سرویس: غیر تولیدی » نقلی 09:09 - پنجشنبه 13 شهریور 1393

مدیرکل ارشاد استان اصفهان:

ذائقه نسل جوان باید از موسیقی مهمان به سمت موسیقی اصیل برود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با اشاره به اهمیت احیا و حفاظت از موسیقی سنتی و اصیل ایرانی، گفت: ذائقه نسل جدید باید از موسیقی‌های مهمان به سمت موسیقی اصیل و سنتی برود.

به گزارش اصفهان شرق؛حجت‌الاسلام محمد قطبی در نشست خبری نخستین جشنواره ملی موسیقی استاد شهناز با اشاره به اهمیت پاسداشت موسیقی سنتی و ملی تصریح کرد: در حوزه موسیقی یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین راهبردهای ما احیای موسیقی سنتی است.

وی با اشاره به اینکه مسئولین فرهنگی تابع قوانین و مسائل شرعی هستند خاطر نشان کرد: ما تابع قوانین هستیم اما عرف هم باید در نظر گرفته شود، شکستن عرف به نفع قانون و شرع امر مطلوبی است اما باید این عرف شکنی به شرع و قانون آسیب نزند و تابع یک منطق و قانون عقلی باشد تا در این زمینه دچار آسیب نشویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان اضافه کرد: آنچه از دیرباز در کشور بوده است موسیقی سنتی و محلی است و در کشور سازهایی داریم که نه تنها در کشور بلکه در سطح دنیا شناخت خوبی روی آنها است و روز به روز این سازها طرفداران بیشتری پیدا می‌کنند، هر بخشی از کشور با سنت‌ها و آیین‌های خود موسیقی خاص خود را دارند.

وی ضمن تأکید بر لزوم پرداختن به موسیقی سنتی گفت: نگران موسیقی پاپ نیستیم زیرا در زمینه این موسیقی حجم فعالیت‌ها بسیار بالا بوده است اما برای موسیقی سنتی باید توجه ویژه داشت تا به حیات خود ادامه دهد و بتواند در برابر دیگر سبک‌ها قد علم کند.

قطبی، یکی از راهبردهای احیای موسیقی سنتی را سوق دادن شرکت‌های تولید موسیقی به سمت موسیقی سنتی و بها دادن به آن دانست و اظهار کرد: پایگاه‌های دائمی برای حفظ ذائقه و گرایش مردم به موسیقی سنتی با پشتوانه‌های دولتی در آینده نزدیک در هتل‌ها و سفره‌خانه‌ها ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: گروه‌هایی تشکیل و در محل‌های گردشگری به صورت دائمی در حال فعالیت خواهند بود و موسیقی سنتی را به صورت زنده اجرا خواهند کرد و هدف اصلی از این طرح تقویت علاقه مردم به موسیقی سنتی و تلاش برای تغییر ذائقه نسل جدید از موسیقی‌های مهمان به سمت موسیقی اصیل و سنتی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان، اجرای جشنواره ملی موسیقی سنتی را از دیگر راهبردهای احیاء موسیقی سنتی عنوان کرد و گفت: کنسرت‌هایی که در اصفهان ذکر می‌شود رویه مانند قبل ادامه پیدا می‌کند و تلاش می‌شود با اجرای برنامه‌های مختلف در جهت حراست و احیای موسیقی سنتی قدم برداشته شود.

وی با اشاره به حضور تنها سه درصد از دانشجویان اصفهان در رشته‌های هنری تصریح کرد: در مقاطع مختلف تحصیلی به صورت تخصصی به مبحث موسیقی پرداخته‌ایم و امسال قصد داریم توازنی در زمینه هدایت و راهبری عالمانه موسیقی ایجاد کنیم.

قطبی از هماهنگی با مدیریت برج میلاد تهران خبر داد و افزود: در راستای دیده شدن و شناخته شدن هنر اصفهان قصد داریم طی برنامه‌هایی به اجرای برنامه‌های هنری اصفهان و حتی بازی‌های محلی استان اصفهان در برج میلاد بپردازیم.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.