سرویس: غیر تولیدی » نقلی 13:45 - چهارشنبه 12 شهریور 1393

آب‌های طبیعی در حکم انفال است و تحت مدیریت هیچ استانی نیست

امام جمعه اصفهان گفت: آب‌های طبیعی در حکم انفال است و تحت مدیریت هیچ استانی نیست.

به گزارش اصفهان شرق؛ آیت‌الله سید یوسف طباطبایی‌نژاد در دیدار اعضای تحریریه دفتر خبرگزاری فارس در اصفهان با ایشان پیرامون اهمیت کار خبری و اهمیت کار خبرنگاران و سابقه آن در مبانی فقهی، اظهار کرد: همان‌طور که مستحضر هستید خبرنگار و یا در اصطلاح دینی راوی خبر همیشه به عنوان منبع اطلاعات و مسائل فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی بوده است.

* عقلانیت و صداقت دو رکن اساسی کار خبری و خبرنگاری است

وی بیان کرد: در حال حاضر علما و مراجع دینی همه احکام اسلام را از خبرنگاران دینی یا همان راویان احادیث می‌گیرند و از این بابت بسیار حائز اهمیت است، یکی از وظایف مهم علماء شناخت میزان وثوق خبرنگاران و یا در اصطلاح راویان احادیث است که با علم رجال شناخته می‌شود.

امام جمعه اصفهان با توضیح مختصر مبنی بر اینکه علما و مراجع روایات و احادیث را براساس راویان و خبرنگاران نقل کننده آن به صحیح، مرفوعه، مرسله، موثق و مجهول تقسیم‌بندی می‌‌کنند، عنوان داشت: صحیح بودن یا موثق بودن و مجهول بودن یک روایت به میزان مورد وثوق بودن نقل کننده و خبرنگار برمی‌گردد.

وی متذکر شد: با توجه به شرایط حال حاضر کشور و جهان، کار خبرنگاری و گروه‌های خبری ارزشمند است، البته ارزشمند بودن آن به میزان وثوق و صداقت و عدالت خبرنگاران یک خبرگزاری و رسانه مربوط می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اضافه کرد: مهم‌ترین نکته‌ای که در کار خبرنگاری است، صداقت داشتن خبرنگار در تولید و نشر خبر است.

این مسئول اضافه کرد: اصول اساسی دیگری که در کار خبرنگاری باید مورد توجه باشد، عقلانیت خبرنگار در انتشار خبر است، نباید خبرنگاری بر مبنای صداقت همه چیز را انتشار دهد، چراکه خیلی از موارد و اخبار برخلاف مصالح ملی، نظام و انقلاب و یا حتی موجب اختلاف و تفرقه می‌شود که باید از انتشار آن پرهیز کرد.

طباطبایی‌نژاد یادآور شد: عقلانیت و صداقت دو رکن اساسی جدانشدنی کار خبری و خبرنگاری است که دنیای رسانه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه به این دو اصل است.

وی تأکید کرد: یکی از خطوط قرمز شیعه که ائمه اطهار (ع) برای ما تعیین کرده‌اند، تقیه است، اما تقیه هرگز به معنای ترس نیست، رعایت تقیه به میزانی است که حتی امامان معصوم (ع) بنابر تقیه و مصالح بارها حکم خلاف واقعه بیان می‌کردند.

*حفظ مصالح نظام و انقلاب در انتشار خبر، یک اصول عقلی است

امام جمعه اصفهان، گریزی به بیان برخی از لعن‌ها به طور آشکارا و بدون رعایت الزامات و ملاحظات توسط عده‌ای از افراد زد که موجب اختلاف‌انگیزی و تفرقه بین مسلمین می‌شود و این برای هیچ فردی جایز نیست، تقیه یعنی حفظ وحدت و تقیه از افتخارات شیعه است.

وی بار دیگر بر این موضوع تأکید کرد که خبرنگاران باید متوجه باشند که «جز راست نباید گفت، هر راست نشاید گفت»؛ سیاه‌نمایی، اغماض، کوچک و بزرگ کردن و دروغ گفتن از موارد غیراصولی و غیراخلاقی در وادی خبر و خبرنگاری جهان امروز است و از جمله آفت‌های این کار حیاتی است که پرهیز از آن ضرورت تلقی می‌شود.

*‌ انتشار برخی اخبار اشاعه فحشا است

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اظهار کرد: همه خبرنگاران ما موظف به رعایت عقلانیت و اصول و مصالح نظام هستند و باید در کار خود این موارد را لحاظ کنند، خبرنگار ارزشی ما باید خبری را تولید و یا منتشر کند که ارزش فرهنگی، اجتماعی و فکری داشته باشد.

وی عنوان کرد: باید متوجه باشیم که انتشار برخی از اخبار خود اشاعه فحشا است، البته خبرنگار باید خبر مورد نظر را به گوش مسئولان امر به منظور رفع معضل و مشکل برساند، اما انتشار خبر مربوطه که تنش‌آفرین است در سطح جامعه ضرورتی ندارد و به دور از عقلانیت است.

طباطبایی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه آیا خلأ ارتباطی میان حوزه علمیه استان با اصحاب رسانه حس نمی‌شود و به نوعی این حلقه رسانه‌ای در بهره مندی اصحاب رسانه استان از علما و فضلای حوزوی و دینی مفقود شده است، گفت: در ارتباط رسانه‌ای و فعالیت خبری میان حوزه دین و مذهب با اصحاب رسانه نیازمند کار جدی‌تر و تعامل بیشتری هستیم، البته تحقق این امر به حضور و ارتباط مؤثرتر خبرنگاران با بخش حوزه علمیه وابسته است.

