سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 01:44 - پنجشنبه 13 شهریور 1393

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان:

امیدی به بهره برداری کامل از تونل سوم کوهرنگ نیست

رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان گفت: امیدی نداریم که تونل سوم کوهرنگ بهره برداری کامل برسد چرا که هنوز اقدامات اساسی در خصوص ساخت این تونل از جمله لاینیگ و سد آن نیمه کاره است.

به گزارش اصفهان شرق: حسین محمدرضایی تونل گلاب ۲ را یک ضرورت برای اصفهان عنوان کرد و اظهار داشت: با توجه به مشکلی که طی هفته گذشته برای تصفیه خانه باباشیخ علی پیش آمد و آب اکثر مناطق اصفهان قطع شد، اگر تونل گلاب ۲ آماده بهره برداری شده بود مشکلی برای مردم پیش نمی آمد.
وی تاکید کرد: وجود تونل گلاب ۲ برای امنیت بیشتر آب، و کیفیت بهتر آن و جلوگیری از آلودگی ها در مسیر رودخانه به تصفیه خانه ،لازم است.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تصریح کرد: خوشبختانه با سفر مسئولان کشور به استان قول اجرای عملیاتی تونل گلاب ۲ داده شده است.
وی با اشاره به وضعیت تونل سوم کوهرنگ، ادامه داد: امیدی نداریم که این تونل به بهره برداری کامل برسد چرا که هنوز اقدامات اساسی در خصوص ساخت این تونل از جمله لاینیگ و سد آن نیمه کاره است و اگر قرار باشد رودخانه در اوایل پائیز باز شود باید به وسیله پمپاژ این تونل آب را به طرف زاینده رود جاری کند و این کار موقت است.
محمدرضایی به سفر رئیس جمهور به استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد و بیان داشت: رئیس جمهور در این سفر وعده داد که ۴۱ میلیون متر مکعب آب از زاینده رود به بن و بروجن انتقال داده شود که این امر اقدامی اشتباه است چرا که حدود ۲۰ سال برای انتقال آب از حوضه کارون به زاینده رود توسط تونل سوم کوهرنگ هزینه شده و با این اقدام باید
” اگر انتقال آب از طریق بهشت آباد با لوله انجام شود با یک زلزله، یک فرونشست زمین و حادثه دیگر این طرح آسیب خواهد دید و با مشکلاتی روبه رو می شود “
دوباره هزینه های زیادی صورت گیرد که این مقدار آب از حوضه زاینده رود دوباره به حوضه کارون انتقال داده شود.
عضو هیات مدیره نظام صنفی کشاورزی شهرستان اصفهان در خصوص ساخت تونل بهشت آباد، گفت: در حال حاضر مشکلی که در ساخت این پروژه وجود دارد پافشاری مسئولان استان همجوار و وزیر نیرو بر انتقال آب از طریق لوله بوده که اقدام اشتباهی است.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان تاکید کرد: اگر انتقال آب از طریق بهشت آباد با لوله انجام شود با یک زلزله، یک فرونشست زمین و حادثه دیگر این طرح آسیب خواهد دید و با مشکلاتی روبه رو می شود.
وی با اشاره به اینکه پمپاژ آب از بهشت آباد به اصفهان با استفاده از انرژی برق در چند مرحله باید صورت گرفته وهمچنین نیاز به آزاد سازی مسیردارد، ادامه داد: اگر آبرسانی از طریق این پروژه به وسیله تونل انجام شود میزان مسافتی که طی می کند تا به اصفهان برسد ۶۵ کیلومتر است اما اگر آب به وسیله لوله انجام شود به دلیل عبور از پستی و بلندی های زیاد مسیر، مسافت بیشتری را طی خواهد کرد و در نهایت هزینه انتقال آب نسبت به تونل خیلی هنگفت خواهد شد.
محمدرضایی ادامه داد: پمپاژی که برای انتقال آب از بهشت آباد فعالیت می کند به طور مداوم باید مشغول به کار باشد و اگر از طریق تونل این کار عملیاتی شود، نیازی پمپاژ ندارد و آب به صورت ثقلی مسیر خود را طی می کند و نیازی به آزادسازی مسیر نیست اما در صورتی که به وسیله لوله انتقال آب انجام شود نیاز به آزادسازی مسیر دارد.
وی تاکید کرد: به طور حتم انتقال آب از طریق بهشت آباد به اصفهان اجرایی می شود اما هنوز بر سر چگونگی انتقال آن از جمله تونل و لوله اختلاف نظر وجود دارد و مبهم است.
رئیس انجمن حمایت از کشاورزان اصفهان اظهار داشت: مسئولان استان همجوار نگرانی کاذبی نسبت به طرح انتقال آب بهشت آباد از طریق تونل دارند و معتقدند که با این اقدام چشمه های منتهی به این مسیر خشک می شود اما باید اطمینان داد که با استفاده از فناوری و تکنولوژی TBMهای جدید در حفر تونل، به هیچ عنوان مشکلی رخ نمی دهد.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.