سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:00 - شنبه 22 شهریور 1393

رسانه فقط در شأن ولایت است و باید در دست ولی باشد

مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا گفت: رسانه فقط در شأن ولایت است چرا که ولایت جهت‌دهی به افکار عمومی در جامعه و یا دنیا را برعهده دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ وحید یامین‌پور در برنامه رسانه در آیینه انقلاب اسلامی که به همت خانه انقلاب اصفهان برگزار شده بود، اظهار داشت: رسانه فارغ از هرگونه سیاست‌گذاری چه در نظام جمهوری اسلامی و چه در جامعه صهیونیستی یک سری پیامدهای اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان کرد: قدرت رسانه امروز به میزانی است که در جوامع غربی به عنوان یک عامل برتری‌‌طلبی در دنیا محسوب می‌شود.

مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا ادامه داد:‌ رسانه آن میزان که برای گفتمان انقلاب اسلامی از منظر معرفتی اهمیت دارد برای گفتمان مقابل همچون استکبار حائز اهمیت نیست.

یامین‌پور تصریح کرد: رسانه در شأن ولایت است، شأن ولایت جهت‌دهی به افکار عمومی در جامعه و یا دنیا است و این کار فقط از طریق رسانه محقق می‌‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بیان ما از رسانه یک مفهوم عام است، رسانه باید در دستان ولی باشد، چراکه فقط در شأن اوست.

یامین‌پور یادآور شد: همیشه شأن ابلاغ که اثر کلام جهت‌دهی به افکار عمومی دارد شأن ولی است، بنابراین ما معتقدیم شمشیر زدن در جنگ نرم و رسانه‌ای دقیقاً با ولایت فقیه محقق می‌شود.

وی متذکر شد:‌ ابزار جنگ نرم رسانه است، مفهوم حاکمیت در شرایط پیچیده امروز جهان، فرهنگ و رسانه است و دیگر موضوعات جغرافیایی و نظامی مطرح نیست، مرزها از سوی مرز جغرافیایی به سمت مرزهای فرهنگی و رسانه‌ای حرکت کرده‌اند.

مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا چنین توضیح داد: مواجهه ما با شیوه‌های نوین رسانه‌ای عموماً‌ از اصل مشروطه شکل گرفت، رسانه حضورش با ژورنالیست بود و ژورنالیست ظهورش با لیبرالیسم همراه بود.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی در ادامه با زدن مثال‌هایی از وجه تمایز کشور چین و آمریکا از جمله اینکه آمریکا بدهکارترین دولت دنیا، جامعه آمریکایی، پرتوقع‌ترین و مصرف‌گراترین جامعه است و رشد اقتصادی آمریکا صفر است، اما در مقابل کشور چین به عنوان پررونق‌ترین کشور از نظر اقتصادی در جهان و دارا بودن قانع‌ترین جامعه و کم‌مصرف‌ترین است و رشد اقتصادی بالای 10 دارد، متذکر شد: با این وجود هیچکس چین را قدرتمند نمی‌داند و یا حداقل پرقدرت‌ترین کشور جهان نمی‌داند، چراکه او رسانه در اختیار ندارد، چون هالیوود ندارد و قدرت فعلی آمریکا در اذهان عمومی جهان وابسته به رسانه او است.

وی بیان کرد: چین در حقیقت نتوانسته است ولایتی روی اذهان عمومی جهان داشته باشد و قدرت خود را  به نمایش بگذارد.

یامین‌پور عنوان داشت:‌ در شرایط حاضر خانه قدرت در حوزه سیاست، رسانه است، درگیری در عرصه رسانه‌ای مقابله با طاغوت است، چراکه طاغوت در حال نمایش یک چهره پریوش‌گونه از چهره شیطانی خود است.

*‌ نخستین رسالت رسانه انقلابی ایجاد کفر به طاغوت است

وی تأکید کرد: در حال حاضر در عرصه هم‌آورد رسانه‌ای و معرکه نزاع رسانه، ما باید نخستین رسالت رسانه‌ای انقلابی را ایجاد کفر به طاغوت بدانیم، چراکه امپریالیسم فرهنگی یک اصل بیشتر ندارد و آن ترویج برتری آمریکا در جهان است.

رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی با طرح این سئوال که یک نیروی انقلابی امروز برای حضور در عرصه رسانه به چه وسایل و ابزاری نیاز دارد؟ اذعان کرد:‌ لوازم و وسایل ما در عرصه رسانه‌ای یا بصیرتی است و یا مهارتی، نخستین ابزار یک نیروی همتراز انقلاب آشنایی با نقشه دشمن است، ما باید به عنوان یک نیروی فعال انقلابی در عرصه رسانه‌ای دانش‌‌آموخته معارف دینی باشیم.

این مسئول تشریح کرد: شمشیر زدن بدون بصیرت در عرصه فرهنگ و جنگ نرم نه تنها سودی ندارد؛ بلکه یک تهدید به شمار می‌آید، رسالت هنر اسلامی نمایش عظمت اسلام و انقلاب است.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) اظهار کرد: یک نیروی همتراز انقلاب در جبهه جنگ نرم و عرصه رسانه باید تکنیک‌ها را بشناسد، درام‌ها را تشخیص دهد، جنس سینما را درک کند و به ابررسانه‌‌های جهان آگاهی داشته باشد، اینها سواد رسانه‌‌ای است.

وی عنوان کرد:‌ جریان‌های مؤثر در رسانه‌ها درصدد تعیین اولویت‌های خبری هستند؛ اولویت نخست عرصه ژورنالیست غربی این است که به مخاطب بگوید امروز به چه چیزی بیندیش، حتی به مخاطب نمی‌گوید چگونه باید بیندیشد؛ به نوعی جریان ژورنالیست غربی در حال نسخه‌پیچی روزانه برای مخاطبان است و از این طریق افکار عمومی را جهت‌دهی می‌کند.

یامین‌پور، اشاره‌ای هم به معماری کرد و گفت:‌ معماری و کلاً‌ فضاسازی جزو تأثیرگذارترین هنر به حساب می‌آید؛ معماری به نوعی موزه هنرها است، چراکه خط، نقاشی، رنگ و مدل در آن نهفته است.

* باید از معماری‌های حرام دوری کنیم

وی با بیان اینکه متأسفانه با یک نگاه اجمالی به معماری شهرها و به ویژه پایتخت ایران می‌توانیم به یک به‌هم‌ریختگی در سبک معماری پی ببریم، گفت: حقیقت این است که برخی از معماری‌ها، اماکن و ساختمان‌ها یک معماری حرام است، چراکه از دل یک شیطان‌النفس برآمده و از سوی مکاتب غربی شیطانی به وجود آمده است.

* تربیت نیروی فرهنگی مهم‌تر از کار خبری در عرصه فرهنگ است

مجری سابق برنامه دیروز امروز فردا تأکید کرد: دنیای امروز، تلاش خود را برای حفظ وضع موجود می‌کند، لیبرال‌دموکراسی‌ها به مرز رسوایی رسیده‌اند و به هیچ وجه نمی‌توانند امروز حتی ادعاهای دهه 90 خود را محقق کنند و درصدد سرپوش گذاشتن روی رسوایی‌های خود هستند.

وی متذکر شد: یک رسانه فعال با موزه تهاجمی باید رسوایی‌ها و از هم‌گسیختگی‌‌های دشمن مقابل را به رخ بکشد، مفهوم پیچ تاریخی مدنظر مقام معظم رهبری باید مابه‌آزای عینی پیدا کند.

یامین‌پور خاطرنشان کرد: ما در جبهه گفتمان انقلاب منتقد به وضعیت موجود هستیم و البته بشارت‌دهنده به یک وضعیت خوب در آینده توسط منجی عالم بشریت، اما جبهه مقابل و استکبار و لیبرال به دنبال ترویج و حفظ وضعیت موجود خود هستند.

وی در پایان متذکر شد: متأسفانه برخی افراد جبهه فرهنگ اسلامی فکر می‌کند کار خبری بهترین کار فرهنگی است، در صورتی که این خیالی باطل است، اما تربیت نیروی فرهنگی در مسیر انقلاب و اسلام از کار خبری مهم‌تر بوده و دغدغه ما است.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.