سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:36 - دوشنبه 17 شهریور 1393

با توجه به قول آب پاییره:

کشاورز بذری جهت کشت پاییزه ندارد/ دولت در حمایت از کشاورز چه می کند؟

دولت جهت حمایت از کشاورز بعد از چند سال خشکسالی چه اقدامی را جهت کاهش دغدغه ی این قشر انجام می دهد.

به گزارش اصفهان شرق: در جریان قول های وزیر و مسئولان استانی بر آن شدیم تا در راستای برخی دغدغه مندی های کشاورزان شرق اصفهان گوشه ای کوچک از این امور را به تصویر کشیم.
در این بین ضرورت توجه به قشری که بیش از پنج سال برداشت محصولی نداشته اند، بیش از پیش از مورد توجه قرار دارد.
دقیقا چند سال قبل کشاورز جهت کشت و کار سال بعدی میزان بذر خود را از محصول بر می داشت بی آنکه منتی از فرد یا شرکتی در این زمینه داشته باشد.
یک نگاه کلی به این مقوله نوید کشت پاییزه را در بین زحمت کشان شرق اصفهان زنده می کند ولی چیزی که مهم تر می باشد نیازهای ضروری در کشت و کار پاییزه است.

2229091_877
ای کاش مسئولین همپایی کشاورز امیدوار بودند، آن وقت خیلی سریع تر اقدام به حل مشکلات پیشروی این قشر می کردند.
عامل مهم دیگر در این زمینه اختصاص بذر کافی و اصلاح شده به کشاورزان است که بتوانند با اندک هزینه بذری کافی و لازم تهیه کنند ولی این در حالی است که هنوز برنامه ریزی جهت خرید بذری مناسب و به مقدار کافی صورت نگرفته است.

مسئولین توجه داشته باشند که اگر برنامه های پیشروی جهاد کشاورزی استان مشابه با برنامه های کلی کشور است می بایست اندکی تفاوت در بین کشاورزان قائل شد.

کشاورزی که در جنوب کشور می باشد مسلما برداشت کافی را تا یک سال قبل داشته است و دغدغه ای جهت خرید بذر ندارد ولی آیا میتوان همان تدبیر خرید بذر را برای کشاورز شرق اصفهانی عمل کنیم، کشاورزی که 8 سال است سبزی و زردی مزرعه را به ترک های زمین فروخته است و با عدم درامد کافی و نبود معیشت مواجه می باشد و می بایست حمایت دولت را در تمام زمینه ها دریافت کند.
در این زمینه دولت چه میکند؟
ملک پور دبیر صنف کشاورزی شهرستان در پاسخ به این سوال اظهار داشت: کشاورز پول نقدی جهت خرید بذر ندارد و در مقابل بذری هم برایش در انبار غله نمانده است و می بایست دولت جهت حمایت از کشاورز اقدام مناسبی بیندیشد تا کشاورز بتواند بذر را در قیمت پایین تر دریافت کند.
وی با اشاره به خشکسالی های پی در پی گفت: دولت در این زمینه جهت کمک کشاورزان وارد صحنه شود و با حمایت کافی را از کشاورز حین خرید بزر دریافت نکند زیرا اگر کشاورز بخواهد کل مبلغ زا همان موقع بپردازد و فاکتور پرداخت را به دولت بدهند، نوعی مشقت در خرید بذر است.
آنچه در این گفتوگو واضح بود، دغدغه صنف کشاورزی از توقف بهشت آباد پروژه ی بروجن گرفته تا برنامه ی دقیق کشت پاییزه توسط آب منطقه و خرید بذر برای کشاورز بدون غله ی شرق اصفهان است.
امیدواریم در فرصت 2 ماهه ی ورود آب در رودخانه و جاری شدن آن در زمین کشاورزان، دولت در مسیر حل مشکلات قدم هایی فعال بردارد زیرا هر کشتی مقدمه ای دارد و آن توجه به حل مشکلات است.
از مسئولین جهاد کشاورزی استان می خواهیم تا لااقل اگر وزیر آمد و کشاورزان ما را ندید، خود نگاهی به این قشر بیندازد و با برگزاری جلسات با نمایندگان کشاورزان از درد دل آنان با خبر شود.

شاید این مساله خود گلایه ای از صنف باشد که وزیر آمد و به دیدار کشاورزان و نمایندگان آنها در صنف نیامد!!!

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.