سرویس: اخبار شهرستان » جرقویه سفلی 19:50 - دوشنبه 24 شهریور 1393

در بررسی مشکلات عشایر جرقویه مطرح شد:

امور عشایر آماده کمک به عشایر و کاهش مشکلات آنهاست

مدیر امور عشایر استان گفت: امور عشایر کماکان آماده است تا هر قدمی که به نفع عشایر باشد با رعایت مقررات انجام دهد.

به گزارش ولی اله عرب مختاری، خبرنگار افتخاری اصفهان شرق در جرقویه سفلی،در جلسه ای که با حضور دکتر علیمحمد یوسفی مدیر امور عشایر استان اصفهان، در محل دفتر امور عشایر جرقویه، واقع در شهر نصرآباد، برگزار شد؛مسئول دفتر امور عشایر جرقویه، ضمن خیر مقدم به مدیر امور عشایر و همراهان و اعضای هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت تعاونی عشایری؛ گزارشی پیرامون عشایر منطقه و خدمات صورت گرفته توسط امور عشایر در زمینه های مختلف از جمله امور فرهنگی، اعزام تعدادی از عشایر به مشهد مقدس و قم – جمکران، فعالیت های عمرانی و خدمات آبرسانی، سوخت رسانی، تسطیح جاده های دسترسی و … ارائه نمود.

 
در ادامه عرب مختاری، نماینده بخشداری و عضو شورای اسلامی شهر نصرآباد، ضمن خیر مقدم و تقدیر و تشکر به پاس زحمات و خدمات ارائه شده به عشایر، به برخی مشکلات این قشر زحمت کش پرداخت و گفت: با اشاره به این که خانواده های عشایر منطقه جرقویه در فصل قشلاق در شهرهای نصرآباد، محمدآباد و روستاهای رامشه و حسین آباد ساکن و دام های آنها در مراتع بخش های جرقویه سفلی و جرقویه علیا مستقر می شوند؛ بخشی از مشکلات و نیازهای عشایر جرقویه از جمله لزوم حمایت و توسعه فعالیتهای فرهنگی، کمک به احداث خانه عالم، راه اندازی پایگاه های بسیج عشایری در منطقه، ضرورت حضور جمعیت هلال احمر و امداد و نجات در فصل قشلاق، تأمین اعتبار برای تهیه علوفه و جو برای دامهای عشایر با توجه به خشکسالی های پی در پی، مرغوبیت محصولات و صنایع دستی عشایر و لزوم بازاریابی در این زمینه، ترویج جاذبه های گردشگری زندگی عشایری، لزوم پیگیری پرداخت حق و حقوق عشایر رانده شده از مراتع کلاه قاضی، پیگیری پرداخت خسارت خشکسالی و کمک معیشت به عشایر، ضرورت ممانعت از فعالیت های معدنی در مراتع با توجه به مشکلاتی که برای عشایر در پی دارد، صدور احکام قضایی و جرایم سنگین برای عشایر در مراتع ییلاقی استان چهار محال و بختیاری، و … می باشد و ما خواستار مساعدت و پیگیری بیشتر در جهت رفع و کاهش مشکلات هستیم.

 
وی سپس با اشاره به مشکلات عدیده شیوه سنتی زندگی عشایری با ارائه کلیات طرح پیشنهادی احداث مجتمع دامپروری و ساماندهی عشایر در 204 هکتار از اراضی محور نصرآباد – شهرضا که علاوه بر دامپروری، مجموعه های اداری، خدمات رفاهی، فروشگاهی و پایگاه تفریحی گردشگری را شامل می شود و امکان ایجاد اشتغال برای یک هزار خانواده عشایر را فراهم می کند ؛ خواستار همکاری و حمایت امور عشایر برای اجرای این طرح شد.

 
نامبرده همچنین با اشاره به قانون بودجه 93 که به امور عشایر اجازه داده است اراضی و مستحدثات در اختیار خود را به شرکت های عشایری واگذار نماید گفت: اراضی در اختیار اداره امور عشایر در شهرهای نصرآباد و محمدآباد متعلق به خود عشایر بوده که به رایگان در اختیار این دستگاه قرار گرفته و مطالبه وجه برای برگرداندن آن به شرکت تعاونی عشایری سزاوار نیست، ضمن این که شرکت مزبور توان پرداخت مبلغ برآوردی را ندارد.
پس از آن دکتر یوسفی، مدیر امور عشایر استان، با بیان توضیحاتی پیرامون مطالب مطرح شده و برخی اقدامات و پیگیری های صورت گرفته در رابطه با این موارد ، گفت: امور عشایر کماکان آماده است با همکاری شرکت تعاونی عشایری جرقویه و شوراهای اسلامی و همچنین مساعدت فرمانداری و بخشداری نهایت تلاش و پیگیری را برای خدمت رسانی به عشایر و کاهش مشکلات آنها ادامه دهد و هر قدمی که به نفع عشایر باشد با رعایت مقررات انجام دهد.

