سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:13 - سه شنبه 18 شهریور 1393

تاسيس دبيرخانه دائمي میراث فرهنگی ناملموس در اصفهان

شهردار اصفهان از تاسيس دبيرخانه دائمي میراث فرهنگی ناملموس در اين كلان شهر خبر داد و تصريح كرد: اين دبيرخانه، فرهنگ كشور در تمام ابعاد از جمله زبان و گويش را به رخ جهانيان خواهد كشاند.

به گزارش اصفهان شرق؛و به نقل از روابط عمومي شهرداري اصفهان،‌ سيد مرتضي سقاييان نژاد،‌ شهردار اصفهان اظهار داشت: با توجه به تاكيدات مقام معظم رهبري در زمينه ايجاد زيرساخت هاي لازم و نرم افزاري براي تمدن نوين اسلامي، شهرداري اصفهان درصدد برگزاري اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس است.

 وي با اشاره به اينكه تنها شهري كه سه اثر تاريخي ثبت جهاني از طريق يونسكو دارد، اصفهان است، افزود: ميراث فرهنگي ملموس اصفهان هويدا است به طوري كه مسجد جامع ، كاخ چهلستون و ميدان امام (ره) در يونسكو به ثبت رسيده است.

 شهردار اصفهان با بيان اينكه اصفهان پايتخت صنايع دستي دنيا است، اذعان داشت: ۶۰۰ اثر صنايع دستي در دنيا به ثبت يونسكو رسيده به طوري كه ۲۰۰ اثر اين صنايع در اصفهان است.

 وي افزود:لازم است عواملي كه باعث شده اين صنايع دستي به نسل هاي آينده انتقال يابد بررسي شود كه مي توان اين مهم را در آداب و رسوم و شيوه زندگي اصفهاني جستجو كرد و روش هاي نقش آفرين را برجسته كرد.

  وي با تاكيد بر اينكه توجه به میراث فرهنگی ناملموس،نقش مهمی در گفتگوی بین فرهنگ های مختلف ایفا می کند، ادامه داد: با توجه به اينكه فرهنگ ما در معرض تهاجم و شبيخون است؛ برجسته سازي و متبلور كردن میراث فرهنگی ناملموس مي تواند از اين مهم حفاظت و حراست نمايد.

 سقاييان نژاد با اشاره به اينكه کلان شهر اصفهان از« ۱۶ ۲۰ مهر»، میزبان اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس با محوریت شهرداری اصفهان خواهد بود، خاطرنشان كرد: ۵۰ كشور دنيا در بزرگ ترين واقعه و رويداد فرهنگي سال جاري حضور خواهند داشت، بنابراين مقامات رده اول كشور در اجلاس و جشنواره بین المللی میراث فرهنگی ناملموس دعوت شده اند.

وي از تاسيس دبيرخانه دائمي میراث فرهنگی ناملموس در اين كلان شهر خبر داد و  تصريح كرد: اين دبيرخانه، فرهنگ كشور در تمام ابعاد از جمله زبان و گويش را به رخ جهانيان خواهد كشاند.

شهردار اصفهان تاكيد كرد:جشنواره میراث فرهنگی ناملموس، با هدف معرفی داشته ها و ذخائر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به جهانیان و نیز آگاهی افزایی و شور آفرینی در بین عموم مردم، با حضور استان های کشور برگزار خواهد شد.

وي با بيان اين مطلب كه در مهرماه شاهد سه رويداد بزرگ شامل برگزاري اجلاس بين المللي ميراث فرهنگي ناملموس، جشنواره كودك و نوجوان و بهره برداري از انديشكده بيداري اسلامي هستيم، افزود: اجراي طرح احياي ميدان امام علي (ع) و احداث مركز همايش هاي بين المللي در اصفهان از جمله زيرساخت هايي است تا بتوان ظرفيت هاي گردشگري اين كلان شهر را ارائه كرد.

سقاييان نژاد اضافه كرد: زيرساخت هاي لازم براي قرار دادن اصفهان در زمره 10 شهر برتر دنيا بايد  ايجاد شود؛ كه اين موضوع نياز به راه اندازي شبكه گردشگري با كار كارشناسي و تخصصي دارد.

 پايان پيام/

منبع:شبستان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.