اصفهان شرق

نمایندگان در اظهار نظرهای خود انصاف را رعایت کنند / هرگونه مشکل‌آفرینی در حوزه آب با منافع ملی در تعارض است

کدخبر: 31062
1393/06/18 در ساعت 16:29

به گزارش اصفهان شرق: عوض حیدرپور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار سیاسی صاحب نیوز، در مورد اظهار نظرهای اخیر بعضی از نمایندگان سایر استان ها در موضوع مسئله آب اصفهان گفت: نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی فراموش نکنند بیش از ۲۰ هزار نفر از جوانان استان اصفهان در دوران دفاع مقدس در خوزستان به شهادت رسیدند و بیش از ۵۰ هزار نفر از جوانان رشید استان اصفهان در سال های جنگ در خوزستان به درجه جانبازی نائل آمدند.

وی تاکید کرد: در دوران دفاع مقدس بیشترین جانبازان قطع نخاعی کشور از استان اصفهان بودند و چنانچه باز هم ایران عزیز نیازمند دفاع باشد بی شک اصفهانی ها کنار دیگر هم وطنان درخط مقدم دفاع  قرار خواهند گرفت.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از ۹۰ درصد آب های سلسله ارتفاعات زاگرس و زردکوه به خوزستان می رود و فقط ۱۰ درصد آن به سمت فلات مرکزی و اصفهان سرازیر می شود ، اظهارداشت: از این رو عقل حکم می کند کسانی که قصد اظهارنظر دارند، جانب انصاف را رعایت کنند و سخنان بر اساس استنباط غلط از شرایط آب و هوایی و وضعیت های موجود در منطقه نباشد و به گونه ای “دشمن شاد کن” سخن نگویند.

وی ادامه داد: کسانی که در حاشیه زاینده رود درخواست آب دارند، مطالبه زیادی نکرده اند.

نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی گفت: احداث تونل‌های گلاب و بهشت‌آباد به عنوان یک سیاست‌گذاری مطلوب در جهت مدیریت آب کشور مطرح بوده و هرگونه مشکل‌آفرینی در این حوزه با منافع ملی در تعارض است.

حیدرپور اظهار کرد: در طول دوران فعالیت دولت‌های گذشته حقوق مردم استان اصفهان در خصوص آب زاینده رود لحاظ نشده و این موضوع در حال حاضر مشکلات و نارسایی‌های قابل توجهی برای دارندگان حق‌آبه در این حوزه به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه در دوران فعالیت دولت سازندگی قوانینی مبتنی بر انتقال آب زاینده‌رود به نقاط مختلف کشور به تصویب رسیده است، ادامه داد: این اصول اشتباه در دولت اصلاحات و در نهایت دولت نهم و دهم تکرار شد و در عمل شاهد انتقال آب زاینده رود به کاشان، یزد، کرمان و برخی دیگر از نقاط دیگر کشور هستیم که این زمینه بروز مشکلات و نارسایی‌های کنونی را به همراه داشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای با اشاره به اینکه رئیس جمهور سابق در جریان سفر به چهارمحال و بختیاری قول بهره‌گیری بدون محدودیت از زاینده رود را به مردم این استان داده بود، افزود: این در حالی است که با احداث تونل‌های کوهرنگ تعداد زیادی از مردم با پرداخت هزینه نسبت به خرید سهام و حق‌آبه از موجودی آب این حوزه اقدام کردند.

حیدرپور اضافه کرد: در حالی که مقرر شده بود با احداث تونل سوم کوهرنگ سهمی جهت اهالی آن منطقه لحاظ شود و از سوی دیگر بروز مشکلات و نارسایی‌های گسترده برای ساکنان حاشیه زاینده رود لزوم احداث این تونل‌ها را دو چندان کرده است، برخی افراد در چهارمحال و بختیاری به اشکال مختلف در جهت جلوگیری از تحقق این موضوع تلاش می‌کنند.

وی اظهارداشت: در وضعیتی که آب به عنوان یکی از مهم‌ترین سرمایه های کشور مطرح است و از سوی دیگر نباید این حجم آب به سمت کارون و خلیج فارس هدایت شود رفتار برخی نمایندگان در خصوص جلوگیری از اجرای این طرح علمی و سازنده، جای بسی تعجب دارد.

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس شورای اسلامی براساس آرای مردمی در یک مقطع مشخص انتخاب شده اند و ایجاد اختلال در حوزه مدیریت منابع آبی به عنوان یک امر مشکل آفرین برای ادوار مختلف تاریخی مطرح است، گفت: نحوه اعلام اعتراض برخی نمایندگان به شکل غیراصولی و ناپسند در منزلت کانون قانون گذاری کشور نیست.