سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 20:43 - شنبه 15 شهریور 1393

نظر فیسبوکی ابتکار در مورد کم آبی:

معضل «کم آبی» با دعوای منطقه‌ای حل نمی‌شود

رئیس سازمان محیط زیست در صفحه فیسبوکش بااشاره به معضل «کم آبی» گفت: به جای دعوای منطقه ای برویم با مردم، شاورزان و صنایع، جنبش اجتماعی برای آموزش، اطلاع رسانی و تغییر نگرش مردم برای اصلاح الگوی مصرف براه اندازیم و مطالبه ما صرفه جویی در آب باشد.

به گزارش اصفهان شرق: معصومه ابتکار در صفحه فیسبوک خود می‌نویسد: دوستان سلام از همه دوستان تشکر دارم چه اکثریتی که همیشه پر انرژی هستند چه آنهایی که کم انرژی و گاهی فقط منفی. خوشحالم که با وجود گرفتاری بی اندازه توانستم ارتباط را حفظ کنم.مدتی است تنش آبی سبب نگرانی بسیاری شده، شعارهای نجات ارومیه، نجات کارون، «زاینده رود من کو» ،نجات هامون و موارد دیگر همه نشان از حساسیت ارزشمند شما نسبت به این معضل دارد .

 

لازم است چند نکته را در مورد آب بگویم چون موضوع حاد کشور ماست. اول اینکه اختیار و مسؤولیت امور توزیع وتخصیص آب در کشور مربوط به وزارت نیرو است، شورای عالی آب هم به طور منظم تشکیل جلسه می‌دهد و با حضور همه، کارشناسی موارد بررسی می‌شود و امکانی برای پنهان کاری و یا انکار واقعیت‌ها دیگر وجود ندارد. دوم اینکه مشکلات مربوط به امروز و دیروز نیست، قومی و احساسی هم نیست. سوم اینکه تامین آب شرب سالم برای هر شهری یک اولویت است.

 

رئیس سازمان محیط زیست در ادامه مطلبش می‌گوید: مطلب دیگر اینکه در هیچ جای ایران آب را درست مصرف نمی‌کنیم و این رویه باید همه جا تغییر کند ، کشاورزی که ٩٣ درصد آب کشور را مصرف می‌کند باید تا ٣٠ درصد با افزایش راندمان مصرف را کاهش دهد ، در بخش صنعت وشهری هم همینطور. این موضوع اختصاص به یک جا ندارد، کشاورزان کرمان، شیراز، اردبیل، ارومیه و جاههای دیگر باید الگوی کشت و آبیاری خود را تغییر دهند. در حوزه کارون همینطور است، در حوزه استان چهار محال و اصفهان فرقی نمی‌کند، همه باید بدانند ادامه این روند و سیاست‌های گذشته انتقال آب بین حوزهای دیگر جوابگو نیست باید الگوی مصرف تغییر کند و این یک همت ملی طلب می‌کند.

 

وی ادامه می دهد: در میان دانشگاهیان، جوانان، شبکه های اجتماعی مجازی وغیر مجازی این موضوع که چه باید کرد که حقابه رودخانه‌ها و تالاب‌ها و آبخوان‌ها و خلاصه طبیعت زنده شود، ارومیه، زاینده رود، بختگان، پریشان و هامون زنده شوند، کارون، سفیدرود، کشف رود و ده‌ها رود دیگر حفاظت شوند؟ اینکه عده ای بیایند اینجا از من هر روز مطالبه کنند، سؤال کنند، عصبانی و احساسی شوند یک روش است ، یک روش هم این است که بگوییم ما هر کدام چه می‌توانیم انجام دهیم تا ایران از این شرایط نجات پیدا کند.

 

وی می‌افزاید: سازمان حفاظت محیط زیست نه تحت فشار قومیتی نظر می‌دهد و نه از سر تهدید، دوستانی که نگران کارون هستند بدانند که صدها برابر انچه نگرانند که برای شرب مردم یک شهر برود قرار است برای طرح های جدید کشاورزی مردم خوزستان از کارون برداشت شود، همه کارشناسان می دانند که اسیب به کارون از طرح های استان خودشان الگوی مصرف آب کشاورزی خودشان نشأت می‌گیرد و آلودگی کارون ناشی از فعالیت‌های شهری استان خوزستان است پس بجای دعوای منطقه ای برویم با مردم، کشاورزان و صنایع جنبش اجتماعی برای اموزش ،اطلاع رسانی وتغییر نگرش مردم برای اصلاح الگوی مصرف براه اندازیم و مطالبه ما صرفه جویی در آب باشد.

 

یا در مورد دوستان که نگران چهار محال و یا آنهایی که نگران زاینده رود هستند بدانند هیچ منبعی برای نجات طبیعت منطقه غیر از صرفه جویی و کاهش جدی مصرف اب وجود ندارد، زمان دعوا های حیدری، نعمتی و هیاهو برای هیچ گذشته است.

 

او می‌نویسد: دولت تدبیر وامید همه مردم ایران را یکسان دیده و بنا ندارد حق هیچ استان یا منطقه‌ای را نا دیده بگیرد برای همین مهم تصمیمات شفاف و با حضور همه کارشناسان واستان ها صورت می‌گیرد. اولویت در همه کشور اصلاح روش ابیاری، کاشت محصولات کم اب بر، کاهش مصرف اب و بازگشت اب به دریاچه ها و تالابها و رود خانه‌هاست.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.