سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:00 - شنبه 15 شهریور 1393

دشمن به دنبال به دست آوردن هوا و فضای ایران است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان گفت:‌ دشمن به دنبال به دست آوردن هوا و فضای ایران اسلامی است.

به گزارش اصفهان شرق؛ اباذر جوکار  در خطبه‌های پیش از نماز جمعه اصفهان، با اشاره به بخشی از ایثارگری‌های پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و قرارگاه خاتم‌الانبیا به تاریخچه‌ای از پدافند هوایی در کشور اشاره و اظهار کرد: نخستین سامانه پدافندی و رویکرد پدافندی به سال 1312 برمی‌گردد و در آن زمان با توجه به اینکه نخستین هواپیمای بلوک شرق بر آسمان ایران دیده شد، به فکر این افتادند که از آسمان هوایی کشور محافظت شود و اولین پدافندها خریداری و در نیروی زمینی ارتش سازماندهی شد.

وی با بیان اینکه پیشرفت هوایی و افزایش آنها در هوا و فضا در طول جنگ‌ها کشور ایران را به این فکر انداخت که باید موضوع مؤلفه پدافند را ارتقاء دهد، افزود: یکی از مدارکی که باید به وجود می‌آمد کشف پرونده‌هایی بود که در آسمان ایران دیده می‌شد و به همین دلیل بود که در سال 1348 اولین رادارها خریداری و ساماندهی پدافند هوایی در آن تشکیل شد و اولین رادارها توسط نیروی هوایی مستقر و به صورت روزکار پرنده‌هایی که در هوای کشور بود، را شناسایی می‌کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان تصریح کرد: پیشرفت نیروی هوایی کشور ما موجب شد که موضوع دفاع هوایی کشور در ارتش به نقطه قابل توجهی برسد چنانچه ارتش قبل از انقلاب دارای رویکرد هوا پایه بود و بعد از آن پس از انقلاب هواپیمایی که قابلیت دفاعی داشته باشند خریداری و سامانه موشکی در ایران ایجاد شد.

وی با اشاره به اینکه در زمان جنگ تحمیلی ضرورت داشت که مجموعه پدافند هوایی جهت شناسایی نقاط کور راداری انسجام پیدا کند، ادامه داد: طرح‌هایی پیش‌بینی شد که دیده‌بان هوایی ایجاد شود که در آن زمان توسط شهید ستاری پیش‌بینی و به کمک پدافند هوایی ساماندهی شد.

جوکار نقش پدافند دفاعی ایران را برای دشمنان قابل تصور ندانست و گفت:‌ در زمان 8 سال جنگ ورود 600 هواپیمای پیشرفته دشمن منهدم شد.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای قرارگاه پدافند هوایی طی 6 سال گذشته گفت: در بدنه نیروهای مسلح طی این چند سال گذشته پیشرفت‌های قابل توجهی صورت گرفته است که کل حوزه هوا و فضا و پدافند هوایی رو به تکامل بوده است.

وی با اشاره به اینکه جنگ آینده میدان جنگ هوا و فضا است، اظهار کرد: دشمن ما به دنبال به دست آوردن هوا و فضای کشور است تا بتواند به مقاصد خود برسد، به همین جهت امروز کشور ایران در زمینه پدافند هوایی با سیاست‌گذاری‌ها و تربیت نیروهای متخصص به جایی رسیده است که به عنوان یکی از کشورهای پیشرفته در زمینه پدافند هوایی در جهان محسوب می‌شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان با اشاره به اینکه سه هزار و 600 نقطه در کشور از این سامانه‌ها توسط پدافند هوایی کشف و شناسایی می شود، افزود: موضوع رهگیری و انهدام بخشی از اقدامات پدافند هوایی است، چنانچه اخیرا هواپیمای جاسوسی اسرائیل از طریق همین رادارهای پدافند هوایی شناسایی و منهدم شد.

جوکار با اشاره به نقش پدافند در دفاع و برنامه‌های دفاعی گفت: بعد از هشت سال دفاع مقدس و نوع تهدیدهای زمین به هوا و تغییر دکترین‌ دفاع ایران و تغییر تهدیدها از منطقه به فرامنطقه‌ای شدن، قرار شد پدافند هوایی در هوا و فضا در اولویت قرار بگیرد و در تاریخ شهریور سال 87 بود که بنا به فرمایش رهبری مقرر شد که ساختار پدافند هوایی در همه سامانه‌ها به یک ساختار منسجم توسط قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا تبدیل شود.

