سرویس: غیر تولیدی » نقلی 07:15 - سه شنبه 18 شهریور 1393

رئیس ستاد اقامه نماز:

در مسیر اقامه نماز، راه نرفته بسیار است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با اشاره به کارهای انجام شده و فعالیت های پیش رو در زمینه اقامه نماز گفت: مرید و عبد خوب کسی است که به جلو نگاه کند و ببیند چه قدر از مسیر باقی مانده است، نه این که نگاه کند چه کار هایی انجام داده و چه سابقه ای دارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور در مراسم گردهمایی دبیران ستاد اقامه نماز دستگاه های اجرایی و مدیران ستاد اقامه نماز کشور گفت: در قرآن سه نوع حرکت داریم،حرکت رو به جلو؛ حرکت رو به عقب و حرکت دوری. مهم نیست در دنیا عظیم و ارجمند باشیم، باید خودمان را با قرآن بسنجیم. هر کس که خیال می کند کارش درست است و در مسیر حق قدم بر می دارد، باید عاشق مرگ و شهادت باشد، این خط کش و میزان خوب و مهمی است.

وی همچنین در مورد قرآن و لزوم مراجعه به آن افزود: کسی که می خواهد با خدا مناجات کند، آیات قرآن را بنویسد، در مورد آن ها تفکر کند، عملکرد خود را بسنجد و گریه کند. از خود بپرسد: آیا طبق گفته قرآن، نماز من مصداق نماز خاشعانه و خاضعانه است؟ آیا مصداق یَقتلون و یُقتلون فی سبیل الله هستم یا نه؟

وی با اشاره به کار های انجام شده و فعالیت های پیش رو در زمینه اقامه نماز گفت: مرید و عبد خوب کسی است که به جلو نگاه کند و ببیند چه قدر از مسیر باقی مانده است، نه این که نگاه کند چه کار هایی انجام داده و چه سابقه ای دارد.

رئیس ستاد اقامه نماز افزود: برنامه ریزی و قرارداد های بین سازمانی برای کارمندان فایده چندانی ندارد، باید به سراغ کودکان، نوجوانان و جوانان رفت و برای آن ها فعالیت کرد. بسیج های دانشجویی سراسر کشور، جمعیت های مذهبی و جوانی هستند که آماده کار فرهنگی هستند، تاکنون چه قدر از آن ها استفاده کرده ایم؟ بسیج دانشجویی برای دانشجویان خارج از بسیج چه کار انجام داده است؟ باید کاری کنیم دانشجویی که نماز نمی خواند، مقید به نماز شود و آن کس که می خواند، بهتر بخواند.

وی با اشاره به ظرفیت های دبیرستان ها و اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس افزود: تا کنون چه قدر از این ظرفیت ها استفاده و با این ها صحبت کرده ایم تا آن ها را جذب نماز کنیم؟

این مفسر قرآن به مسئله فرهنگ اسلامی در مناطق مرزی نیز پرداخت و گفت: طلاب و روحانیون حوزه های علمیه، جهت تبلیغ به مناطق مرزی نمی روند، یا خود مایل نیستند و یا خانواده شان. ما در مناطق مرزی مشکلات بسیاری داریم که در این زمینه پیشنهاد استفاده از فارغ التحصیلان مقطع لیسانس که از قشر مذهبی و حزب اللهی و اهل کار فرهنگی هستند، مطرح شد تا به صورت تبلیغ چهره به چهره از آن ها استفاده شود.

وی به مساجد و کانون های فرهنگی و هنری آن ها اشاره کرد و گفت: در کشور بیش از 2000 کانون فرهنگی و هنری در مساجد داریم، این کانون ها برای اعضای خود برنامه هایی دارند و مناسبت های مذهبی را گرامی می دارند و برنامه هایی هم برگزار می کنند، اما کدام یک از این کانون های فرهنگی برای غیر اعضای خود، کسانی که به مسجد نمی روند، برنامه ریزی کرده اند؟ چه برنامه ای دارند؟ یا در قسمت امور پرورشی آموزش و پرورش کشور، چه برنامه ای برای دانش آموزان وجود دارد تا آن ها را جذب نماز و اقامه آن کند؟

حجت الاسلام قرائتی افزود: نماز چیزی است که در آن همه ارزش های مثبت و سازنده یافت می شود، اگر بخواهیم قشر جوان را از فساد بازداریم، نماز انسان را از فحشاء و منکر و فساد حفظ می کند، برای ترویج بهداشت، نماز کمک می کند، در هر زمینه ای نماز سازنده است. علاوه بر این که کار هایی انجام داده ایم، باید از همه ظرفیت ها مانند مساجد، پایگاه های بسیج، کانون های فرهنگی، اتحادیه انجمن های اسلامی مدارس و غیره استفاده کنیم.

