سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:00 - پنجشنبه 20 شهریور 1393

50 درصد اتوبوس‌های کشور به دلیل مشکل سوختی خاک می‌خورند

شهردار اصفهان گفت: 50 درصد اتوبوس‌های کشور به دلیل مشکل سوختی خاک می‌خورند.

به گزارش اصفهان شرق؛ مرتضی سقائیان‌نژاد  در پنجمین نشست معاونین حمل و نقل و ترافیک و روسای پلیس راهور کلانشهرهای کشور با اشاره به وضعیت حمل و نقل در اصفهان به عدم تخصیص اعتبارات دولتی به ناوگان حمل و نقل عمومی و به ویژه اتوبوس‌ها اشاره و اظهار کرد: طی چند سال اخیر دولت به دلیل مشکلات مالی موفق به پرداخت این اعتبار به شهرداری‌ها نشده است و هر ساله سهم دولت در پرداخت اعتبار برای حمل و نقل عمومی به تاخیر انداخته می‌شود. وی با بیان اینکه سهم دولت 82.5 درصد و سهم مردم 17.5 درصد است، افزود: در حال حاضر 50 درصد از اتوبوس‌های کشور به دلیل عدم وجود تجهیزات برای خودروهای سوخت CNG بلا استفاده مانده است. شهردار اصفهان در خصوص عدم توجه دولت به روند راه‌اندازی مترو در کلانشهرها تصریح کرد: شرکت مادر تخصصی ادعایی بزرگ دارد و چنین عنوان می‌کند که می ‌تواند 400 کیلومتر ریل گذاری در کلانشهرهای کشور انجام دهد و این در حالی است متروی اصفهان همچنان به روی زمین مانده است. *150 مدل خودرو در کشور تاکسی هستند/ ساماندهی یک خودروی ملی به عنوان تاکسی وی با طرح اینکه صحبت از هماهنگی در حمل و نقل می‌شود اما با کمی دقت دیده می‌شود که بیش از 150 مدل تاکسی در شهرها تردد دارد، گفت: ما در زمینه جابه جایی مردم نتوانسته‌ایم به یک مدل تاکسی به اتفاق نظر برسیم و به نظر می‌رسد که اصلاح مدل‌های تاکسی در شهرهای ایران نیز ضروری است. سقائیان‌نژاد ادامه داد: باید برای هر شهری متناسب با فرهنگ، بوم و بافت آن شهر تاکسی مناسب طراحی شود. وی با اشاره به تردد روزانه 3 هزار و 700 تاکسی فرسوده در سطح شهر اصفهان بیان داشت: روزانه بیش از 600 هزار دستگاه خودرو در سطح شهر اصفهان تردد می‌کنند که 25 درصد از آنها فرسوده است و آسیب‌های زیست محیطی زیادی را به شهر اصفهان وارد می‌کند. *موتورسواران عامل تصادف هستند شهردار در ادامه به موتور سواران و وضعیت بسیار بد تردد منجر به حادثه آنها اشاره و افزود: در شهر اصفهان موتورسیکلت‌ها و تخلفاتی که این وسایل نقلیه انجام می‌دهند فضای شهر اصفهان را فلج کرده‌ است و باید راهکار اساسی برای این مشکل در شهر اصفهان تدوین گردد. وی بیان کرد: حل مشکلات ترافیکی در کلانشهرها نیازمند برنامه‌ریزی‌های بالادستی در برخی از حوزه‌هاست و در این راستا باید تدوین برنامه‌های کوتاه مدت و بلند مدت برای حل این مشکلات در دستور کار قرار گیرد. سقائیان‌نژاد ایجاد زیرساخت‌ها را لازمه حل مشکل ترافیکی در سطح کلانشهرها دانست و افزود: برای مثال در شهر اصفهان وجود بافت‌های فرسوده، کمبود سرانه و زیرساخت‌‌های شهری و فقر شهری مشکلات ترافیکی شهر را تحت‌الشعاع قرار داده‌اند. وی تصریح کرد: ‌عدم هماهنگی در کلانشهرها به ویژه اصفهان در بحث حمل و نقل، بار و مسافر مشکلاتی را ایجاد کرده است و سازمان‌های فعال در حوزه‌ ترافیک در سطح کلانشهرها هماهنگ عمل نمی‌کنند. شهردار در بخشی از صحبت‌های خود تصریح کرد:شهرداری مجبور به فروش تراکم است و نبود ابزارهای نظارتی موثر در اجرای فعالیت‌ها سطح شهر و به ویژه در مالکیت بخش‌ها مشکلاتی را برای مدیریت شهری در اصفهان ایجاد کرده است. وی با اشاره به عدم اجرای مستمر قوانین راهنمایی و رانندگی نیز گفت: امروزه حمل و نقل باید یکپارچه باشد و این در حالی است که در کشور ما مهندسی ترافیک، اعمال قانون و آموزش هر کدام توسط ارگانی خاص انجام می‌شود و این امر بدون تعامل بین بخش‌ها دنبال می‌شود. *25 ارگان تصمیم‌گیرنده برای مردم اصفهان نسخه می‌پیچند سقائیان‌نژاد با اشاره به امضای تفاهم‌نامه‌ای در خصوص یکپارچه شدن فعالیت‌های راهنمایی و رانندگی و با استناد به مصوبه مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه هنوز این امر محقق نشده است و امیدواریم هر چه زودتر اجرایی شود. وی تحقق مدیریت یکپارچه شهری را نیز ضروری دانست و افزود: در حال حاضر 25 ارگان برای شهر نسخه می‌پیچند و این جز دردسر درست کردن نتیجه دیگری ندارد. شهردار اصفهان توسعه جایگاه‌های CNG را نیز ضروری دانست و افزود: برای بهبود شرایط آلایندگی در سطح شهرها ضروری است که معاینه فنی خودروها با شدت بیشتری دنبال شود. وی با بیان اینکه واگذاری برخی از اختیارات مرکز به پلیس راهور استان‌ها می‌تواند مشکلات ترافیکی شهر را مرتفع کند، ادامه داد: در برخی از شهرها پلیس می‌تواند با توجه به اختیاراتی که دارد در راه‌اندازی طرح‌های کنترل ترافیک و بهبود شرایط ترافیکی سطح شهرها نقش داشته باشد.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.