وی افزود: قرارگاه خاتم الانبیا با تمام  تجهیزات و نیروی انسانی و ساختار فرماندهی پدافند هوایی در طول هشت سال در سازمان‌ها تحت کنترل عملیاتی پدافند هوایی قرار گرفتند که ماموریت منسجم و یکپارچه‌ای را در کشور انجام دهند.

* پدافند هوایی کشور اکنون از قویترین ساختار شناسایی در دنیا و خاورمیانه است

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان ماموریت پدافند هوایی را موضوع شناسایی به عنوان نخستین ماموریت عنوان کرد و افزود: کشف و رهگیری و انهدام توسط سامانه راداری انجام می‌گیرد که قرارگاه پدافند هوایی در حال حاضر آن را کشف و شناسایی می‌کند.

وی با اشاره به دیدبان بصری با استقرار 3 هزار و 600 نقطه در کشور، تاکید کرد: پدافند هوایی کشور اکنون از قویترین ساختار شناسایی در دنیا و خاورمیانه است که این مسئله توسط پدافند هوایی انجام می‌شود.

جوکار به موضوع رهگیری و انهدام اشاره و گفت: بخش هوا پایه و زمین پایه در این زمینه دو مقوله‌ای است که در شناسایی بخش هوا پایه ارتش به این ماموریت کمک و در بخش انهدام وارد عمل می‌شود.

وی اضافه کرد: اکنون با توانمندی نیروی هوایی به خوبی از پس این ماموریت برآمده که این سربلندی‌های اخیر نیز مرهون همین بخش هوا پایه است.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان بیان کرد: شاید در بخش کشف و درگیری امروز دشمن در تبلیغات رسانه‌ای خود توانمندی‌ها را بیان کند اما این سئوال مطرح است که چگونه این چنین پرنده‌های جاسوسی کشف و منهدم می‌شود که باید گفت: مراکز صنعتی و دفاعی ما با کمک نخبگان در نیروهای مسلح دست به دست هم دادند تا نیاز نیروهای مسلح را بر اساس تدبیر و دفاع برآورده کنند.

*فرونشاندن هواپیمایی آمریکایی و انهدام هواپیمای جاسوسی از دستاوردهای پدافند هوایی

وی افزود: دستاورهای کنونی به زمینه کشف، دفاع و انهدام و تکنولوژی در پدافند هوایی به جایی رسیده است که طی دو سال اخیر موضوع فرود و به زمین نشاندن هواپیمای “آر.کی.یو” آمریکایی و انهدام هواپیمای جاسوسی اخیر بخش مهمی از این دستاوردها بوده است.

جوکار تاکید کرد: این اطمینان را به مردم ایران اسلامی می‌دهم که آسمان ایران امن و این امنیت تداوم خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه حوزه هوا و فضا و پدافند هوایی رو به تکامل است، اظهار کرد: پدافند هوایی با سیاستگذاری که انجام داده است  در بخش تربیت نیروی متخصص به جایی رسیده است که اکنون دانشگاه خاتم را راه‌اندازی و برای تامین سامانه‌ها، صنعت دفاعی،تبلیغات و تجهیزات و خودکفایی از نیروهای بومی استفاده می‌کند.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان با اشاره به ضد هوایی مرصاد و قادر گفت: برابر تهدیدات این رادارها قابلیت کشف رادار گیرنده را دارند و سامانه زمین به هوا نیز قابلیت مقابله با جنگ الکترونیک با عکس‌العمل سریع  را دارد.

*تدبیری برای مسئله آب اصفهان اندیشیده شود

وی افزود: طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب  در حوزه هوایی در این مدت شش سال که از استقرار پدافند هوایی می‌گذرد بیش از 200 درصد رشد در این بخش رخ داده است که مرهون بخش دانشگاهی است.

جوکار در پایان به دغدغه‌های مردم به عنوان پشتوانه نظام و دولت و ارتش اشاره و گفت:از دولت خواهش می‌کنیم که تدابیری به کار بگیرند که موضوع و مقوله آب اصفهان حل شود.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی مرکز اصفهان اضافه کرد: قرارگاه پدافند هوایی با اطمینان از آب،خاک و هوای ایران اسلامی تا پای جان ایستاده و از آرمان‌های جمهوری اسلامی دفاع می‌کند.

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.