سرویس: غیر تولیدی » نقلی 14:15 - چهارشنبه 12 شهریور 1393

شورا ناجوانمردانه به قفل کردن شهر متهم شده است

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: متاسفانه شورای شهر نا‌جوانمردانه مورد اتهام است که شهر را قفل کرده است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد.

به گزارش اصفهان شرق؛ رضا امینی  در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر در  جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه، اظهار کرد: پیگیری مطالبات مردم و رسیدگی به منافع مردم از مهم‌ترین وظایف شورا است و شورا شهر را قفل نکرده است و این موضوع اتهامی بیش نیست.

وی با بیان اینکه امروز انتخابات سال دوم هیئت‌رئیسه شورای اسلامی شهر در دوره چهارم در کمال صحت و آرامش برگزار شد، اضافه کرد: همکاران بر حقیر منت گذاشتند و مسئولیت شورا را به بنده سپردند و احمد شریعتی به عنوان نایب رئیس، ندا واشیانی‌پور و علیرضا نصراصفهانی به عنوان منشی اول و دوم شورا و ندا واشیانی‌پور نیز به عنوان سخنگوی شورای اسلامی شهر انتخاب شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه هیئت‌رئیسه شورا به مدت یک سال برای انجام وظیفه در شورای شهر انتخاب شدند، عنوان کرد: ترکیب، تنوع و افزایش تعداد اعضای شورا در دوره چهارم نسبت به دوره سوم به صورت اساسی رویکرد و محتوای حرکت‌های شورا را دچار تغییر جدی کرده است.

وی با اشاره به اینکه یک خانواده‌ای با 11 عضو بیش از 6 سال یک مسیری را حرکت می‌کردند و قابلیت برنامه‌ریزی، تضارب کمتر افکار، امکان هماهنگی بیشتر برای این تعداد محدود‌تر فراهم بوده است، ادامه داد: این تعداد محدود‌تر نظراتی را داشته و اقداماتی را انجام داده‌اند که این اقدامات قابل تقدیر است.

امینی با بیان اینکه در دوره چهارم تعداد اعضای شورای شهر به نزدیک دو برابر افزایش یافت، تأکید کرد: در صورتی که شورای شهر از داشتن یک مکان حداقلی برای استقرار اعضای شورا به مدت پنج تا 6 ماه محروم بود و به سختی توانستیم پس از گذشت پنج ماه در محلی استقرار یابیم.

وی با تأکید بر اینکه این استقرار هنوز نیز با مشکلات جدی مواجه است، چراکه ساختمانی که در آن مستقر شده‌ایم، مناسب کار شورا نیست، یادآور شد: این ساختمان اساساً برای شورای شهر ساخته نشده بود و ساختمان شورای شهر در مکانی دیگر در حال احداث بوده که به دلیل مشکلات میراثی متوقف مانده است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تخلفاتی در این ساختمان صورت گرفته بوده که این تخلفات باید اصلاح شده و مجوز‌های لازم در این زمینه دریافت شود و شورای شهر باید در جایگاه مکانی در خور شأن خود قرار بگیرد، گفت: به عنوان ابزار کار نخستین مقدمه کار پس از انتخاب شهردار، انتخاب مکان بود که متأسفانه با تأخیر حدود بیش از پنج ماه صورت گرفت.

وی با بیان اینکه انتخاب شهردار نیز در مدت کمتر از یک ماه صورت گرفت، اظهار کرد: کمیسیون‌های چهار‌گانه شورای شهر نسبت به دوره‌های گذشته افزایش یافت که کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری به کمیسیون‌های گذشته اضافه شد.

امینی با تأکید بر اینکه اعضای شورای شهر به میزان بیشتری درگیر موضوعات شدند، ادامه داد: رویکرد سلامت و طرح تحول سلامت که در منویات رهبر معظم انقلاب به عنوان سیاست‌های ایشان در این حوزه ابلاغ شد، مسئولیت شورا‌های شهر را افزایش داد.

وی با اشاره به اینکه حوزه‌های جدیدی که براساس تخصص‌گرایی اعضای شورا وارد شورای چهارم شدند، سبب شد که مطالبات بیشتری از سطوح مختلف اجتماعی شهر به وظایف شورای شهر اضافه شود، تصریح کرد: سلامت، موضوع بانوان، ورزش و مباحث دیگر از جمله این موارد است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه تمام این خواسته‌ها از زوایای مختلف در کمیسیون‌ها بررسی و تجزیه و تحلیل می‌شود، اضافه کرد: اما امروز متأسفانه شورای شهر نا‌جوانمردانه مورد اتهام است که شهر را قفل کرده است، در صورتی که این موضوع صحت ندارد.

وی با اشاره به اینکه از هدف افرادی که این شایعات را پخش می‌کنند، اطلاعی ندارم، اما مطمئن باشند که در این مسیر موفق نمی‌شوند، تأکید کرد: ترکیب 21 نفره با این تضارب افکار، اقتضای همفکری و مباحثه بیشتر در زمینه‌های تخصصی را در شورا ایجاد کرده است.

