سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 01:38 - یکشنبه 23 شهریور 1393

سالک در گفتگو با اصفهان شرق:

زاینده رود را با کنترل برداشت های غیر مجاز زنده کنیم/ بی مهری نهاد ریاست جمهوری با وساطت رییس مجلس پایان یافت

نماینده مردم اصفهان در مجلس گفت: اگر با کنترل دقیق برداشتهای غیر مجاز آب به رودخانه بیاید مسلما زاینده رود را همیشه زنده خواهیم یافت.

حجت الاسلام سالک در گفتگو با اصفهان شرق به توجه ویژه در رابطه با عملی شدن مصوبات شورای عالی آب اشاره و اظهار داشت: محورهای مصوبات شورای عالی آب اعمال مدیریت این شورا از سرچشمه زاینده رود تا تالاب گاوخونی می باشد که می بایست به جد عملیاتی شود. در این خصوص وزیر نیرو دستور داده تا هیئتی مستقل جهت جلوگیری از برداشت های بی رویه استان بالادستی و یا هر استانی دیگر این مساله شکل بگیرد تا بتوان به میزان 200 میلیون متر مکعب آب کنترل شود.

 
نماینده مردم اصفهان در مجلس کنترل برداشت ها را در جاری شدن آب موثر دانسته و افزود: اگر با کنترل دقیق برداشتهای غیر مجاز آب به رودخانه بیاید مسلما زاینده رود را همیشه زنده خواهیم یافت هر چند میزان آب کم است ولی این مساله می بایست عملیاتی شود تا کشاورزان شرق اصفهان بهره ی خوبی از این اقدام ببرند زیرا آب چاه ها بیشتر خواهد شد.

 

وی ادامه داد: زمانی که آب کف رودخانه در جریان باشد چاهها پر آب خواهد شد و اثر بد خشکسالی بر بناهای تاریخی شهر و منطقه و شکست پل ها رو به کاهش می رود.

 
سالک زنده شدن گاوخونی را از عوامل مهم خواند و تصریح کرد: عامل دیگر در جاری شدن آب رودخانه احیای گاوخونی می باشد زیرا خشکی این تالاب ریزگردهای سمی را به سوی شهرها و روستاها سرازیر خواهد کرد و همچنین با زنده شدن تالاب و جاری شدن آب هزاران قنات در یزد و کرمان آبدار می شود و شاهد تحولی عظیم در این مسیر می باشیم.

 
وی سهم حقابه دارن را از دیگر قسمت های مهم شورا خواند و خاطرنشان کرد: مصوبات حقابه داران، سهم آبداران و همچنین اشتراکی ها می بایست به طور کامل عملی شود و در کنار این مساله صنعت به میزان برخورداری خودش می بایست با کنترلی که آب منطقه ای شکل خواهد داد از آب استفاده کند تا بتوان از بروز بیکاری جلوگیری و در انتقال آب در کشاورزی قدم موثر برداشت و شاهد آثار و برکات خوبی در این عرصه باشیم.

 
نماینده مردم اصفهان در مجلس، زاینده رود را حیات ملت ایران دانست و با اشاره به فعالیت مسئولین استان در حل مشکل گفت: اقدامات خوبی در این حوزه صورت گرفته که میتوان به تشکیل قرارگاه آب در اصفهان در سال 90 با حضور دکتر ذاکر اشاره داشت و همچنین با روی کار آمدن دکتر زرگر پور مصوبات خوبی به تصویب رسید تا بتوان مقدمات اجرای این مصوبات را به وجود آورد.

 
وی فزونی گناه را از موارد بخیل شدن آسمان دانسته و بیان کرد: در روایات دیده ایم زمانی که گناه زیاد می شود بارش نزولات آسمانی کم می شود و به وضوح شامل بی حجابی در جامعه می باشیم.

 
سالک گازهای گلخانه ای را موجب تغییر آب وهوا عنوان کرد و با توجه به بیان دوره 7 ساله خشکی زاینده رود بیان کرد: اشعه خورشید و انعکاس ان به گازهای گلخانه ای فصول سال را برهم زده و این عاملی جهت تداوم خشکی اثرات بد اقلیمی می شود.

 

وی با اشاره به آغاز مرحله دوم پرداخت کمک معیشتی کشاورزان گفت: مرحله اول خسارت خشکسالی در فروردین ماه واریز شد و مرحله دوم هم به زودی پرداخت خواهد شد و امیدواریم این پرداخت کمک معیشتی ها به نتیجه برسد.

 
نماینده مردم اصفهان در پایان با اشاره به پیگیری های نمایندگان در این امور اذعان داشت: اجرای مصوبات شورای عالی آب دست نماینده نیست ولی پیگیری های ما در باب این مساله حتی در پشت درب نهاد ریاست جمهوری ادامه داشت که با بی مهری مواجه شدیم و با وساطت رییس مجلس پایان یافت.

 

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.