سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 13:30 - چهارشنبه 12 شهریور 1393

100 هزار هکتار اراضی قابل کشت از گردونه کشت خارج شده است

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان گفت: در حال حاضر به دلیل خشکسالی، 100 هزار هکتار از اراضی زیر کشت استان اصفهان از کشت خارج شده است.

به گزارش اصفهان شرق؛ علیرضا همدانیان در نشست خبری که به مناسبت پنجمین سرشماری عمومی کشاورزی برگزار شد با اشاره به اینکه این سرشماری هر 10 سال یک بار در کشور انجام شده است، اظهار کرد: این سرشماری از مهر ماه جاری آغاز می‌شود و مأموران بر اساس نقشه‌ای که از نقاط شهری و روستایی در حوزه آمارگیری اختیار دارند، این سرشماری را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه آخرین سرشماری عمومی کشاورزی در سال 82 انجام شده است، افزود: این سرشماری به منظور به همگام‌سازی اطلاعات کشاورزی و به صورت میدانی از مردم منطقه انجام می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان با تاکید به این نکته که این عملیات میدانی است و بر اساس آماری روی کاغذ اظهار نظر نمی‌شود، تصریح کرد: از طریق این آمار و ارقام فعالیت کشاورزی احصا و پایه و اساس صحیح و آمار دقیق ارائه می‌شود.

وی گفت: این روش سرشماری سبب می‌شود که بازده به دست آمده از سرشماری در حداقل زمان ممکن جمع‌آوری و در قالب گزارشی به مراکزی که به این آمار نیاز دارند ارائه شود.

همدانیان اضافه کرد: این عملیات سرشماری عمومی کشاورزی با دستگاه‌های آنلاین و مرتبط با مرکز آمار و با به بکارگیری 700 نفر نیروی انسانی در سراسر استان اصفهان و در نقاط شهری و روستایی به مدت 40 روز و طی یک دوره پنج روزه آموزش اجرایی می‌شود.

وی ادامه داد: خروجی این طرح این است که میزان مازاد محصول و یا کمبود محصول کشاورزی مشخص و برنامه‌‌ریزی جهت صادرات و یا تولید محصول انجام ‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان با اشاره به اینکه 40 درصد اراضی استان اصفهان تحت پوشش آبیاری قطره‌ای هستند، افزود: استان اصفهان 2.4 درصد از اراضی قابل کشت کشور و در حال حاضر پنج درصد از محصولات کشاورزی استان را تولید و دارای رتبه شش کشور در این زمینه است.

وی تصریح کرد: استان اصفهان رتبه دوم مرغ کشور با 155 هزار تن تولید مرغ، رتبه چهارم گوشت قرمز و عسل کشور، رتبه دوم سیب درختی و رتبه یک تولید شیر کشور را دارد.

همدانیان با اشاره به اینکه در حال حاضر پنج درصد از ارزش افزوده استان اصفهان از بخش کشاورزی تأمین می‌شود،گفت: 30 درصد از اراضی استان اصفهان کویری و بیابانی است و 12 درصد از کل بیابان‌ها و مناطق کویری کشور نیز در استان اصفهان و 11.4 درصد از اشتغال در بخش کشاورزی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه 6.3 درصد از سهم تولید ناخالص داخلی به اصفهان تعلق دارد، گفت: بر اساس سرشماری عمومی کشاورزی در سال 82 اراضی زیر کشت استان اصفهان 560 هزار هکتار بوده است و این در حالی است که در حال حاضر به دلیل خشکسالی 100 هزار هکتار از اراضی زیرکشت استان اصفهان از کشت خارج شده است.

معاون برنامه‌ریزی و اشتغال استانداری اصفهان گفت: در استان اصفهان 18 هزار اراضی بکر داریم که  در مکان‌هایی همچون شرق اصفهان به دلیل نبود آب، کشاورزی صورت نگرفته است و به طور متوسط 100 هزار هکتار اراضی قابل کشت نیز از گردونه کشت خارج شده است.

وی گفت: در تنظیم بازار فقدان اطلاعات داریم و با اجرای سرشماری عمومی کشاورزی بسیاری از مشکلات تنظیم بازار و وضعیت اقلام کشاورزی مرتفع می‌شود.

همدانیان افزود: نتایج این سرشماری می‌تواند به سازمان جهاد کشاورزی در خصوص نوع و میزان کشت برنامه‌ریزی‌های لازم را داشته و اصلاح الگوی کشت را ایجاد کند.

منبع: فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.