*‌ آب‌های طبیعی در حکم انفال است و تحت مدیریت هیچ استانی نیست

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با توجه به وضعیت خشکسالی و کمبود شدید آب و رنج مردم استان اصفهان از این موضوع، نظر امام جمعه اصفهان برای حل این مشکل چیست و چه راهکاری باید از سوی مسئولان امر اجرا شود؟ گفت: مسئله آب استان از چند منظر و بعد قابل بحث و گفت‌وگو است، نخست آنکه آب‌ها به چند نوع تقسیم‌بندی می‌شوند که در مدیریت آنها تأثیر دارد.

وی توضیح داد: بخشی از آب‌ها، آب‌هایی هستند که از کوه‌ها به طور طبیعی می‌جوشند و برخی دیگر، آب‌هایی هستند که توسط انسان‌ها کشف و استخراج می‌شوند.

امام جمعه اصفهان عنوان داشت: آب‌هایی که از دره‌ها و کوه‌ها می‌جوشد و بیرون می‌ریزد جزو انفال و یا به نوعی اموال عمومی محسوب شده و در مالکیت شخص حقیقی نیست.

وی اظهار کرد: انفال که آب‌های طبیعی کشور هم جزو آنها است، در اختیار حکومت قرار می‌گیرد و طبیعتاً مدیریت توزیع انفال (آب) در اختیار حکومت است و اینکه بعضاً گفته می‌شود که صرفاً آب متعلق به یک استان است، اشتباه است.

امام جمعه اصفهان با تأکید بر اینکه منفعت بردن از انفال به لحاظ فقهی به همه افرادی اختصاص دارد که در آن سرزمین هستند، تصریح کرد: بهره‌برداری از این انفال باید با رعایت حقوق همه به طور عادلانه توسط مردم صورت بگیرد، تأمین آب اصفهان و زاینده‌رود نیز از این دست به شمار می‌آید، هرچند که سرچشمه‌های آن خارج از استان است.

وی، گریزی هم به اهمال و سستی مسئولان استانی در امر تسهیل و حل مشکل کمبود آب در استان اصفهان زد و با اشاره به اینکه در خشکسالی آب استان چندین عامل دخیل هستند، اضافه کرد: یک موضوع کم شدن بارندگی و نزولات آسمانی است که در بسیاری از شهر‌ها و استان‌ها به این علت درختان خشک شده و یک مورد دیگر نیز نوع و میزان مصرف آب است.

طباطبایی‌نژاد با بیان اینکه در حال حاضر پنج میلیون نفر، آب شرب خود را از زاینده‌رود مصرف و تهیه می‌کنند، تأکید کرد: احداث سد بهشت‌آباد به منظور نجات فلات مرکزی ایران و کشاورزان شرق اصفهان و یزد ضروری است.

وی با تأکید بر اینکه من در زمان ریاست جمهوری قبل نیز رسماً گفته بودم که اصفهان، تنها به آب نیاز دارد، افزود: مردم اصفهان تنبل نیستند و اگر آب باشد کار می‌کنند و من با معاون اول و همچنین سخنگوی دولت یازدهم هم در سفرهای اخیر این دولتمردان به اصفهان، صحبت کردم و اکنون دولت آگاه شده است که اصفهان به تأمین آب نیاز دارد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به اینکه اگر امروز کلنگ احداث سد و تونل بهشت‌آباد زده شود، سالیان زیادی طول می‌کشد تا به بهره‌برداری برسد، پس باید سریع‌تر اقدام کرد، گفت: یکی از اقداماتی که می‌توان در کوتاه‌مدت انجام داد، ساماندهی بستر رودخانه است.

* در بهینه‌سازی بستر رودخانه زاینده‌رود سستی شده است

وی با بیان اینکه در دو طرف رودخانه باید جاده‌ای ماشین‌رو کشیده شود و رودخانه باید حریمی مناسب داشته باشد تا بتوان در طول مسیر رودخانه میزان برداشت‌های آب را کنترل کرد و از برداشت‌های بی‌رویه جلوگیری شود، اظهار کرد: در حال حاضر اگر آب را باز کنند مدت زیادی طول می‌کشد تا به کشاورزان آب برسد و میزان فرو‌رفت و تبخیر آب بالا است و همین سبب از بین رفتن بخشی زیادی از آب می‌شود؛ پس باید با لوله آب برای مصرف کشاورزان اختصاص داده شود که هم سریع‌تر در اختیار آنها قرار بگیرد و هم میزان هدر‌رفت آب کاهش یابد.

طباطبایی‌نژاد با اشاره به اینکه برنج‌کاری در اصفهان اصلاً کشت مناسبی نیست، چراکه مصرف آب آن بالا است و برای استان‌هایی نظیر اصفهان که با خشکسالی مواجه هستند، به هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست، تصریح کرد: همچنین باید به سوی کشاورزی مکانیزه پیش رویم و آبیاری به شیوه غرقابی روش مناسبی برای این استان نیست.

امام جمعه اصفهان با بیان اینکه باید با استفاده از روش‌های مکانیزه مانند آبیاری تحت فشار میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را کاهش بدهیم، ادامه داد: همچنین باید فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف آب را نیز در میان مردم نهادینه کنیم، چرا که در حال حاضر سرانه مصرف آب در ایران بسیار بالا‌تر از کشور‌های اروپایی است، برای مثال در ایران برای مسواک زدن 26 برابر کشور‌های اروپایی آب مصرف می‌شود.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.