سرویس: غیر تولیدی » نقلی 10:15 - سه شنبه 18 شهریور 1393

با اشتون گفت‌وگو می‎کنیم اما با زن بی‌حجاب جامعه‌مان نه!

نویسنده کتاب «سبک زندگی» گفت: جمهوری اسلامی، روحانیت و حوزه های علمیه باید جرات کنند و به جایی برسند، با زنی هم که بی حجاب است، گفت و گو داشته باشند.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام زائری در نشست نونشر که با موضوع «سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی» برگزار شد با اشاره به اینکه مفهوم سبک زندگی تعارف، شعار، همایش و فرمایش نیست، گفت: سبک زندگی، واقعیت روزمره ما و مجموعه ترجیح ها، انتخاب ها و گرایش های ماست.

حجت الاسلام زائری در این نشست که در فرهنگسرای سرو برگزار شد با تاکید براهمیت پرداختن به موضوع سبک زندگی گفت: ورود رهبر انقلاب به موضوع سبک زندگی در سخنرانی مشهور و مهم خود در سفر خراسان شمالی در پاییز 1391، خوشبختانه فضای جدیدی را برای این بحث آماده ساخت تا پیش از آن به کاربردن تعبیر سبک زندگی و پرداختن به این موضوع برای بسیاری در فضای جبهه انقلاب و رسانه های عمومی و دست اندرکاران فعالیت های فرهنگی هنری نه تنها اهمیت نداشت، بلکه خوشایند نبود و حتی چه بسا آن را نوعی حرکت غیراصیل و نادرست می دانستند.

وی افزود: این سخنرانی مهم علاوه براین که راهگشا بود و فضای لازم را برای گشودن باب گفت‌وگو به وجود آورد، جامع و دقیق بود و به ابعاد مختلف موضوع به زیبایی توجه کرد.

حجت الاسلام زائری با بیان این که برداشت از مفهوم سبک زندگی به عنوان اخلاق عمومی و کاربردی و مهارت‌های زندگی نادرست دانست و اظهارداشت: سبک زندگی تعارف، شعار، همایش، فرمایش و … نیست، بلکه واقعیت زندگی روزمره ما است. مجموعه ترجیح ها، انتخاب ها و گرایش هایی است که باعث می‌شود در زندگی مان به گونه خاصی مصرف کنیم.

نویسنده کتاب «سبک زندگی» با تاکید بر این که این موضوع دستورالعملی، توصیه‌ای و فرمایشی نیست و اقتصاد یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در سبک زندگی است، گفت: یکی از ضربه هایی که در این سال ها به ویژه در حوزه رسانه و خانواده خورده‌‎ایم این است که نگاه‌مان شکلی، کمی، کیلویی و متری شده و از محتوا غافل هستیم و نتیجه آن جایگزینی محتوای فرهنگ غربی است.

با اشتون گفت‌وگو می‎کنیم اما با زن بی‌حجاب جامعه‌مان نه!

حجت الاسلام زائری یکی از معضلات اساسی در حوزه عفاف و حجاب را نداشتن ارتباط و گفت و گو با مخاطبان این حوزه دانست و افزود: جمهوری اسلامی، روحانیت و حوزه های علمیه باید جرات کند و به جایی برسد با زنی هم که بی حجاب است، گفت و گو داشته باشد، مانند نوشتن مطلب در روزنامه «زن روز» توسط استاد شهید مطهری در قبل از انقلاب یا فعالیت هایی که امام موسی صدر در لبنان داشتند و نتیجه بخش بود.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه با حجاب اجباری مخالفم، تصریح کرد: زن بی‌حجاب امروز ما از خانم اشتون برتر نیست. چطور حاضریم با خانم اشتون به خاطر ضرورت و اجبار مذاکره و گفت‌وگو کنیم اما این الزام و اجبار را در مسائل اجتماعی خودمان درک نمی‌کنیم. ضرورت گفت‌وگو با زن بی‎حجاب شهروند جامعه اسلامی از ضرورت گفت‌وگو با آمریکا بیشتر است. ضربه ای که از این بعد در حال خوردن هستیم از ضربه مذاکره نکردن با آمریکا بیشتر است.

حجت الاسلام زائری وظیفه دولت در حوزه فرهنگ به ویژه سبک زندگی را سیاستگذاری، نظارت و حمایت دانست و اظهارداشت: دولت نباید در زمینه اجرایی به صورت مستقیم وارد شود.

در ادامه این جلسه با دبیری و اجرای مهدی محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتاب «سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی» نوشته حجت‌الاسلام محمدرضا زائری توسط دبیران کارگروه‌های سبک زندگی فرهنگسرای سرو بازخوانی و بررسی شد و نویسنده کتاب به سوالات حاضران پاسخ داد.

نشست «نونشر» با موضوع سبک زندگی هرماه با بازخوانی و گفت وگو درباره کتابی در این حوزه در فرهنگسرای سرو برگزار می شود.

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.