سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:00 - چهارشنبه 26 شهریور 1393

مجوز تونل گلاب توسط وزارت نیرو صادر شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان گفت: تونل گلاب بر اساس تفاهم‌نامه و مجوزی که بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو انجام گرفته با شرایط سخت‌گیرانه سازمان محیط زیست و استان‌های هم‌جوار همراه بوده که مجوز آن صادر شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ میرمحمد صادقی ظهر امروز در اجلاس شورای اسلامی استان اصفهان با اشاره به منابع کلی آب اظهار کرد: آب در کل جهان دچار بحران شده و 4 درصد از کل آب دنیا در اختیار انسان‌ها بوده و 2 میلیارد نفر از کمبود آب رنج می‌برند که مهم‌ترین عامل آن افزایش جمعیت بوده که مدیریت آب را دچار مشکل کرده است.

وی با بیان اینکه بحران کمبود آب در حوضه رودخانه زاینده‌رود پدیده‌ای موقت و ناشی از خشکسالی نیست، افزود: این بحران به دلیل توزیع نامتوازن بارش و عدم انطباق منابع آبی کشور نسبت به جمعیت است و ما در گذشته منابع آب و مصارف زیادی داشتیم که قبل از سال 42 رودخانه طبیعی زاینده‌رود و کوهرنگ یک بوده که به عنوان حق‌آبه مطرح می‌شد که در حدود یک میلیارد مترمکعب آب در اختیار داشتیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به منبع آبی در سال‌های 89 تا 93 تصریح کرد: در دوره فعلی 950 میلیون متر معکب آب داریم که مصرف کشاورزی پائین و مصرف آب شرب افزایش پیدا کرد و منابع ابی از نظر زیست محیطی در بستر زاینده رود به صفر رسیده است که البته ایستگاه‌های پمپاژ در چهارمحال و بختیاری فعال شدند.

وی بیان کرد: پائینرفتن سطح آب زیرزمنی در 13 سال گذشته به 2 میلیارد رسیده و به طور مثال در شهرستان اردستان مرتب با کاهش سطح آب زیرزمینی روبرو هستیم که واقعیت تلخی است.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه در طول رودخانه در بالای سد زاینده‌رود در اختیار ما نیست که برداشت‌هائی صورت می‌گیرد که نقطه بارز آن شهرستان سامان بوده که در حال حاضر کشت انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: نباید مسائل قومیتی را در نظر گرفت زیرا همه کشاورزان به فکر کشت هستند اما باید با برنامه‌ریزی‌ها در تخصیص مجوزها دقت نظر بیشتری داشت.

وی با اشاره به راهکارهای مقابله با بحران آب در استان بیان کرد: ظرفیت منابع دورن حوزه‌ای را باید مد نظر داشته باشیم که در وهله نخست تعیین سهم حق‌آبه‌داران، ساماندهی رودخانه و برداشت‌ها، اصلاح الگوی کشت و استفاده از آب‌های نامتعارف مانند پساب باید صورت پذیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با بیان اینکه ما تنها نباید به انتقال آب از خارج از حوضه توجه کنیم، افزود: انتقال آب از حوضه‌های دیگر و از خلیج فارس شروع شده که آب گرانی است اما شاید برخی از صنایع بتوانند از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به تونل گلاب بیان کرد: تونل گلاب بر اساس تفاهم‌نامه و مجوزی که بین سازمان محیط زیست و وزارت نیرو انجام گرفته با شرایط سخت‌گیرانه سازمان محیط زیست و استان‌های هم‌جوار همراه بوده که مجوز آن صادر شده است.

میرمحمدصادقی با بیان اینکه تونل گلاب معبر دیگری برای تامین آب اصفهان بوده، افزود: 5 کیلومتر از آن حفاری شده که 12 کیلومتر دیگر هنوز باقی مانده و اگر احداث شود مشکلات آب شرب اصفهان تا حدودی برطرف می‌شود و این شبکه در افق 1410 حدود 10 متر بر ثانیه آب می‌دهد.

وی با بیان اینکه مصرف سرانه آب شرب در اصفهان 160 لیتر در طول شبانه‌روز است، تصریح کرد: اما ما پرت شبکه داریم و یک سری صنایع مانند پالایشگاه و برخی نیروگاه‌ها از این آب تامین می‌شوند که باید به این نکات توجه داشت.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان با اشاره به اقدامات وزارت نیرو در حوضه زاینده رود اظهار کرد: در دولت یازدهم و درجلسات شورای عالی آب به کرات به حوضه زاینده‌رود پرداخته شده و مصوبه 9گانه با کیفیت خوبی از نظر موضوعی تثبیت شده که اجرای آن سخت است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین بخش این مصوبات کنترل برداشت‌ها از حوضه زاینده‌رود بوده که اکنون وزارت نیرو مدیریت یکپارچه را در حوضه زاینده‌رود در بالادست و پائین دست مستقر کرده که بر برداشت‌ها نظارت کند و محل برداشت‌های غیرمجاز مشخص شود.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.