالف اقدام نظامی علیه سوریه هستند حتی «عبدالله گل» رئیس جمهور ترکیه به صورت علنی با سیاست‌های نخست وزیر خود مخالفت می‌کند و گفته بود اگر اردوغان می‌خواهد خود را تباه کند لازم نیست که «حزب عدالت و توسعه» را تباه کند.

اسد در ارتباط با عربستان نیز گفت: وضعیت با عربستان مانند گذشته بر دشمنی و جدایی بنا نهاده شده زیرا در نهایت عربستان چیزی جز حکومت قبیله‌ای و افراد نیست و ارتباطات فردی تعیین کننده است، هنگامی که یکی از این افراد با ما سر ناسازگاری بگذارد همه این کشور با ما سر ناسازگاری می‌گذارند و عربستانی ها از ۲۰ یا ۳۰ سال پیش بنای دشمنی با ما را بنا نهاده‌اند، آنچه که تغییر کرده رابطه رهبرشان با ماست وقتی رهبرشان با ما خوب باشد آنها نیز خوب هستند و هنگامی که رهبرشان بد باشد دشمنی خود را با ما آشکار می کنند اما همواره سیاست‌های عربستان با غرض ورزی‌های فردی همراه است.

رئیس جمهور سوریه تأکید کرد که این کشور هرگز از الگوی عراق و یا لبنان پیروی نخواهد کرد و این کشور همواره دارای دولتی، سکولار، مدنی و ملی خواهد بود زیرا این تنها راه موجود برای حفظ وحدت کشوری است که از تنوع مذهبی و قومیتی بهره می‌برد.

وی همچنین از نقش رهبران مذهبی کشورش در حفظ وحدت کشور در برابر با دیدگاه‌های تکفیری تقدیر کرد و یاد و نام «محمد البوطی» روحانی سوری که در این راه جان خود را از دست داد، گرامی داشت.