ایشان با ذکر خاطره ای گفت: در زمان ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی، من گزارشی از وضعیت اهتمام به نماز در کشور به ایشان ارائه و شرایط کشور در زمینه نماز را شرح دادم و کمبود ها را بیان کردم. ایشان گفتند: من غافل شدم! و همان موقع دست خطی به وزیر فرهنگ وقت نوشتند و گفتند از همه امکانات و ظرفیت های کشور برای اقامه نماز استفاده شود. پس از آن هنگامی که گزارش و دستخط را خدمت مقام معظم رهبری بردم، ایشان هم گفتند حقیقتاً من هم غافل شدم!

رئیس ستاد اقامه نماز با اشاره به برخی بی توجهی ها به نماز گفت: در زمینه اقامه نماز، فقط پژوهش کافی نیست! باید خود عامل به آن باشیم.

وی افزود: در یکی از دولت های گذشته یکی از وزرا بود که 8 ماه به نماز جمعه نرفته بود! یکی از روحانیون دستگاه های دولتی به ایشان تذکر داد و از علت ماجرا پرسید. فوراً ایشان را برکنار کردند! نباید ارزش ها یادمان برود. اگر در مورد نماز شب می خواهیم به مردم توصیه و موعظه کنیم، خود باید اهل نماز شب باشیم و حداقل هر چند وقت یک بار نماز شب بخوانیم، تا سلول های بدنمان به ما نگویند دروغگو!

وی بار دیگر با اشاره به تلاش های انجام شده و مسیر های رفته در گذشته گفت: وضع نماز خانه ها و مسابقات و طرح های کتابخوانی و غیره خوب است، خدا قبول کند، اما کار های انجام نشده و مسیر نرفته و راه بسیاری باقی است.

وی به برخی از اشکال های برنامه ریزی در مسیر اقامه نماز اشاره کرد و گفت: رئیس شورای شهر مشهد به من گفت بودجه شورای شهر، 2 هزار میلیارد تومان است. من از ایشان پرسیدم بودجه فعالیت های فرهنگی چه قدر است؟ گفت 100 میلیارد تومان! شما حساب کنید چه قدر از این 100 میلیارد به نماز اختصاص می یابد؟ آیا این کافی است؟

وی افزود: حجت الاسلام خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در جلسه زکات به من گفت 5200 روستا با جمعیت بالای 200 خانوار داریم که به علت کمبود روحانیون، مبلغی در این روستاها نداریم. از ایشان سوال کردم علت چیست؟ گفتند کمبود بودجه. پرسیدم چه قدر باید برای هر مبلغ اختصاص بدهیم؟ پاسخ دادند حداکثر یک میلیون تومان در هر ماه. گفتم یک میلیون تومان برای 5 هزار روستا می شود ماهانه 5 میلیارد تومان. آیا بودجه کلانی می خواهد؟ یک بار هم سوار ماشین شدیم و رفتیم به 12 کیلومتری مشهد، یک آخوند نداشتیم! 34 سال از انقلاب می گذرد، در 12 کیلومتری پایتخت معنوی ایران، یک روحانی نداریم! در اثر این عدم تبلیغ ها، تعداد خانواده های سنی افزایش یافته، و خانواده های شیعه کاهش یافته اند.

حجت الاسلام قرائتی همچنین گفت: اگر ما کار کنیم، مردم هم کمک می کنند. بعضی از ما جز این که پشت میز بنشینیم و گزارش رد کنیم، کاری نمی کنیم، گاهی اوقات حس کار کردن نداریم.  فوقش می گوییم متأسفم، حیف! تا کسی دلش نسوزد، آب جوش نمی آید!

 پایان پیام/

منبع:شبستان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.