سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 14:00 - دوشنبه 17 شهریور 1393

۲۵ درصد از زمین‌های حاصلخیز استان اصفهان از چرخه تولید خارج شدند ۲۵ درصد از زمین‌های حاصلخیز استان اصفهان از چرخه تولید خارج شدند

استاندار اصفهان گفت: به دلیل خشکسالی‌های اخیر۲۵ درصد زمین‌های حاصلخیز استان از چرخه تولید خارج شده که می‌تواند مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای استان پیش بیاورد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رسول زرگرپور در کارگاه علمی و تخصصی اقتصاد مقاومتی اصفهان اظهار کرد: با وجود این‌که مواد اقتصاد مقاومتی بار‌ها از زبان مدیران و رسانه در جامعه اعلام شده اما تاکنون مفهوم، خواستگاه و اثرگذاری این شیوه اقتصادی در جامعه مطرح نشده است.

وی بیان کرد: امروز در جامعه مدیران کشوری تلاش می‌کنند تا مفهوم مدیریت جهادی را تداعی کنند و در این راستا هم به موفقیت‌هایی دست پیدا کرده‌اند اما نکته قابل توجه این است که آیا اقتصاد مقاومتی که مقام‌معظم رهبری مد نظر داشته‌اند اجرایی شده است؛ اقتصاد مقاومتی با شدت گرفتن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به عنوان راهکاری برای مقابله با این تحریم‌ها انتخاب شد.

استاندار اصفهان تصریح کرد: بیشتر مدیران کشور در دولت تدبیر و امید در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی تلاش می‌کنند و اعتقاد دارند که این اقتصاد راهگشای اقتصاد کشور بوده و می‌تواند اقتصاد ایران را ضمن مقابله با تحریم‌ها برابر مشکلات مقاوم سازد هم‌چنین بسیاری از مشاوران و معاونان وزرا و دولتمردان سال‌ها پیش در پژوهشکده‌ای به بررسی دقیق و موشکافانه این شیوه اقتصادی پرداختند و به همین سبب امروز راه مناسبی در راستای اجرای اقتصاد مقاومتی دارند.

وی افزود: دولت تلاش دارد اقتصاد مقاومتی را در بنیان اقتصادی کشور حاکم کند به همین منظور بیش از 20 مصوبه برای اجرای اقتصاد مقاومتی به اصفهان ابلاغ شده که با توجه به ظرفیت‌های مناسب اصفهان در زمینه‌های علمی، صنعتی، اقتصادی و ظرفیت مناسب نیروی انسانی باید در راستای توسعه مطلوب این ظرفیت‌ها و مناسبات تلاش کنیم و بیشترین بهره اقتصادی را از این ظرفیت‌ها ببریم.

زرگرپور خاطرنشان کرد: متأسفانه مشکلاتی از 4 دهه گذشته همراه اصفهان بوده که سبب جلوگیری از توسعه و پیشرفت این شهر شده است و می‌تواند ضربه‌ سنگینی به اقتصاد و پیشرفت اصفهان بزند و اگر ما بتوانیم این مشکلات را در یک برنامه 4 ساله برطرف کنیم کار بزرگی انجام داده‌ایم به طور مثال به سبب خشکسالی‌های اخیر25 درصد زمین‌های حاصلخیز استان از چرخه تولید خارج شده که می‌تواند مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای استان پیش بیاورد.

وی گفت: متأسفانه مشکلات توزیع آب مثل واگذاری بیش از حد منابع آبی به کشاورزی استان و خشکسالی‌های اخیر سبب شده هر ساله 5 هزار میلیارد ریال به استان ضرر وارد شود.

استاندار اصفهان تصریح کرد: برخی افراد معتقد هستند که صنعت و کشاورزی باید محور توسعه اصفهان قرار گیرد بلکه باید محور توسعه این استان با در نظر گرفتن بخش‌های خدمات مالی، پولی، بانکی، فناوری و شرکت‌های دانش بنیان و گردشگری تعیین شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در نظر داریم با قراردادن گردشگری فرهنگی، طبیعی و همچنین توریسم درمانی، گردشگری را به عنوان محور توسعه استان قرار دهیم؛ با وجود این‌که اصفهان نخستین استانی است که سند آمایش سرزمین را تدوین کرده اما متأسفانه به سبب اجرایی نشدن آن امروز شاهد از بین رفتن نعمات الهی و بروز مشکلات اقتصادی هستیم.

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.