سرویس: غیر تولیدی » نقلی 01:50 - یکشنبه 16 شهریور 1393

زهرا میبدی

نقش فوق العاده برادر بزرگ در خانواده از نگاه دین

میلاد امام رضا علیه السلام بهانه ایست برای یادآوری بعضی روایات ناب آن حضرت، که بعضی هایشان عجیب به دل مینشیند، نه اینکه بعضی دیگر به دل ننیشند، بلکه هر کدام انگار نقل شده تا در برهه ای از تاریخ زندگی ات نگهت دارد.

زهرا میبدی / میلاد امام رضا علیه السلام بهانه ایست برای یادآوری بعضی روایات ناب آن حضرت، که بعضی هایشان عجیب به دل مینشیند، نه اینکه بعضی دیگر به دل ننیشند، بلکه هر کدام انگار نقل شده تا در برهه ای از تاریخ زندگی ات نگهت دارد.
در مرور روایات به روایتی برخورد میکنیم که چند امام معصوم به بیان های مختلف آن را بیان کردند، احترام و جایگاه برادر بزرگتر در روایات انکار نشدنی است.
مثل پدر
امام رضا علیه السلام میفرمایند:
أَلاْخ الاْکْبَرُ بِمَنْزِلَةِ الاْبِ ». برادر بزرگتر به منزله پدر است.
امام علی علیه اسلام هم در نهج البلاغه نقش برادر بزرگتر را کمتر از پدر نمیداند.همه میدانیم جایگاه عجیبی برای پدر و مادر مطرح شده، جایگاهی که خدا بعد از اطاعت از خود ولایت زیادی بر والدین نهاده و حالا در روایاتی میبینیم برای برادر این همه ارزش و منزلت قائل شده اند.
روایت عجیبیست، برادر مثل پدر است و در جایگاه پدر، اما چرا؟ و چه فوایدی بر این روایت هست؟

تربیت مشاور و معاونی مدیر برای پدر
آنچه در نگاه اول از این روایات بر می آید نقش تربیتی این گونه روایات است، که جایگاه برادر بزرگتر را به خودش میشناساند تا قدر مقامی که خداوند به او هدیه کرده است را بداند.
وقتی فرزندی در خانه واقف شود به مقامش، خطاهایش به مراتب کمتر شده و احساس مسولیتش صد چندان، شاید یکی از ضعف های خانه های امروزی این است که برادر بزرگتر را پدر و مادر برای بزرگتری تربیت نکرده اند و این پشتوانه فرهنگی و تربیتی خانه را هدف قرار داده است.

پدری امروزی تر …
در خانه هایی که برادر بزرگتر مشاور و نقش تعیین کننده ای دارد، معمولا بچه ها به واسطه ای به پدر نزدیک تر میشوند، زیرا گویی که دارند با پدری حرف میزنند که سنشان با آنها و نسلشان با آنها خیلی فاصله ندارد و برادر بزرگتر نیز این مسائل را با پدر به عنوان مشاور مشورت میکند و این خانواده ها معمولا رشد فرهنگی سریعی دارند، زیرا همه اعضای خانواده با هم فاصله فرهنگی کمی دارند و ضعف های فاصله بین نسل ها با وساطت برادری بزرگتر حل میشود.

تاثیر همبازی ها …
معمولا برادران بزرگتر در خانه با بچه های کوچک روزی همبازی بوده اند، و همین فرزندان را خیلی به هم نزدیک میکند، تاثیری که گاه انسان از فرد هم سن و سال خود دارد به مراتب بالاتر است از انسانی که از لحاظ فرهنگی کاملا در دنیای متفاوت تری زندگی میکند.
در این نوع خانواده ها معمولا خیلی از سیاست ها با وساطت برادر بزرگتر حل شده و نیازی به برخورد والدین با بچه ها نیست.

حفظ خطوط قرمز …
وقتی برخورد از بالا توسط والدین کم شود، خطوط قرمز بین والدین حفظ میشود و اینجا باز هم نقش برادر بزرگتر پر رنگ میشود، زیرا با وساطت در بسیاری از امور از برخورد تربیتی والدین با فرزندان جلوگیری میکند و همه برخورد های مهم را میگذارد در وقتی نیاز به برخورد شدید است.
این مطلب از این وبلاگ مرا به نوشتن این فراز از متن وا داشت:

نداشتنت کم نیست. عقده شده برایم. دوست داشتم می‎بودی و هوایم را داشتی مثل بابای خوبمان. ولی می‌دانی چی است برادر داشتن مزه‌اش چیز دیگری است. مثلا بردار دوقلویم بودی!رویم غیرت برادرانه داشتی. می‌دانی من خیلی چیزهای نگران کننده را از مامان و بابا پنهان می‌کنم؟ مثلا اینکه فلان هم کلاسی پسرم آرامش را ازم گرفته. با مثلا وقتی فلان استاد مرد‌ام زل می‌زد توی چشمای من و می‌گوید اتفاقا به استایلت هم می‌خوره رزمی کار باشی می‌بودی و فک‌اش را پایین می‌آوردی کاری که خودم بارها خواسته‌ام انجامش بدهم. یا مثلا وقتی پشت رل نشسته‌ام و مردک معتاد به خودش اجازه می‌دهد چون یک دخترم دهانش را باز کند و چیزی بارم کند جلویش دربیایی کاری که خودم هیچوقت نتوانسته‌ام انجامش بدهم. می‌دانم هیچوقت شخصییت اجازه نمی‌داد از این کارها بکنی اما همین که می‌بود دلم قرص بود به داشتنت. می‌دانی چی است این روزها که بزرگتر شده‌ام و مجبورم روی پاهای خودم بایستم نداشتنت بیشتر حس می‌شود. اگر می‌بودی بابای خوبم مجبور نبود بخاطر تنهایی‌ام سر کلاس فلان استاد مرد ساعت ۳ ظهر از خوابش بزند و بیاید سر کلاس که من تنها نباشم. گاهی اوقات که بابا مجبور می‌شود با من بیاید تا من کارهایم را انجام بدهم کلی شرمنده‌اش می‌شوم.

وظیفه های خطیر حتی از لحاظ شرعی …
اسلام برای این که بفهماند برادر بزرگتر تنها محترم نیست بلکه مسوول نیز است و به خاطر این مسولیت هاست که محترم شده، وظیفه فقهی مهمی را نیز بر عهده برادر بزرگتر گذاشته است.
نماز و روزه قضای پدر بر گردن برادر بزرگ است و این هزاران معنا دارد، یکی از آن هزاران صلاحیت برادر بزرگتر برای انجام این وظیفه مهم است.
ضعف خانواده های امروزی
امروزه خانواده ها این نقش را برای برادر بزرگتر نمیبینند و همین مساله خانواده را شکننده کرده است،فرزندان خانواده فرزند میمانند و بزرگی را از برادر بزرگ خود نمی آموزند، والدین تنها هستند و نقش وزارت و تعیین کنندگی کودکان خود را نمی یابند.
دختران کوچکتر از برادر بزرگتر غیرت برادر بزرگتر را دخالت میبینند و به راحتی میتوانند جامه های حیا را بدرند و بسیاری از آفات دیگر که باید کارشناسان در مورد آن بحث و بررسی کنند و والدین بر رو ی آن تفکر.
به امید ایجاد خانواده هایی که از چارچوب روایات برآیند و درک بیشتر روانشناسانی که به اسم روان شناسی گاه، ایدئولوژی های عجیب و غریبی ارائه میدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.