امینی با تأکید بر اینکه حدود چهار، پنج گروه فکری و سیاسی مختلف در شورای شهر توانسته‌اند با تعامل کامل کار خود را انجام بدهند، افزود: طی یک سال گذشته حدود 100 لایحه از سوی شهرداری به شورا ارسال شده است که تعداد لوایح مصوب نشده به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه لوایح پیشنهاد شده از سوی شهرداری مصوب شده است، گفت: شورای شهر زمینه‌های کار و مطالبه حقوق مردم را در شهر اصفهان ایجاد کرده است و مردم و مسئولان بدانند شورا نمی‌تواند برای شهرداری کار ایجاد کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه تنظیم و اصلاح بودجه و ریل‌گذاری برای حرکت‌های کلان شهر از مهم‌ترین وظایف شورا است، اظهار کرد: پروژه‌ها و طرح‌های بزرگ نیمه کاره‌ای که در سال‌های گذشته به میزان کافی به آن پرداخته نشده در دستور کار شورا قرار دارد.

وی با بیان اینکه طرح‌های نیمه‌کاره شهرداری با افزایش 700 برابری بودجه و طرح‌های حمایت از مناطق محروم با افزایش 300 درصدی در بودجه امسال مواجه بوده است، ادامه داد: شورای شهر به ساخت و تکمیل مصلی اصفهان یک میلیارد تومان کمک کرده است.

امینی با بیان اینکه در موضوع بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، بودجه موزه دفاع مقدس افزایش یافته، تصریح کرد: امیدواریم که این پروژه طی یک سال آتی مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه برخی از طرح‌ها که در سال‌های گذشته توسط شهرداری آغاز شده است و شهرداری ناچار به ادامه و تکمیل آن است، توسط شهرداری بودجه‌های آن پیشنهاد شد و این بودجه‌ها توسط شورا تصویب شده است، اضافه کرد: میزان دخالت شورا و تغییرات شورا در بودجه سال 93 شهرداری کمتر از 10 درصد بود و افزایش بیش از 50 درصدی بودجه نسبت به سال 92 حاکی از تعامل شورا با شهرداری است.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان، شورا را نماینده مردم دانست و بیان کرد: در صورتی که اعضای شورای شهر تذکری می‌دهند و یا نکته‌ای را عنوان می‌کنند برای احقاق حقوق مردم است و اعضای شورای شهر از خود اراده حقوقی ندارند.

وی، بحث انتخابات هیئت‌رئیسه شورای شهر را موضوعی داخلی دانست و افزود: شهرداری و بدنه اجرایی شهر با رویکرد نا‌درستی که باب شده است، دخالت‌های شدید و رفتاری مغایر با قانون شورا‌ها داشته و در حال حاضر مداخلات و فشار‌های برخی از مدیران اجرایی شهر و شهرداری به برخی از اعضای شورای اسلامی شهر برای دخالت در انتخابات هیئت‌رئیسه با درایت اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان بی‌نتیجه ماند.

امینی با تأکید بر اینکه اصفهان ظرفیت بسیاری برای توسعه دارد و شهرداری باید برای احقاق خواسته‌های شهروندان نسبت به اجرایی شدن مصوبات شورای شهر به صورت جدی تلاش کند، گفت: در صورت عدم تحقق این موضوع شورای شهر به صورت جدی پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهد.

وی در پاسخ به این سئوال که دلیل مسکوت ماندن طرح سؤال از شهردار چیست، اظهار کرد: بحث تذکر، سؤال و استیضاح از مجاری نظارت شورا بر شهرداری بوده که در قانون پیش‌بینی شده و از حقوق شورا است که شهرداری به بسیاری از تذکرات شورا عمل می‌کند و بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه زمانی که حقوقی از مردم نا‌دیده گرفته شود و عضو از پاسخ‌های شهرداری قانع نشود، ما موظف هستیم که تذکرات را به صورت کتبی به شهرداری اعلام کنیم، ادامه داد: در صورتی که عضو شورا باز از پاسخ‌های شهرداری قانع نشود، سؤال به استیضاح تبدیل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این ابزار نظارتی در تمام شورا‌ها وجود دارد، تصریح کرد: آقای زادهوش از سؤال خود انصراف ندادند، اما این موضوع در مباحث حقوقی ماند و ما نیز این موضوع را ادامه ندادیم و آقای استاندار تلاش کردند که تعامل بین شورا و شهرداری برقرار شود که این موضوع مسکوت گذاشته شد.

امینی افزود: موضوعات برای پیگیری متعدد است، اما مقرر شده است که ما فضای تعامل را داشته باشیم و تلاش کنیم که شهرداری در مسیر درستی حرکت کند.

وی به بی‌توجهی شهرداری به مصوبه شورای شهر در زمینه بلیت شهر‌بازی شهر رویا‌ها اشاره کرد و گفت: عدم رعایت مصوبه شورای شهر از سوی شهرداری تخلف است و در صورت ادامه این روند موضوع را از مرجع قانونی و قضایی پیگیری می‌کنیم.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.