سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:00 - دوشنبه 24 شهریور 1393

طرح انتقال آب به استان اصفهان درمانی مقطعی است

رئیس کمیسیون کشاورزی و دامپروری اتاق تعاون اصفهان گفت: انتقال آب به استان اصفهان مقطعی بوده و نیاز به کار زیربنایی عظیم در این خصوص است.

به گزارش اصفهان شرق؛ احمد صالحی در جلسه کمیسیون کشاورزی و دامپروری اتاق تعاون اصفهان اظهار کرد: وجود مشکلات مدیریتی و فقدان نگاه اشتغال محور به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در بخش کشاورزی دو مشکل اساسی در این بخش است.

وی با بیان اینکه ضرورت چشم‌انداز در ایران بر این اساس است که نخست باید اهدافی را تعریف کرده و سپس بر مبنای این اهداف مدیریت کنیم، افزود: این مبنایی است برای مدیران مختلف در عرصه‌های کلان، تا سیاست‏ها و برنامه‌‏های خود را مطابق با اصول کلی و بر طبق سیاست‏های کلان و مشخص تدوین و اجرا نمایند و از انجام گسیختگی و عدم سازگاری برنامه‌‏ها بپرهیزند.

رئیس کمیسیون کشاورزی و دامپروری اتاق تعاون اصفهان گفت: در جایی از سند چشم‌انداز آمده است که “جامعه ایران باید توسعه یافته باشد و اشتغال کامل داشته باشد، اقتصادش باید مبتنی بر دانشگاهی بودنش باشد، رسیدن به اشتغال کامل مستلزم رشد پر شتاب اقتصادی بوده که این رشد پرشتاب اقتصادی بر اساس توسعه علم و تکنولوژی ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه بحران مدیریتی، ضعف در تصمیم‌گیری و در بعضی موارد تصمیم‌گیری‏های غیرکارشناسانه، عدم استفاده مطلوب از ظرفیت‏های بالقوه بخش‏های مختلف کشاورزی و عدم بهره‌گیری مناسب از فارغ‌التحصیلان کشاورزی، در نهایت موجب هدر رفت بیت‌المال شده که نتیجه نهایی تمام این موارد دودی است که به چشم کشاورزان زحمتکش می‌رود.

صالحی با اشاره به مشکل کم آبی استان و طرح انتقال آب به استان اصفهان اذعان کرد: این راهکارها به عنوان درمان مقطعی بوده و نیاز به کار زیربنایی عظیم در این خصوص وجود دارد.

وی اضافه کرد: امیدواریم طرح مطالعاتی در خصوص انتقال آب شمال به جنوب به صورت تخصصی انجام گرفته و در صورت امکان با تأمین منابع، اجرای این طرح عملیاتی شود.

* مشکل اساسی کشاورزان، مسکوت ماندن قوانین است

سپس اعضاء کمیسیون نظرات و پیشنهادات خود را به شرح ذیل بیان نمودند.

– قوانین خوبی در بخش کشاورزی داریم که اگر این قوانین به صورت ناقص هم اجرا می‌شد می‌توانستیم به نتایج خوبی برسیم بر این اساس می‌توانیم با دعوت از نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی مشکلات بخش را به مراکز تصمیم‌گیر و مدیریت کشور انتقال دهیم.

– مشکل اساسی کشاورزان، مسکوت ماندن قوانین است. اگر خرید تضمینی به‌صورت صحیح انجام می‌شد بخش عظیمی از مشکلات این بخش برطرف می‌شود.

– کشور ایران در اوایل انقلاب در بیشتر محصولات کشاورزی وارد کننده بوده که با سعی و تلاش کشاورزان و مسئولین، هم‌اکنون صادرکننده هستیم ولی با مشکلات به وجود آمده احتمال عقب‌گرد در این بخش پیش آمده که این موضوع زحمات گذشتگان را از بین می‌برد.

– متأسفانه مدیران دولتی در بخش کشاورزی فاقد تجربه و دانش در این خصوص بوده و با اعمال قیمت‌های غیرکارشناسی در خصوص محصولات دامی موجب تعطیلی این بخش را فراهم آورده‌اند.

– استان اصفهان در رتبه چهارم کشور از لحاظ تولیدات کشاورزی است ولی بر اساس جدیدترین آمار، تولیدات کشاورزی استان به شدت کاهش یافته که دلیل اصلی آن کم آبی است.

– متأسفانه افراد تصمیم‌گیر در خصوص آب کشاورزی، خشکسالی و … در جریان امور اجرائی نیستند و فقط نظریه‌پردازی می‌کنند.

– متأسفانه به تشکل‌های غیردولتی بها داده نمی‌شود. در صورتیکه باید از تشکل‌های کشاورزی و به‌ویژه اتاق تعاون در جلسات تصمیم‌گیری در خصوص آب و کشاورزی استان دعوت به عمل آید. نه اینکه اخبار وقایع و تصمیم‌گیری‌ها از طریق مطبوعات و خبرگزاری‌ها در اختیار اتاق تعاون و دیگر تشکل‌ها قرار بگیرد.

– با وجود اعلام مراکز مبنی بر بهداشتی نبودن و عدم سلامت دام وارداتی، هم اکنون واردات گوشت به وفور به داخل انجام می‌شود.

– حمایت از بخش کشاورزی انجام نمی‌شود و با قیمت‌گذاری ناعادلانه و برنامه‌ریزی غیراصولی مسئولین، تولیدکنندگان کشاورزی و دامپروری استان به سمت ورشکستگی می‌روند.

– باید سیاست‌های کلان در خصوص کشاورزی اصلاح شود. در آمریکا با وجود کشاورزی عظیم، هنوز کشاورزان از یارانه دولتی استفاده می‌کنند به طوری‌که بخش کشاورزی اروپا قابلیت رقابت با آن را ندارد. بی ثباتی در قوانین و آئین‌نامه‌ها از اهم مشکلات در توسعه صادرات محصولات کشاورزی است.

– کیفیت محصولات ایران در حد مطلوب بوده و با توجه به کیفیت می‌توانیم بازارهای متناسب با این کیفیت داشته باشیم و در صورت تداوم صادرات، کیفیت را می‌توان به حد ایده‌آل رساند.

– استان اصفهان دارای شرایط خاص بوده به‌طوری‌که بروکراسی اداری در اصفهان دارای شرایط سختی است برای مثال سخت‌گیری‌های ادارات امور مالیاتی استان در هیچ کجای کشور نمونه مشابه ندارد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.