سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:33 - جمعه 21 شهریور 1393

وزیر بهداشت عنوان کرد:

بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند

وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان ها قدمت بالای ۵۰ سال داشته و فرسوده هستند، اظهار داشت: نحوه ارائه خدمات در این مراکز به دلیل فرسودگی بالا به هیچ وجه زیبنده بیماران نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ به نقل از پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (وب دا)؛ وزیر بهداشت با توضیح مدل زنجیره ای شدن بیمارستان ها، بیان داشت: در بحث اقتصاد سلامت، مهمترین نکته، مشارکت دادن مردم در ارائه خدمات از طریق سرمایه گذاری آنها است.
سید حسن هاشمی با اشاره به این که در این زمینه تجارب موفق زیادی با کمترین آمار تخلف دیده شده است، افزود: برای جذب سرمایه داران در ارائه خدمات سلامت نیاز به تعریف مشوق های مختلف از سوی دولت داریم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد از بیمارستان ها قدمت بالای ۵۰ سال داشته و فرسوده هستند، اظهار داشت: نحوه ارائه خدمات در این مراکز به دلیل فرسودگی بالا به هیچ وجه زیبنده بیماران نیست و اگرچه در راستای طرح تحول سلامت توانستیم حمایت مالی خوبی از بیمارستان های دولتی داشته باشیم و پرداخت های مردم را به ۷.۵ درصد کاهش دهیم، ولی در عین حال باید به فکر ارتقاء دادن نحوه ارائه خدمات در این بیمارستان ها نیز باشیم.
به گفته دکتر هاشمی انجام این وظیفه تنها در توان بخش دولتی نیست و نیاز به پیشنهاد راه هایی داریم که برای مشارکت بخش خصوصی نیز مقرون به صرفه باشد.
وی با اشاره به در نظر گرفتن سود ۲۵ درصدی برای مشارکت بخش خصوصی در این حوزه گفت: با این کار تصدی گری دولت و نیاز به جذب نیروی انسانی در بخش دولتی کاهش خواهد یافت.
وزیر بهداشت با بیان این که در این راستا اولین قرارداد با بخش خصوصی در این زمینه طی روزهای گذشته و همزمان با میلاد امام رضا (ع) بسته شد، ادامه داد: در ماه مبارک رمضان نیز برای مجموعه دیگری قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد تا در طی آن تعدادی بیمارستان در استان خوزستان احداث گردد.
دکتر هاشمی تاکید کرد: امیدواریم در مورد سرمایه گذاری در حوزه سلامت فعالیتهای بیشتری صورت گیرد. سرمایه گذاران زیادی در حوزه های مختلف وارد مشارکت شده اند ولی تا به حال این اتفاق به دلیل نگاه های حاکمیتی دولت، در بخش سلامت نیفتاده است.
وزیر بهداشت اذعان کرد: ما از مشارکت تمام سرمایه گذاران هم در اداره و هم در ساخت و بهره برداری بیمارستان ها استقبال و از آنها خرید خدمت می کنیم.
وی با اشاره به این که این یک مدل اقتصادی بین المللی است، خاطرنشان کرد: به مردم این اطمینان را می دهیم که مشارکت بخش خصوصی در ارتقاء خدمات بیمارستان ها به هیچ وجه از نظر اقتصادی لطمه ای به آنها وارد نخواهد کرد و پرداخت مردم برای هزینه های درمان یر مبنای تعرفه دولتی خواهد بود. ضمن این که مردم به جز این که احساس کنند نحوه ارائه خدمات به آنها ارتقاء یافته و از احترام بیشتری برخوردارند، حس دیگری نخواهند داشت.
دکترهاشمی بیان داشت: پرواضح است که دریافت خدمات همچنان در این مدل اقتصادی از سوی دولت خواهد بود نه بخش خصوصی. چون هدف ما بهینه سازی مجموعه های دولتی با مشارکت بخش خصوصی است.
وزیر بهداشت با اشاره به این که در کلان شهرهای ایران بخصوص تهران، در ۴۰ سال گذشته بیمارستان هایی ساخته شده ولی هیچ کدام از طرح های توسعه ای پیوسته سلامت نداشته است، ادامه داد: این وضعیت در کنار عدم توانایی دولت در سرمایه گذاری، باعث شده راهی جز خرید خدمت از بخش خصوصی نداشته باشیم و اقدام به مشارکت خصوصی – دولتی کنیم.
دکتر هاشمی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: مدل قرارداد ما با بخش خصوصی به گونه ای است که ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه خدمات ارائه شده در بیمارستان ها از سوی بیمه های تکمیلی و مابقی توسط بیمه های پایه پوشش داده می شود. این روند باعث می شود همکاران پزشک در مجموعه خصوصی – دولتی خدمت کرده و در حال رفت و آمد بین مطب ها و بیمارستان ها نباشند.
وی با تاکید بر این که در این صورت تحول در نظام سلامت اتفاق خواهد افتاد، افزود: در این شرایط باید انتظار داشته باشیم که دانشگاه های علوم پزشکی مستقل شوند وابستگی بیمارستان ها به بودجه عمومی کاهش یابد.
دکتر هاشمی در پایان با اشاره به این که فعلا در این مدل اقتصادی صحبت از بستن قرارداد برای ۲۰ بیمارستان شده، گفت: یک بخش مهم از کار تجهیز کاربردی بیمارستان های فعلی است تا از این طریق سرمایه حاصل از آن، بتوانیم بیمارستان های مجهزتر احداث کنیم.

منبع:ایمنا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.