سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:25 - جمعه 21 شهریور 1393

وحید یامین پور:

نخستین رسالت رسانه انقلابی ایجاد کفر به طاغوت است/ دغدغه اصلی ما در جبهه فرهنگی, تربیت است

یک تحلیل‌گر سیاسی با بیان اینکه نخستین رسالت رسانه انقلابی ایجاد کفر به طاغوت است گفت: بخشی از جبهه فرهنگی انقلاب فکر می‌کنند که کار خبری بهترین مدل از کار فرهنگی است در حالی که دغدغه اصلی ما تربیت است.

به گزارش اصفهان شرق؛ وحید یامین پور شامگاه پنجشنبه در سلسله نشست‌های سواد رسانه‌ای که در خانه انقلاب اسلامی و ولایت برگزار می‌شود رسانه را عامل برتری طلبی در دنیا دانست و اظهار کرد: رسانه شان ولایت است و شان ولی، رهبری و جهت دهی به افکار عمومی دنیا بوده و این کار تنها از طریق رسانه میسر است.

وی با اعتقاد بر اینکه شمشیر زدن در جنگ رسانه‌ای با امامت ولی محقق می‌شود، تصریح کرد:  امروز نیز که تکنولوژی پیچیده‌ای به وجود آمده همیشه شان ابلاغ، شان ولی فقیه است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: جنگ در چند ده سال اخیر 3 مرحله به خود دیده، یکی مرحله جنگ سخت که هزینه بر بوده، یکی جنگ سرد که هماورد سیستم‌های جاسوسی است و جنگ نرم که ابزار آن رسانه است و امروز مفهوم حاکمیت از رسانه و فرهنگ آکنده شده است.

وی بیان کرد: امروز آمریکا بدهکارترین کشور دنیا و یک جامعه مصرفی و پرتوقع با رشد اقتصادی صفر دارد و چین پر درآمدترین کشور دنیا و جامعه‌ای قانع و بدون مصرف گرایی با رشد اقتصادی 10 درصد دارد اما هیچ کس چین را ابر قدرت نمی‌داند چرا که چین هالیوود ندارد و بنابراین توانایی تسلط بر اذهان را ندارد.

یامین پور با بیان اینکه از دهه دوم قرن بیستم، یهودیان و صهیونیسم به این نتیجه رسید که خانه قدرت حوزه ارتباطات است، اظهار کرد: امپریالسیم رسانه‌ای یک رسالت بیشتر نداشته و آن نشان دادن و اثبات برتری آمریکا است و ما نیاز به ده‌ها فیلم داریم که مردم خود و دنیا را به آمریکا کافر کنیم.

وی افزود: خیلی‌ها ایمان به خدا دارند اما تکنوکرات هستند و در مقابل قدرت تهی شیطان سر فرود می‌آورند و نخستین رسالت رسانه انقلابی ایجاد کفر به طاغوت است.

مجری سابق برنامه دیروز، امروز و فردا مهم ترین کار در جریان اصلی در عرصه رسانه را تعیین اولویت‌ها دانست و گفت: رسانه به مخاطب می‌گوید که به چه چیز بیاندیش و حتی نمی‌گوید که چگونه بیاندیش بلکه می‌گوید امروز به این مسائل بیاندیش که به این برجسته سازی می‌گویند.

وی تصریح کرد: امروز کار رسانه جهت دهی افکار عمومی بوده و از زیر این سیطره بیرون آمدن کار دشواری است و این خیلی سخت است که تو حرفی بزنی که در لیست آنها نباشد چرا که آنها می‌خواهند توجه مردم را به جای دیگری منحرف کنند.

این استاد دانشگاه افزود: برای مثال پروژه حقوق بشر یک موضوع و خوراک روزانه برای آنها است و مرتب در رسانه‌ها یشان موضوع زندانی سیاسی، نبود حقوق بشر و آزاد نبودن هم جنس بازی در ایران را مطرح می‌کنند و آنقدر این کار را تکرار می‌کنند تا به آرامی هرجایی نام ایران برده شد همه تصویر سیاهی از آن در ذهن داشته باشند.

وی بیان کرد: در این زمان انسان باید به جای دفاع، کاری کند و حرفی بزند که آنها را مشغول به آن کرده و اینگونه به مقابله آنها برود و مقام معظم رهبری در موضوع نظامی گفتند که تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم، در اقتصادی گفتند که نگران نیستیم و اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند اما در عرصه رسانه‌ای گفتند که ما در این جنگ ضعیف هستیم چرا که تاخیر تاریخی داریم.

یامین پور با اعتقاد بر این که رسانه موفق، رسانه‌ای است که دستور روز به مردم بدهد، خاطرنشان کرد: الصاق تروریسم به اسلام یک کار رسانه‌ای بوده و ما نباید وارد این بازی شویم بلکه باید خودمان دستور روز تعیین کنیم مانند کاری که احمدی‌نژاد کرد و هلوکاست را مطرح کرد و آنها مجبور شدند که 4 سال به آن بپردازند.

وی با بیان اینکه امروز گفته می‌شود که هر نشانه‌ای یک رسانه است، گفت: زمانی که هنر تجلی می‌یابد مخاطب را به افق خود می‌کشاند و اگر بگوییم هنر نتیجه واردات قلب یک انسان است بنابراین یک اثر هنری حاصل وحی شیطانی نیز می‌تواند باشد چرا که و ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم.

این استاد دانشگاه افزود: معماری عریان گرایانه‌ای که از انگاره‌های اومانیستی و فرد گرایانه حاصل شده و حال انسان را خراب می‌کند را می‌توان از مصادیق هنر مبتذل و حرام برشمرد.

وی تصریح کرد: تمام تلاش دنیای امروز حفظ وضع موجود است چرا که دیگر غرب ادعاهای گذشته خود را ندارد و حتی فوکویاما نیز معذرت خواهی کرده است بنابراین آنها حافظ و ما منتقد و نافی وضع موجود هستیم و معتقد هستیم با آمدن حق باطل از بین می‌رود پس کار ما نباید دشوار به شمار آید.

یامین پور گفت: متاسفانه بخشی از جبهه فرهنگی انقلاب فکر می‌کنند که کار خبری بهترین مدل از کار فرهنگی است در حالی که دغدغه اصلی ما تربیت است و ما نباید کل کار فرهنگ را در خبر خلاصه کنیم.

وی با اشاره به مطالبی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اظهار کرد: برخی از مذهبی‌ها فکر می‌کنند با تسلسل در پیام‌ها کار فرهنگی می‌کنند در حالی که این کار جا را برای کار آموزشی و مطالعه کم کرده و حوصله را برای زانو زدن مقابل علم کم می‌کند و اعتیاد به رسانه را افزایش می‌دهد.

انتهای پیام

منبع:تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.