سرویس: غیر تولیدی » نقلی 08:41 - پنجشنبه 13 شهریور 1393

بنیانگذار مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران:

صادرات خشکبار قدمی در راستای افزایش صادرات غیرنفتی است

بنیانگذار مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران گفت: صادرات خشکبار به عنوان بزرگ‌ترین منبع صادرات غیرنفتی کشور با مجموع دو میلیارد دلار محسوب می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق؛ محمدرضا حاج کاظمیان در نشست تخصصی تعامل بین دانشگاه و واحدهای تحقیق و توسعه و کنترل کیفیت در صنایع غذایی و کشاورزی اظهار کرد: صادرات خشکبار به عنوان بزرگ‌ترین منبع صادرات غیر نفتی کشور با مجموع دو میلیارد دلار محسوب می‌شود.

وی افزود: برای کمک به صنعت خشکبار مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران را ایجاد کردیم، در ارتباط با کشمش می‌توان گفت سالانه حدود 150 هزار تن کشمش در 12 استان کشور تولید می‌شود که 500 میلیون دلار ارزآوری برای کشور به همراه دارد و برای 800 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده است.

بنیانگذار مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران بیان کرد: در سال 70 خشکبار زیادی صادر می‌کردیم، اما آن میزان صادرات امروز بسیار محدود شده است، روزی رتبه اول دنیا در ارتباط با صادرات کشمش را داشتیم اما الان رتبه پنجم دنیا را در این زمینه داریم.

وی با بیان اینکه می‌توانیم در بازار کشورهایی همچون روسیه و عراق حضور فعال‌تری داشته باشیم، تاکید کرد: اگر پنج عنصر انسان، عملکرد، مواد، ورودی‌ها و محیط به خوبی کنترل شوند خطرات در زمینه مواد غذایی به حداقل می‌رسد.

حاج کاظمیان بیان کرد: البته به دلیل اعمال تحریم‌ها هم با مشکلاتی در زمینه حمل و نقل روبه‌رو هستیم، به بازاریابی بیشتری هم نیاز است.

وی با اشاره به اینکه لازم است استاندارد در تمامی زمینه‌ها رعایت شود. عنوان کرد: مسئولیت‌پذیری، کیفیت و قانون‌مندی سه فرآیندی است که به امنیت غذایی می‌افزاید،

بنیانگذار مرکز تحقیق و توسعه خشکبار ایران با اعلام اینکه امروز دغدغه آب به شکل جدی وجود دارد، افزود: در زمینه صادرات پسته در شرایط مطلوب حدود 220 هزار تن تولید داریم و ارزش صادرات پسته کشور در سال حدود یک میلیارد دلار است، معضل اصلی صادرات پسته ما آفلاتوکسین است.

وی در پایان با تأکید بر اینکه تولید یک کیلوگرم پسته نیازمند مصرف پنج متر مکعب آب است، ابراز کرد: متاسفانه جوانان به دلیل مشکلات مختلف تمایلی به سرمایه گذاری در خشکبار ندارند و این مشکلات باید برطرف شوند.

انتهای پیام

منبع:فارس

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.