سرویس: غیر تولیدی » نقلی 12:50 - پنجشنبه 20 شهریور 1393

ضرورت برنامه هاي جريان ساز در حوزه فرهنگ ديني/اهميت كانون هاي مساجد در برنامه ريزي هاي فرهنگي ديني

معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان در نشستي با تعدادي از مديران مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان بر ضرورت برنامه هاي جريان ساز در حوزه فرهنگ ديني تاكيد كرد و گفت:كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در برنامه ريزي هاي فرهنگي ديني نقش به سزائي دارند.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول ياحي،‌ معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان شب گذشته در نشستي با تعدادي از مديران مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان اظهار داشت: كانون هاي فرهنگي هنري مساجد به عنوان يكي از مهم ترين پايگاه هاي ديني و فرهنگي نقش به سزائي در برنامه ريزي هاي فرهنگي ديني دارند.

وي ادامه داد: با پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي،‌ ايران توانست در حوزه هاي مختلف به پيشرفت هاي بزرگي دست يابد.

ياحي افزود:امروز نيازمند برنامه هاي جريان ساز در حوزه فرهنگ ديني هستيم و تشكيل اتاق فكر جهت رصد و طراحي مسائل فرهنگي و مقابله با هجمه هاي فرهنگي ضروري است.

معاون سياسي امنيتي استاندار اصفهان افزود: براي پيشرفت در حوزه هاي مختلف بايد استعدادها و توانمندي ها را شناسايي كنيم كه در اين راستا كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بسيار موثر هستند.

ياحي،‌خانواده را از مهم ترين كانون هاي نهاد اجتماعي دانست و افزود:‌كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بايد توجه ويژه اي به اين مساله داشته باشند.

وي،‌ اعتياد را مادر مفاسد و آسيب هاي اجتماعي دانست و افزود:‌مسئولان كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بايد با ارائه برنامه هاي مناسب ضمن جذب نوجوانان و جوانان به مساجد با اعتياد كه معضلي خانمان سوز است، مقابله كنند.

ياحي با بيان اينكه تقريبا نيمي از بودجه دولت در آموزش و پرورش و آموزش عالي هزينه مي شود، گفت:‌ اين نهادها بايد به وظيفه اصلي خود كه تعليم و تربيت است،‌بپردازند و كشور را در مسير پيشرفت و توسعه ياري رسانند.

وي با بيان اينكه مديران كانون هاي فرهنگي هنري مساجد بايد به جايگاه خود واقف باشند،‌افزود: مهم است كه بدانيم كجاي راه هستيم و مي خواهيم از كجا به كجا برسيم.

ياحي با تاكيد بر ترويج و نهادينه كردن فرهنگ قرآني در جامعه افزود: توجه و تمسك به قرآن كريم و اهل بيت(ع) بايد در كانون هاي مساجد مدنظر باشد.

در اين جلسه حجت الاسلام محمد قطبي،‌ مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان، كانون هاي فرهنگي هنري مساجد را از مهم ترين مراكز ديني فرهنگي دانست و افزود:‌استان اصفهان با يك هزار و 600 كانون مساجد و ارائه برنامه هاي فرهنگي،‌هنري،‌ديني و اجتماعي نقش به سزائي در مقابله با هجمه هاي فرهنگي دشمنان دارند.

حجت الاسلام رمضانعلي معتمدي،‌ مسئول دبيرخانه كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان نيز در اين جلسه اظهار داشت: وجود يك هزار و 600 كانون فرهنگي هنري مساجد، وجود يك هزار و 4 كتابخانه مسجد و 45 كتابخانه تخصصي از افتخارات دبيرخانه كانون هاي مساجد استان است.

وي ادامه داد: در حال حاضر كانون هاي فرهنگي هنري مساجد را در مصلي ها،‌دانشگاه ها،‌زندان و پادگان راه اندازي كرده ايم و توانسته ايم برنامه هاي فرهنگي و ديني مناسب و جذابي در اين كانون ها برگزار كنيم.

حجت الاسلام معتمدي با اشاره به مصوبه جلسه هيات هماهنگي و نظارت بر كانون هاي فرهنگي هنري مساجد استان اصفهان مبني بر حمايت ويژه از كانون هاي فرهنگي هنري مساجد توسط استانداري گفت:‌متاسفانه هنوز اتفاقي در اين حوزه نيفتاده است.

تعدد مراكز تصميم گيري در حوزه فرهنگ، مواز كاري در حوزه فرهنگ،‌ عدم همكاري بعضي از دستگاه هاي اجرايي در حوزه مسجد،‌پيشنهاد طرح مسجد،‌مدرسه،‌خانواده و فرهنگ سازي آن،‌ استفاده از ظرفيت هاي مردمي جهت توسعه فرهنگ ديني،‌مشخص بودن گروه هدف براي فعاليت ها،‌نياز كانون هاي فرهنگي هنري مساجد به ورزشگاه، اردگاه و …، رونق گرفتن فعاليت هاي قرآني در مساجد و كانون ها از مواردي بود كه مديران مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در اين جلسه مطرح كردند.

هماهنگي بين مسئولان مساجد از جمله روحاني،‌هيات امنا،‌بسيج و كانون،‌ عدم به روز بودن بعضي از فعاليت هاي فرهنگي در مساجد،‌تقويت اردوهاي زيارتي و سياحتي،‌رونق دادن نماز در مساجد و حضور جوانان در نمازهاي جماعت،تشكيل شوراي فرهنگي در روستاها،‌ايجاد اتاق فرهنگي در استان و اصل قرار دادن آموزش دز مساجد و كانون هاي از ديگر مواردي بود كه مديران مسئول كانون هاي فرهنگي هنري مساجد در اين جلسه مطرح كردند.

پايان پيام/

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.