سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - دوشنبه 24 شهریور 1393

نرخ رشد بیکاری اصفهان 20 درصد است

استاندار اصفهان گفت: نرخ رشد بیکاری در استان اصفهان 20 درصد است و بانک‌های عامل به عنوان ارائه دهنده تسهیلات در این زمینه کوتاهی می‌کنند و تنها 9 درصد طر‌ح‌ها را تایید کرده‌اند و ریالی نپرداخته‌اند.

به گزارلش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در حاشیه جلسه شورای اشتغال استان در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه امسال 270 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی و خوداشتغالی برای کمیته امداد و بهزیستی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: کمیته امداد و بهزیستی در این زمینه فعال هستند و این دو ارگان نیز ظرفیت خوبی ایجاد کرده‌اند و این در حالی است که اوایل سال بانک‌ها با وجود ابلاغ همکاری نمی‌کردند اما اکنون سقف اعتبار را بانک‌ها پذیرفتند و همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به صندوق توسعه ملی که مخصوص بخش غیردولتی است و بخش خصوصی می‌تواند از آن استفاده کند، افزود: این صندوق تسهیلات ریالی و ارزی می‌دهد و آن را اعلام کرده است که البته در جلسات کارگروهی که با مسئول صندوق توسعه ملی داشتیم هیچ سقفی برای استان در نظر گرفته نشده است.

استاندار اصفهان تصریح کرد: هر استانی که بیشتر بتواند اعتبارات جذب کند می‌تواند استفاده کند که در همین راستا درخواست شده است که مسئول صندوق توسعه ملی سفری هم به استان اصفهان داشته باشد تا مشکلات این بخش حل شود.

وی با بیان اینکه دو اشکال اساسی طرح پیشنهادی به بخش خصوصی داده شد، تصریح کرد: بخش خصوصی تمایل به همکاری دارد اما ضوابط و مقررات بروکراسی است که بخش خصوصی در آن گیر کرده و این معضل باید حل شود.

زرگرپور با بیان اینکه این آیین‌نامه داخلی را در اختیار صندوق توسعه ملی قرار داده است، گفت: 200 میلیارد تومان طرح به بانک‌های عامل داده شده است که 75 میلیارد تومان آن تصویب شده و در این زمینه تصمیم گرفته شد که در رابطه با اصلاح آیین‌نامه رئیس صندوق توسعه ملی به اصفهان سفر کند و با کارآفرینان و سرمایه‌گذاران صحبت کند.

استاندار اصفهان بیان کرد: در پایان سال گذشته استان اصفهان از نظر حجم جذب تسهیلات رتبه دوم را داشت اما امسال وضعیت اشتغال و سرمایه‌گذاری تلخ و نگران کننده است.

وی با اشاره به اینکه سه ماهه گذشته این وضعیت به بانک‌ها هشدار داده شد که موانع را برداشته و با جرات بیشتری در این زمینه تسهیلات بدهند، گفت: استان اصفهان صنعتی است اما نرخ رشد بیکاری آن 20 درصد است.

زرگرپور افزود: در کشور گفته می‌شود که یک‌هزار و 100 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است اما بانک‌های استان عنوان می‌کنند که 650 میلیارد تومان بیشتر در اختیار ندارند.

وی ادامه داد: برای 242 طرح با 380 میلیارد تومان اعتبار سرمایه‌گذاری فقط 9 درصد را بانک‌ها قبول کردند اما تاکنون هم یک ریال پرداخت نکرده‌اند.

استاندار اصفهان گفت: با چنین وضعیتی به نظر می‌رسد که ما به 20 درصد جذب سرمایه هم در استان نرسیم.

وی افزود: دولت هم با وجود تمام محدودیت‌ها شرایط خوبی فراهم کرده است اما سیستم بانکی استان نمی‌تواند پا به پای ما حرکت کند و این درصد پرداخت تسهیلات بانکی قابل تأمل نیست و سیستم بانکی باید یک اصلاح بنیادی و اساسی ایجاد کند.

زرگر پور گفت: به عنوان استاندار اصفهان به بانک‌ها اعلام کرده‌ام که اگر مشکل از دستگاه‌های اجرایی است اطلاع‌ دهند، اگر از سیستم بانکی در مرکز است، مذاکره می‌کنیم  و اگر قصوری در بانک‌ها است این مشکل داخلی حل شود تا بهتر بتوان در استان جذب سرمایه کرد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.