سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:51 - دوشنبه 24 شهریور 1393

مدیرکل محیط‌ زیست اصفهان هشدار داد:

پیشروی بیابان در شرق اصفهان

مدیرکل سازمان حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان از وجود غیرقانونی 60 درصد صنایع اصفهان در شعاع 50 کیلومتری شهر خبر داد و نسبت به وجود یک‌میلیون هکتار کانون بحران‌زای فرسایش بادی و پیشروی بیابان در شرق اصفهان هشدار داد.

به گزارش اصفهان شرق: حمید ظهرابی با تائید این مطلب که قانون ممنوعیت استقرار صنایع در شعاع 50 کیلومتری شهرها با جدیت باید در اصفهان دنبال شود، گفت: در زمان تصویب این طرح رویکرد توسعه اصفهان گردشگر محور و با توجه به شان فرهنگی و تاریخی این شهر تمدن ساز بوده است و این جهت‌گیری درست، اکنون نیز که طرح آمایش سرزمینی در حال جمع‌بندی و شکل‌گیری است، باید توسعه گردشگری و حفظ مواریث فرهنگی را در کانون توجه طراحان توسعه قرار دهد.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان تصریح کرد: متأسفانه بیش از 60 درصد از صنایع این دومین ابر استان صنعتی کشور در شعاع 50 کیلومتری قرار دارد که بخش مهمی از صنعت کشور به‌خصوص در بخش فولاد را نیز شامل می‌شود و از این‌رو امروزه تمرکززدایی برای رسیدن به توسعه پایدار در بخش صنعت ضروری به نظر می‌رسد.

وی افزود: شهرهای اطراف اصفهان می‌تواند جاذبه خوبی برای گسترش صنعت داشته باشد و از سال‌های قبل باید این رویکرد مورد توجه قرار می‌گرفت که با تمرکززدایی از وجود صنایع در اطراف کلان‌شهر اصفهان به سمت گسترش صنایعی پیش می‌رفتیم که با ظرفیت‌های اکوسیستمی استان تناسب داشته باشد.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه توسعه صنعت فولاد در اصفهان اشتباه بزرگی بوده است، ابراز کرد: دومین خطای توسعه‌دهندگان اصفهان در گذشته استقرار صنایعی مصرف آب بالا، نظیر نیروگاه‌ها در نزدیکی شهر اصفهان است چرا که این صنایع با اقلیم استان سازگار نیستند.

ظهرابی در ادامه بابیان اینکه هیچ منطقی وجود ندارد که در فلات مرکزی اصفهان که همواره با بی‌آبی دست‌ و پنجه نرم می‌کرده استقرار صنایعی با مصرف آب بالا ادامه یابد، اظهار کرد: کشاورزی استان اصفهان نیز فراتر از بعد حوزه آبریز گسترش‌یافته و باید ابتدا توسعه نامتوازن صنعت و کشاورزی متوقف شود و سپس به ادامه افزایش راندمان و بهینه‌سازی کشاورزی و محیط‌ زیست پرداخته شود.

وی توسعه لجام‌گسیخته صنعت و توسعه کشاورزی بدون توجه به ظرفیت‌های اکولوژیکی استان را بزرگ‌ترین معضلاتی که به خشکسالی و آلودگی هوای اصفهان دامن می‌زنند، دانسته و افزود: متأسفانه ما برای توسعه برنامه جامع و آینده‌نگری نداشتیم و طرح آمایش سرزمینی نیز که از دهه 40 و 50 در کشور مطرح است، هنوز خروجی مناسب نداشته و در حد تدوین طرح باقی‌مانده است.

این مقام مسئول ادامه داد: نباید اختیار ما در دست سرمایه‌گذار و توسعه‌گر قرار گیرد و باید خود بتوانیم با تدابیر لازم توسعه استان را دست بگیریم و توسعه را با رعایت مصالح مردم و جامعه پیش ببریم چرا که توسعه‌گر تنها به دنبال سود و ارزش‌افزوده خویش است.

وی با اشاره به توسعه ناپایدار صنعت در بخش دولتی و خصوصی در اصفهان، عنوان کرد: اگر چه این گسترش صنعت با هدف بهبود تولید و اشتغال بوده، ولی ما فراتر از ظرفیت و توان، بار بر دوش استان گذاشتیم و با تولید 70 درصد فولاد کشور و 15 درصد تولید ناخالص داخلی، استقرار بیش‌ از حد معادن و توسعه بیش‌ از حد کشاورزی نامتوازن، چند برابر توان اکولوژیکی اصفهان مسئولیت توسعه را برعهده‌ گرفتیم که عواقب آن خشکسالی و آب‌ و هوا و خاک ناسالم و توسعه بیابان‌ها و خشکی رودها و تالاب‌ها و در خطر قرار گرفتن مواریث فرهنگی و طبیعی است.

ظهرابی در ادامه با تأکید بر این نکته که در توسعه صنعتی و کشاورزی شکست‌خورده‌ایم، گفت: امروزه اگر چه خشکسالی و آب‌ و هوای ناسالم در کانون مشکلات زیست‌محیطی قرار گرفته ولی پیشروی بیابان در شرق اصفهان و ریز گردها و توفان‌های نمکی نیز هشدار خاموش طبیعت است که کمتر بدان توجه کردیم و می‌تواند در آینده نزدیک بحران‌ساز شود.

وی یادآور شد: علاوه بر خشکسالی، اصفهان در معرض مشکل آلودگی آب نیز قرار دارد و در خصوص وضع آلودگی هوا نیز متأسفانه در ردیف اول و دوم فهرست شهرهای آلوده کشور است.

مدیرکل سازمان حفاظت محیط ‌زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: گرد و غبار ناشی از پیشروی بیابان در شرق تهدیدی بزرگ برای اصفهان است و یک‌میلیون هکتار از مساحت اطراف اصفهان در کانون بحران‌زای فرسایش بادی است که 300 هکتار از این مساحت به کلان‌شهر اصفهان متصل است.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.