 
در پایان سایر اعضاء حاضر در جلسه نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و مقرر شد:
1. شرکت تعاونی عشایری جرقویه درخواست خود را به مدیریت استان ، برای دریافت 21 هکتار اراضی در نظر گرفته شده برای تجمیع دامداری ها، ارائه تا اراضی مزبور با کلیه اسناد و مجوزهای اخذ شده تحویل شرکت شود، تا پیگیری برای ساماندهی دامها یا جابجایی به محل جدید صورت گیرد ، ضمن این که مدیریت امور عشایر استان پیرامون هر کدام از دو محل (چه 21 هکتار فعلی و چه 204 هکتار پیشنهادی شرکت ) که شرکت به نتیجه رسید ؛ همکاری و پیگیری لازم جهت تأمین اعتبارات استانی و ملی از طریق کمیسیون ماده 215 و…. را معمول دارد.

 
2. با توجه به اعتراض شرکت به قیمت کارشناسی اراضی و ساختمانهای محمدآباد و نصرآباد، موضوع از طریق شرکت با هماهنگی مدیریت استان به سازمان امور عشایر کشور اعلام تا کارشناسی مجدد صورت گرفته و در صورت موافقت قیمت اراضی که متعلق به خود عشایر بوده و به رایگان در اختیار امورعشایر قرار گرفته ، در قیمت کارشناسی لحاظ نشود.

 
3. با توجه به مشکل تهیه و توزیع نفت سفید ، نظر سنجی از عشایر از طریق شرکت تعاونی صورت گیرد تا در صورت امکان به جای نفت، گاز مایع با کپسول در مراتع توزیع شود، ضمن این که در صورت تامین اعتبار، اداره امور عشایر موضوع انرژی خورشیدی را پیگیری نماید.

 
4. با توجه به این که علیرغم پیگیری های صورت گرفته از طریق امور عشایر ، شورای اسلامی و طرح موضوع درجلسات بخشداری و فرمانداری ، اداره کل محیط زیست برای جبران خسارت و پرداخت غرامت به عشایر رانده شده از مراتع کلاه قاضی اقدامی صورت نداده است ، ضمن تداوم پیگیری ها ، موضوع از طریق نمایندگان عشایر مزبور نیز پیگیری شود.

 
5. به منظور تقویت بنیه مالی شرکت پیشنهاد می شود با فروش کامیون و زمین شرکت تعاونی بر بلوار امام رضا علیه السلام ، نقدینگی حاصله نزد صندوق توسعه عشایری ذخیره و با اخذ تسهیلات از صندوق مذکور ، ضمن افزایش نقدینگی ، زمینه خدمت رسانی بیشتر ازجمله تهیه و توزیع مایحتاج عشایر و خرید جو و علوفه برای دام آنها توسط شرکت فراهم شود.

 
6. با توجه به مشکلات ناسی از فعالیتهای معدنی ، پیرو مکاتبات قبلی از طرف مدیریت امور عشایر نامه مجددی به ادارات کل منابع طبیعی و صنعت ، معدن و تجارت ارسال و مشکلات ناشی از فعالیت معدنی از جمله از بین رفتن مراتع ، تحت تاثیر قرار گرفتن شغل ، امنیت و سرمایه و اشتغال عشایر و …. در آن قید تا از صدور مجوز خودداری شود .

 
7. با توجه به پرداخت خسارت و کمک معیشت به کشاورزان شوراهای اسلامی محمدآباد و نصرآباد با مدریت امور عشایر مکاتبه ای داشته باشند تا در صورت امکان این حمایت ها از عشایر نیز صورت گیرد.

 
8. در خصوص صدور احکام قضایی برای عشایر در مراتع ییلاقی مراتب به صورت موردی و با ذکر مشخصات به امور عشایر استان اعلام تا پیگیری شود.

 
9. با توجه به بروز مشکلات و سوانح طبیعی از جمله سیل در فصل قشلاق و ضرورت امداد رسانی به موقع به عشایر ، مدیریت امور عشایر مکاتبه و پیگیری لازم برای استقرار جمعیت هلال احمر و پایگاه امداد و نجات در فصل قشلاق در مراتع جرقویه انجام دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.