سرویس: اجتماعی » علمی 12:30 - شنبه 15 شهریور 1393

آسمان دو ماه ندارد/ شایعه وجود دو ماه در ۵ شهریور علمی نیست

اینکه باور کنید هر سال در ۵ شهریور، ماه دو تا می شود خرافاتی پیش نیست آن را باور نکنید.

به گزارش اصفهان شرق؛ در آگوست سال ۲۰۰۳ بود که برای نخستین بار شایعه وجود دو ماه در سراسر جهان پخش شد، این شایعه به این دلیل گسترش یافت که پس از ۶۰ هزار سال مریخ به نزدیکترین فاصله خود از ماه رسیده بود.
چیزی که در آسمان مشاهده می شد نزدیکی دو سیاره ماه و مریخ به یکدیگر بود به گونه ای که در آسمان بسیار شبیه دو ماه به نظر می آمد و حتی عده ای بر این عقیده هستند که از این سال به بعد هر سال در ۲۷ آگوست شاهد دو ماه در آسمان شب خواهند بود.
بنابراین چیزی که تنها در این روزها رخ می دهد نوعی شوخی گمراه کننده است که هر سال با نزدیک شدن به این روز در بین شبکه های اجتماعی منتشر می شود.
این شوخی همه ساله ادامه دارد و با بازی بر روی باور مردم خرافات بسیاری را موجب شده و عده ای همه ساله منتظر این روز هستند تا شاهد این پدیده در آسمان باشند.
حتی در پیامی که چند روز گذشته منتشر شده متنی به این شرح آمده است:
روز ۵ شهریور تمام دنیا در انتظار…
کره مریخ به بالاترین درجه درخشش در آسمان شب در ۵ شهریور خواهد رسید، اون به اندازه کره ماه تمام بزرگ با چشم غیرمسلح به نظر خواهد رسید، این وقتی است که در روز ۵ شهریور کره مریخ به فاصله ۶۳۴ مایلی خود به زمین می رسد.
حتما در راس ساعت ۱۲:۳۰ نیمه شب آسمان را تماشا کنید، به نظر خواهد رسید که آسمان دو ماه دارد!!!
این لحظه را با دوستان خود شریک شوید.
مهدی بصیرت نیا محقق و مدرس نجوم در این زمینه در گفتگو با ایمنا در مورد این شایعه، گفت: بزرگ شدن مریخ به اندازه ماه و در کنار هم قرار گرفتن این دو به دلیل نزدیک شدن مریخ به ماه است، زمین و مریخ هر دو در مدارهای بیضوی به دور خورشید می چرخند، که بر اساس قوانین فیزیکی فاصله این دو با توجه به مکان قرارگیری آنها در این مدار به صورت دوره ای تغییر می کند.
وی افزود: منحنی بودن مدار چرخش مریخ و ماه این امکان را به دو سیاره می دهد که گاهی به هم نزدیک و گاهی به دورترین فاصله از یکدیگر برسند، میانگین فاصله زمین و مریخ در شرایط عادی ۲۲۵ میلیون کیلومتر است در حالیکه در نزدیکترین فاصله به ۵۴.۶ میلیون کیلومتر از هم می رسند.
بصیرت نیا با بیان اینکه این پدیده هر یک هزار و ۲۰۰ سال یک بار رخ می دهد، تصریح کرد: این روزها نیز با نزدیک شدن به ۵ شهریور این شایعه دست به دست می چرخد و همه منتظر مشاهده دو ماه در ۲۷ آگوست در آسمان شب هستند، حتی در متن برخی از پیام ها به بزرگنمایی ۷۵ برابری مریخ در این روز اشاره شده است در حالیکه منظور از این صحبت این است که اگر مریخ را ۷۵ بار بزرگنمایی کنیم ابعادش برابر با ماه کاملی خواهد شد که بزرگنمایی نشده است.
وی بزرگ شدن مریخ به اندازه ماه را غیرعلمی عنوان کرد و اظهار داشت: اگر مریخ به اندازه ماه در آسمان ظاهر شود، اثر گرانشی آن بر روی زمین موجب تخریب زمین خواهد شد.
این محقق نجوم با اشاره به ۵ شهریور سال جاری، گفت: در این سال بنا بر تحقیقاتی که در بسیاری از سایت های نجومی انجام گرفته است ماه به شکل هلال در آسمان مشاهده شده و مریخ نیز مانند دیگر شب ها در آسمان مشاهده خواهد شد، بنابراین شاهد پدیده دوماهی در آسمان نخواهیم بود.

منبع: ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.